I slutningen af 2023 skal Folketinget tage stilling til en mulig ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. I Banedanmarks analyse undersøges konsekvenserne af togstop i blandt andet Årslev og Harlev. I løbet af 2023 undersøges særskilt en kommende station i Brabrand.
”Man kan ikke både få mange stop og hurtige tog mellem Aarhus og Silkeborg. Det er et politisk valg, om man vælger et gennemkørende tog eller et tog, der stopper ved mange stationer,” lød det fra Banedanmarks repræsentanter ved borgermødet i Harlev tidligere på efteråret.
Det er kernen i den analyse, Banedanmark i øjeblikket er i gang med. Den skal vise, om det er en god idé at anlægge en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg – og om der skal være flere stationer undervejs.
I forvejen er de to byer forbundet af en jernbane, der går via Skanderborg. Den tur tager mellem 40 og 45 minutter, og det er et politisk mål, at den nye bane skal nedbringe rejsetiden med 14 minutter.
Men i de sidste par måneder er et andet ønske blevet præsenteret af rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune: Han vil gerne have flere stop på togturen mellem Aarhus og Silkeborg. Derfor opfordrer han Banedanmark til ikke kun at undersøge den ensporede løsning, som politikerne har bedt om. Nicolaj Bang ønsker fokus på en tosporet forbindelse, der er dyrere men giver mulighed for, at toget kan stoppe flere steder på vejen.
I efteråret har Banedanmark gennemført en såkaldt idéfasehøring, og nu er man gået i gang med den analyse, som politikerne skal tage stilling til i slutningen af 2023. Banedanmarks undersøgelse omfatter:
- En ca. 30 km lang enkeltsporet jernbane der skal kobles på den eksisterende linjeføring ved Årslev
- Jernbane skal designes til passagerdrift
- Jernbanen skal betjenes af batteri-tog, der oplades, når det holder stille
- Toget vil have en tophastighed på 160 km/t
- Undersøgelsen omfatter mulige nye stationer mellem Aarhus og Silkeborg
1409 daglige rejsende til/fra Brabrand
Aarhus Kommune har fremlagt nye trafiktal, der viser, at nye stationer langs banen vil have betydeligt flere passagerer, end tidligere analyser har vist.
Eksempelvis vil Brabrand Station i følge Stiftens oplysninger have 1409 daglige rejsende mod tidligere en forventning om 539 rejsende. I Harlev/Framlev vil der være 1686 togrejsende mod 540 i en tidligere vurdering. Begge steder opstår forskellen blandt andet, fordi Aarhus Kommune har indregnet kommende byudvikling i de to områder.
Man regner som en tommelfingerregel med, at et togstop varer cirka to minutter – så hvis toget stopper yderligere fire steder, bliver over halvdelen af de 14 minutter ”spist” op.
Det betyder, at de nævnte 14 minutter let kan komme under pres, når Banedanmark nu undersøger flere stop på turen end i Galten, som hidtil forudsat – for eksempel i Årslev og/eller Harlev.
Flere udfordringer omkring Årslev
Banedanmark tager afsæt i en linjeføring nord om Harlev og syd om Galten og Skovby, men analysen skal komme med forslag til flere mulige linjeføringer, hvor der tages hensyn til:
- Bløde kurver og ikke for stejle stigninger
- Hastighed på bane og antal tog
- Veje der skal krydses
- Natur, miljø og befolkning
- Økonomi
Omkring Årslev er der flere særlige udfordringer. Dels skal de faglige eksperter finde frem til den bedst mulige måde, toget kan komme rundt i det skarpe sving mod vest nord for det kommende DSB-værksted i Logistikparken.
I Trafikstyrelsens for-analyse indgik en linjeføring langs Silkeborgvej gennem Årslev, men denne løsning er fravalgt på grund af nogle komplicerede over- og underføringer undervejs. Samtidig var en tilslutning til jernbanen omkring Bagerivej nærmest umulig.
Og dels er der yderligere nogle hensyn at tage, hvor en kommende bane skal krydse naturområdet omkring Lyngbygård Å.
Desuden er Banedanmark af blandt andre Brabrand Erhvervsforening blevet opfordret til at indtænke et togstop i Årslev, der kan betjene det stigende antal mennesker, som arbejder i Logistikparken, og som samtidig bliver anvendelig for de 4000 nye beboere i den kommende bydel nordvest for Årslev.
Og så har rådmand Nicolaj Bang bragt yderligere et aspekt i spil: Han mener, at et park & ride-anlæg i Årslev og en hurtig togforbindelse ind til Aarhus H vil kunne spare bilisterne en del rejsetid.
”En bred undersøgelse”
Analysen skal dog ikke kun se på rejsetider, understregede områdechef i Banedanmark, Thomas Bruun Jessen, på borgermødet om analysearbejdet:
”Nej, det skal være en bred undersøgelse af de muligheder, vi har, hvor også natur og miljø, klima og økonomi er regnet ind. Vi skal naturligvis også se på, hvor mange mennesker, der får gavn af det her,” sagde han.
”Hvis rigtig mange mennesker får en potentiel fordel ved at kunne tage toget, kan det tale for en placering af en standsningsmulighed. Det skal analyserne vise.”
Man vil tage afsæt i beregninger på, hvor mange mennesker der vil tage toget i løbet af en dag, og hvor meget deres sparede rejsetid er værd i penge. I en samfundsøkonomisk beregning bliver alle fordele og ulemper ved standsninger omregnet til kroner og øre.
Læs også: