Beboere i Årslev oplever massive støjproblemer fra E45 og melder om støjmålinger tæt på grænseværdien på 58 dB. De frygter, at støjen bliver endnu værre, når motorvejen udvides til seks spor og presser sammen med andre beboere og organisationer i Aarhus Vest på for omfattende støjdæmpning.
Da boligområdet på Årslev Markvej blev etableret i 2011/2012 var der sjældent tydelig støj fra motorvejen. Men det har ændret sig markant, og nu oplever de 32 familier på vejen stort set daglige støjgener fra E45.
Det skriver Grundejerforeningen Årslev Markvej i et høringssvar til Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af en udvidelse af motorvejen til seks spor. Beboerne henviser til støjmålinger, der viser udendørs støj tæt på Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB.
”På en dag med vestenvind, som der er flest af, er støjen fra motorvejen konstant til stede,” skriver foreningen.
”Denne gene vil blive væsentligt forøget med en bredere motorvej, dels ved vejudvidelse da dette formentlig vil reducere det eksisterende beplantning omkring vejen, og dels som følge af at en vejudvidelse alt anden lige vil generere mere trafik grundet bedre fremkommelighed.”
Beboerne på Årslev Markvej opfordrer Vejdirektoratet til at begrænse støjen fra motorvejen mest muligt på hele strækningen fra Åbo til motorvejskrydset med Silkeborgmotorvejen.
Konstant monoton støj dag og nat
Flere beboere fortæller ligesom grundejerforeningen om de massive støjproblemer, de oplever i området. Blandt andet skriver Chris Sønderby:
”Da vi flyttede ind tilbage i 2012, var det meget begrænset og kun med bestemte vindforhold, at vi hørte motorvejen. Nu er det blevet til daglig og meget tydelig konstant monoton støj både dag og nat”.
Også en anden beboer, Matthieu Alexandre, fortæller i sit høringssvar om kraftig støj fra E45 hele døgnet. Han frygter, at støjen med udvidelsen bliver et endnu større problem.
”Jeg finder det kritisabelt, at Vejdirektoratet mener, at det “ikke kan betale sig” at opstille støjreducerende initiativer. Jeg ser behov for at sikre, at støjen ikke bliver værre (og allerhelst mindre) end den er i dag,” skriver han.
73.000 ekstra biler i døgnet
Thue Godiksen fra Ormslev Stationsby gør i sit svar opmærksom på, at der ved motorvejens anlæggelse kun kørte omkring 10-14.000 biler i døgnet på strækningen. I dag, 20 år senere, er tallet steget til 63.700 biler pr. døgn, og Vejdirektoratet forventer 87.000 biler pr. døgn i 2030.
”I forholder jer jo derfor kun til at trafikken stiger 23.100 biler pr. døgn de næste 10 år (87.000-63.700), men for os som bor og kommer regelmæssigt i området er stigningen jo nærmere ekstra 73.000 biler pr. døgn (87.000-14.000) siden vi fik motorvejen og til nu!”
Grænseværdier er grundlag for foranstaltninger
En bolig betragtes som støjbelastet, hvis grænseværdien på 58 dB er overskredet, skriver konsulentvirksomheden Niras i den rapport, man har lavet til Vejdirektoratet om støj og vibrationer fra den udvidede E45. Som nævnt tidligere i artiklen er der målt trafikstøj på det niveau blandt beboerne på Årslev Markvej.:
”De vejledende grænseværdier anvendes som grundlag for fastsættelse af, hvornår eksempelvis en bolig er støjbelastet langs en eksisterende eller ny vej, og om der skal gennemføres afværgeforanstaltninger,” skriver Niras i rapporten.
Årslev Fælled udfordret af støj
Syd for Silkeborgvej og mod vest langs Skibbyvej og Årslev Engsø har Aarhus Kommune besluttet at gå i gang med at udvikle en ny grøn bydel med moderne landsbyfællesskaber og plads til ca. 4000 nye borgere og 1000 nye arbejdspladser.
Årslev Fælled hedder projektet, der også inddrager grønne rekreative områder langs Lyngbygård Å og Årslev Engsø – altså endnu tættere på E45 end kvarteret på Årslev Markvej, der allerede oplever massive støjproblemer.
”I Årslev Fælled har vi fokus på naturen, et sundt liv i rolige og smukke omgivelser. Vi appellerer derfor til skærpet fokus på støjdæmpende initiativer og stiller os naturligvis klar til dialog herom. Årslev Fælled skal være et sted, hvor man kan opleve naturen uden større støjgener, end der er nu – og gerne mindre,” skriver Kim Bisgaard og Søren Leth som repræsentanter for Årslev Fælled.
De peger på, at store dele af Årslev Fælled-området i dag er påvirket af støj fra E45 og opfordrer til, at den fortsatte naturgenopretning og byudvikling omkring Årslev Engsø indtænkes i udvidelses-planerne.
297 underskrifter mod støjgener
En del af de øvrige høringssvar peger ligeledes på, at en stor del af naturområdet langs Årslev Engsø er udlagt som både Natura 2000 og som EU-habitatområde, og at området samtidig anvendes rekreativt af titusindvis af mennesker.
297 beboere i Årslev og Brabrand-området har op til høringsfristen skrevet under på en opfordring til at begrænse støjen fra motorvejen af hensyn til netop de rekreative områder, der benyttes af så mange mennesker.
”Vi ønsker at kunne bruge udearealerne omkring vores bolig og naturen omkring os uden yderligere støjgener. Vi mener, at det vil ramme vores boligkvalitet og livskvalitet, hvis der kommer yderligere støj fra E45 i Årslev, ved Årslev Engsø og langs Aarhus Ådal. Vi mener også, “det kan svare sig” at begrænse støjen,” lyder det fra de mange underskrivere.
”Naturområderne er vitale for hele Aarhus”
Underskriftsindsamlingen bliver også bakket op af Brabrand-Årslev Fællesråd, der skriver i sit høringssvar:
”Naturområderne i Brabrand-Årslev er vitale for hele Aarhus. Støjgener fra E45 er der allerede, men at udvide og undlade at tage hånd om støjen vil være en ufærdig løsning,” skriver fællesrådets formand, Chresten Ibsen, og fortsætter:
”De rekreative områder ved Årslev er i år kåret som byens mest elskede rekreative område af århusianerne selv i en undersøgelse lavet af Teknik og Miljø. Det benyttes af store dele af den århusianske befolkning, hvorfor det bestemt “kan svare sig” at forhindre yderligere støj og arbejde for mindre støj end nu.”