Det bør undersøges, om en kommende Brabrand Station kan etableres hurtigere end 2031, som det ellers var planlagt. Sådan lyder opfordringen fra den konservative rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, til alle de århusianske folketingskandidater.
”Kære Folketingskandidatopstillet i Aarhuskredsene, Jeg skriver til dig for at gøre dig opmærksom på en sag, som har meget stor betydning for borgerne i Aarhus, Silkeborg og Skanderborg Kommuner, Business Region Aarhus samt hele Region Midtjylland.”
Sådan indleder teknik og miljø-rådmand Nicolaj Bang et brev til alle de århusianske folketingskandidater. Her skriver han, at den måske kommende jernbane mellem Aarhus og Silkeborg har ”meget stort potentiale i forhold til at binde regionen bedre sammen og give rigtig mange borgere og erhvervsvirksomheder adgang til hurtig og grøn togtransport på tværs af regionen.”
Men problemet er, skriver han, at det beskrevne projekt er baseret på en enkelt-sporet løsning med begrænsede muligheder for stationer mellem Silkeborg og Aarhus. I forliget nævnes kun én mellemliggende station i Galten.
En ny bane mellem Aarhus og Silkeborg har ellers et stort potentiale for at understøtte den byudvikling, der er i gang og planlægges for i byområderne mellem Aarhus og Silkeborg:
”I området ved Harlev/Framlev i Aarhus Kommune, forventer vi, at det samlede indbyggertal inden for en 10-årige periode vil vokse fra 4.300 indbyggere i dag til mellem 14.500 –17.500, samt at der vil komme et sted mellem 14.000 –19.000 nye arbejdspladser.”
Det potentiale mener Nicolaj Bang bør indfries. Det kan ske, ved at
- man også undersøger projektet som en dobbeltsporet løsning, og at der samtidig undersøges mulighed for flere stop på banen i blandt andet Åbyhøj, Brabrand og Harlev/Framlev.
- det også undersøges, om det er muligt at fremrykke etablering af ny Brabrand Station, og at denne station samtænkes med den nye Silkeborgbane.
Stærkt ønske fra Brabrand
En ny Brabrand Station er allerede en del af statens Infrastrukturplan 2035, hvor der er afsat 100 mio. kr. til projektet. Problemet er, at det først ventes færdiggjort i 2031.
Repræsentanter for borgergruppen Brabrand på Skinner har for nogle uger siden sammen med Brabrand Erhvervsforening og Brabrand-Årslev Fællesråd holdt møde med embedsmænd fra Aarhus Kommune, hvor de har opfordret til at arbejde for en fremrykning af projektet, evt. som et trinbræt. Det er det, rådmanden nu går i gang med.
Banedanmark er i øvrigt netop gået i gang med en analyse af det mulige baneprojekt mellem Aarhus og Silkeborg og har i de seneste uger holdt en række borgermøder, blandt andet i Harlev Kulturcenter, hvor også Vores Brabrand deltog.
Som Nicolaj Bang nævner i brevet til folketingskandidaterne, så er oplægget til Banedanmark, at det er den billige løsning, en enkeltsporet jernbane, der skal undersøges.
Men den har som nævnt de begrænsninger, at toget sandsynligvis kun kan stoppe et enkelt sted på strækningen. Og det kan give udfordringer for blandt andet et togstop i Brabrand.
Samtidig kan den kommende byudvikling i Årslev med potentielt 4000 nye beboere og 1000 nye arbejdspladser ligeledes gøre behovet for et togstop aktuelt dér.
Læs også:
Analyse af ny Silkeborgbane på vej: Bliver Brabrand koblet af?