En ny jernbane til Silkeborg kunne give Årslev det togstop, både erhvervsliv og byudviklere har efterspurgt. Men der er ikke i forundersøgelsen fra 2016 disponeret med et stop i Årslev. De nye skinner lægges nord om landsbyen og gennem den nordlige del af Logistikparken, foreslås det.
En ny bane mellem Silkeborg og Aarhus var en del af pakken, da Folketingets partier i sidste uge vedtog en ny infrastrukturplan. Banen skal halvere tog-rejsetiden mellem de to byer.
Desuden giver banen mulighed for nye stationer og rummer et stort udviklingspotentiale, skriver Trafikstyrelsen i forundersøgelsen fra 2016.
Den nye bane bliver knap 29 km lang med en tophastighed på 160 km/t og en linjeføring forberedt til 200 km/t. Den bliver tilsluttet den eksisterende bane i vest ved Svejbæk og i øst ved Årslev.
Men selvom Årslev er i rivende udvikling med over tusind arbejdspladser i Logistikparken og byudvikling vest for landsbyen med cirka 4000 nye beboere, er der ikke i oplægget tænkt på et togstop i Årslev.
Kun hvis banen bygges som tosporet, er der ifølge oplægget mulighed for lokale stationer i Låsby, Framlev, Åbyhøj – og Brabrand – hvorimod Årslev har endnu ikke været nævnt.
Udfordringer med togstop i Brabrand
Men politikerne har foreløbig kun forpligtet sig til en ensporet bane, og det gør det umuligt at lave lokale togstop mere end ét sted. Og her satser man foreløbig på Galten.
”En enkeltsporet bane forudsættes betjent med 2 tog i timen pr. retning, togene standser ved den nye station i Galten undervejs. Togene skal i denne løsning krydse hinanden i Galten,” står der i forundersøgelsen, hvor der står følgende om et togstop i Brabrand:
”Det vil ikke være muligt at standse regionaltoget i Brabrand, da dette vil forlænge rejsetiden Silkeborg-Aarhus med omkring 2-3 minutter i hver retning.”
Den ensporede løsning giver altså udfordringer for et kommende togstop i Brabrand. Her skal teknikerne nu i gang med at finde en mulig løsning på dét problem:
”Vi er nødt til at kigge på projektet igen, for der er sket en del siden 2016,” siger kontorchef Jan Albrecht i Trafikstyrelsen til Stiften.
Linjeføring tættere på Årslev er fravalgt
Den nye bane skal mod øst tilsluttes den dobbeltsporede hovedbane, hvor den slår et sving mod nord ved Logistikparken i Årslev. Den nye bane vil så skære igennem den nordligste del af Logistikparken, der nu næsten er fuldt udbygget.
Der er også undersøgt en linjeføring syd for motorvejen og tættere på landsbyen Årslev og med tilslutning til hovedbanen længere mod øst ved Sødalsparken, hvor bl.a. JYSK ligger.
Linjeføringen er dog fravalgt, ”fordi tilslutningen til hovedbanen vil være mere end vanskelig, især pga. kurveforholdene på hovedbanen på dette sted. Der er vanskeligere pladsforhold end ved den valgte løsning, og ville kræve store anlægsomkostninger og ekspropriations-omkostninger,” står der i forundersøgelsen.
Der venter nu et længere forløb med en masse afklaringer af den præcise måde, projektet kan gennemføres på. Her skal det blandt andet undersøges, om ny teknologi kan gøre det muligt, at toget kan stoppe i Brabrand og evt. andre steder – også ved den valgte ensporede løsning.