Aarhus Kommune ønsker at omdanne marker i Aarhus Ådal til naturområder. Kommunen inviterer nu områdets landmænd til at indgå i ny jordfordeling. Til gengæld slipper de for oversvømmede marker og kan forbedre driften.
Aarhus Ådal
Naboer til E45: Støjdæmpning får begrænset effekt
Vejdirektoratet har efter i hundredevis af høringssvar besluttet at støjdæmpe strækningen langs E45 mellem Ormslev Stationsby og Skibby. Men ifølge naboer til motorvejen vil den ekstra støjdæmpning have stærkt begrænset effekt – blandt andet fordi den kun vil være på den ene side af vejen.
Støj fra E45 påvirker beboere i Årslev døgnet rundt
Beboerne i Årslev oplever massive støjproblemer fra E45 og melder om støjmålinger tæt på grænseværdien på 58 DB. De frygter, at støjen bliver endnu værre, når motorvejen udvides til seks spor og presser sammen med andre beboere og organisationer i Aarhus Vest på for omfattende støjdæmpning.
Digitalt borgermøde: Spørgsmål og svar om byudvikling i Årslev
Med Aarhus Ådal og Årslev Engsø smukt i baggrunden åbnede Aarhus Kommune tirsdag eftermiddag for debatten om, hvordan en ny bydel i Årslev kan opføres i samspil med den eksisterende landsby. Det var samtidig første gang, Aarhus Kommune gennemførte et virtuelt borgermøde.
12 familier avler vin af høj kvalitet i Brabrand Valley
På søsiden af Hougårdsvej har naboerne altid noget at snakke om: Hvordan går det med vinstokkene? Mon rødvinen bliver lige så god som sidste år? År efter år lykkes det de 12 familier i Brabrand Valley Vinsyndikat at producere rødvin af høj kvalitet.
Byrådet skal diskutere genetablering af å ved Årslev Engsø
Bestanden af unge havørreder i Aarhus Å bliver mindre og mindre, fordi de fleste af fiskene bliver spist af rovfugle i Brabrand Sø og Aarslev Engsø på deres træk ud mod Aarhus Bugt. Derfor skulle Aarhus Byråd onsdag diskutere et forslag om at genetablere Aarhus Å på kommunens jord ved Årslev Engsø.
Rapport til politikerne: Pas på Ådalens arvesølv
Aarhus vokser, og byudviklingen sætter Aarhus Ådal med Brabrand Sø og Årslev Engsø er under pres. Det er i sidste øjeblik, hvis naturområdet skal sikres som bevaringsværdigt landskab, skriver en gruppe af frivillige samlet i ”Livet i Ådalen” i en rapport, der forleden blev sendt til medlemmerne af Aarhus Byråd.
Hun samler ådalens brugere i nyt fællesskab
Suzanne Eben Ditlevsen har skabt et Facebook-fællesskab for motionister, hundeluftere, roere, ornitologer og alle andre, som elsker naturen i Ådalen omkring de to søer. Hun ser det som en ny type fællesskab, der på længere sigt kan betyde flere aktiviteter og et større fokus på beskyttelse af det rekreative område vest for Aarhus.
Se udsigten fra den kommende Brabrand Rooftop
Midtbyen har fået Salling Rooftop, der på under et år er blevet en magnet for både turister og lokale borgere. I vestbyen kan den kommende tagterrasse på toppen af Aarhus Kommunes kommende kontorhus i Gellerup få den samme tiltrækningskraft.












