Aarhus vokser, og byudviklingen sætter Aarhus Ådal med Brabrand Sø og Årslev Engsø er under pres. Det er i sidste øjeblik, hvis naturområdet skal sikres som bevaringsværdigt landskab, skriver en gruppe af frivillige samlet i ”Livet i Ådalen” i en rapport, der forleden blev sendt til medlemmerne af Aarhus Byråd.
”Rapporten er udarbejdet i frivilligt regi og baserer sig hverken på fagspecifikke eller videnskabelige undersøgelser, men udspringer udelukkende af et folkeligt engagement bestående af brugere af Ådalen”, understreger rapportens forfatter, Suzanne Eben Ditlevsen i rapportens indledning.
Engagementet i ådalens bevarelse har samlet en stor gruppe mennesker i Facebook-gruppen ”Livet i Ådalen – Aarhus Å fra udspring til udløb”. En del af dem var d. 12. september samlet til fælles idéudvikling og formulering af ønsker til ådalens bevaring og udvikling.
Rapporten samler de mange forslag, der kom frem den aften, og afspejler den kærlighed til naturområdet, som rigtig mange mennesker føler:
”Afrapporteringen er en folkelig appel om, at vi i fællesskab passer godt på vores bynære landskaber. Med den store tilflytning til Aarhus og det afledte behov for boliger, arbejdspladser og byudvikling, befinder vi os nemlig i 11. time, hvis vi skal sikre Ådalens helhed som et bevaringsværdigt landskabstræk”.
Samtidig har området stor værdi for mange byboere, som her har let adgang til at komme ud i naturen og ”vaske hverdagen af sig”.
Luffe-løsning
I rapporten foreslår borgergruppen ”en snusfornuftig, borgernær og helhedsorienteret ”luffe-løsning” for ådalens fremtid.”
”Luffen” er en metafor for, at ådalens fire fundamentale ”fingre”, klima, miljø, biodiversitet og aktiviteter, har det godt sammen.
”I luffen er der optimale betingelser, når der er balance og synergi mellem de fire fingre; de hjælper hinanden med at ”holde varmen” og kun, når det kikser, og der er ubalance, er der behov for tommeltottens omgående hjælp”, skriver Suzanne Eben Ditlevsen i rapporten.
Ønske om helhedsplan for ådalen
Det offentlige ådals-arrangement den 12. september viste, at der er et gennemgående ønske om et fælles overblik og en fælles plan for benyttelse, beskyttelse og aktiviteter i ådalen.
Deltagerne foreslår, at Aarhus Byråd vedtager en helhedsplan for hele området, hvori der med udgangspunkt i borgerinddragelse og stærke videndata bliver opsat en række kriterier og ikke-forhandlingsbare beskyttelsespunkter for det bevaringsværdige arvesølv i ådalen.
Så kan borgerne i Aarhus og brugerne af ådalen kan være trygge ved, at naturområdets kvaliteter ikke langsomt og ubemærket forsvinder. Og samtidig kan byudviklere og investorer udvikle projekter under velbelyste og demokratisk vedtagne rammer.
Masser af forslag
Rapporten indeholder en lang række konkrete indspil og forslag. Her skal blot nævnes nogle stykker:
Hvad der bør bevares:
• Hele ådalen fra Godsbanen til Skibby
• De forskellige vand-områder, der flere steder bør bringes mere frem, så de kan ses
• Naturplejen og afgræsning med kreaturer
• At der nogle steder fortsat kan være områder stilhed for fugle og dyr uden for meget trafik
Hvad der bør reguleres:
• Fartbegrænsning på cykelstierne, hvilket kan skabe større sikkerhed for alle
• Kanosejlads og motorsejlads på åen
• Ingen gadelygter – ”belysning har ingen effekt på sikkerheden”
• Færre højspændingsmaster
• Ønske om at undgå høje boligblokke, i det mindste tæt på søen
Hvad der bør styrkes:
• Gen-etablering af naturformidling, gerne genåbning af Naturcenter Sølyst
• Flere naturvejledere og guidede ture
• Den uberørte natur – uden for mange udskænkningssteder og borde/bænke
• Nattemørke i den vestlige del af søen
• Flere fiske-events
• LED-lys i cykelstien
Bør der etableres en udviklingsplan for ådalen?
• Ja, der bør nedsættes et grønt ådals-råd med folk fra natur-organisationerne, miljø-afdelingerne og politikere
• Ja, der bør vedtages en naturplan/handlingsplan, hvor der sikres viden om og fokus på uerstattelige naturværdier
• Ja, især en bevaringsplan, der kan sørge for at århusianerne kan opleve naturen tæt på, hvor de bor
• Der bør laves en oversigt over sti-systemer og deres indbyrdes forbindelse