Vejdirektoratet har efter i hundredevis af høringssvar besluttet at støjdæmpe strækningen langs E45 mellem Ormslev Stationsby og Skibby. Men ifølge naboer til motorvejen vil den ekstra støjdæmpning have stærkt begrænset effekt – blandt andet fordi den kun vil være på den ene side af vejen.
Det lignede umiddelbart en sejr for naboer og organisationer i Aarhus Vest. I 178 høringssvar påpegede mange over for Vejdirektoratet, at det vil være strengt nødvendigt med støjdæmpning af motorvejen E45, når den skal udvides til seks spor. Og Vejdirektoratet lyttede:
”Efter de indkomne høringssvar har Vejdirektoratet genovervejet støjafskærmningen ud for Ormslev Stationsby og Skibby. Ved at indarbejde en sammenhængende støjskærm ud for Ormslev Stationsby og Skibby, kan der opnås en god støjreducerende effekt af skærmen. Derfor vil Vejdirektoratet indstille en støjskærm på strækningen forbi de to byer.”
Det står der i et notat, som Vejdirektoratet i sidste uge udsendte med en gennemgang af høringssvarene og vejmyndighedens reaktioner på indvendingerne.
Ud over den 1,6 km lange støjskærm ved Skibby vil man desuden opsætte en 800 meter lang støjskærm ved Mundelstrup. Den samlede pris løber op i 49 mio. kr., har Jyllands-Posten opgjort. Den samlede anlægspris forventes at være 2,1 mia. kr.
”Vi har kunnet se, at støj har fyldt rigtig meget på både borgermøder og i høringssvar. Det har givet anledning til, at vi har genbesøgt hele støjdelen. Derfor har vi nu justeret projektet og foreslår ekstra støjafskærmning, hvor det giver mening,” siger projektleder Rene Juhl Hollen, Vejdirektoratet, til Jyllands-Posten.
Udmeldingen er flere steder blevet fejret som en sejr. Men hos beboere langs E45 er glæden knap så stor.
Begrænset effekt nordøst for Skibby
H.P. Jensen, Skibbyvej, har stor respekt for den indsats, beboerne i Skibby i fællesskab har gjort for at gøre opmærksom på støjproblemerne dér – og han tror den kommende støjskærm mellem Ormslev St. og Skibby vil være en fin forbedring for beboerne i de to landsbyer.
”Det er dejligt at opleve, når aktive borgere kan få flyttet nogle ting, når de går sammen. Støjmæssigt tror jeg, de vil komme til at opleve en forbedring. Hatten af for de gevinster. Til gengæld tror jeg, at effekten af støjdæmpningen bliver stærkt begrænset for alle, som bor langs strækningen nord for Skibby,” siger H.P. Jensen.
Han vurderer, at blandt andet fordi terrænet stiger op mod Årslev, vil effekten af støjdæmpning i lavningen mellem Ormslev St og Skibby ikke have den store betydning på den cirka to kilometer lange strækning nord for Årslev Engsø fra Skibby op til Lyngbygaard Å.
”Vejdirektoratet tager kun udgangspunkt i, hvor mange ejendomme, der vil være forstyrret af støjen. Men det handler også om sikring af naturværdier. Det er nødvendigt, at man ser på trafikstøj med lidt andre briller,” siger han.
H.P. Jensen mener også, at den kommende byudvikling ved Årslev fortsat vil være kraftigt udfordret af trafikstøj fra E45 og opfordrer de store jordejere i det område til at arbejde sammen om at skabe mere effektive løsninger.
Kun støjdæmpning på øst-siden af E45
Hos en række beboere langs den vestlige side af motorvejen gennem Aarhus Ådal er der absolut heller ingen glæde over udmeldingen fra Vejdirektoratet. Nærmest tværtimod.
Ved nærlæsning af notatet fra direktoratet har det nemlig vist sig, at løftet om støjdæmpning langs E45 fra Ormslev St. til Skibby kun gælder den østlige side af vejen. Det kommer blandt andet til at ramme Hanne Fuglsang Nielsen og hendes familie på Harlevholm.
”Det er vi mildt sagt ikke særlig tilfredse med. Og det virker meget underligt, når Vejdirektoratet har modtaget så mange høringssvar med ønsker om at få skærmet vejen af i begge sider,” siger Hanne Fuglsang Nielsen.
”Der var netop en fælles tilgang i høringssvarene fra beboere på både øst- og vest-siden, som gik på at skærme såvel naturen i ådalen som beboerne. Det er jo hele lokalområdets interesser og vores fælles naturværdier, det her gælder.”
Vejdirektoratets notat var så uklart, at familien bad om at få bekræftet, at man kun vil støjsikre den ene side af vejen – og det har projektleder Rene Juhl Hollen bekræftet.
”Hvem har bestemt de retningslinjer?”
Hun undrer sig over, at Vejdirektoratet fastholder en begrundelse om, at der skal være en samlet bebyggelse på mindst fem huse, før man vil undersøge behovet for støjdæmpning.
”Hvem har bestemt de retningslinjer? Samtidig kan man jo undre sig over, at begrundelsen er bebyggelse. Det er netop også den sårbare natur i hele ådalen og de store rekreative områder ved Åbo Skov, som ligger til grund for borgernes høringssvar om støj,” siger hun.
”Både øst og vest for Silkeborg har vi jo set, at der er lavet omfattende støjafskærmning ved helt ubeboede områder over Gudenådalen og Funder Ådal.”
Hanne Fuglsang Nielsen frygter, at støjskærme på østsiden af motorvejen vil resultere i endnu mere støj for de beboere, som bor på vestsiden.
Godt nok skriver Vejdirektoratet, at man vil opsætte lydabsorberende støjskærme, og at det samtidig betyder, ”at der ikke vil være refleksion af lyden til boliger på den modsatte side af motorvejen”. Men familien føler sig på ingen måde sikre på, at det holder stik i virkelighedens verden.
”Vores erfaringer viser desværre, at Vejdirektoratets antagelser – blandt andet om trafikmængde – ikke holder.”
Læs også:
Vejdirektoratet: Ingen støjdæmpning af udvidet motorvej ved Årslev