På onsdag aftens borgermøde om en mulig togforbindelse mellem Aarhus og Silkeborg dukkede et spørgsmål op flere gange: Hvorfor undersøger man ikke den station i Brabrand, alle taler om? Det viste sig på mødet, at en analyse af en kommende station i Brabrand først kommer om 1-2 år.
Hvorfor laver man ikke bare det trinbræt i Brabrand, hvor der i forvejen ligger tre spor. Det kan da ikke koste 100.000 kr. – det kan gøres meget billigere. Lad os nu bare komme i gang!
Sådan lød et af spørgsmålene til Banedanmark, der i Harlev Kulturcenter var vært for borgermødet om den mulige Silkeborgbane.
Og der var umiddelbart dårlige nyheder til de mange Brabrand-borgere, som mener, at det må være en enkel sag med det trinbræt. Dels koster den mest enkle udgave af et togstop formentlig i omegnen af 20 mio. kr. at opføre. Og dels må beslutningen vente på flere andre ting.
Men områdechef Thomas Bruun Jessen fra Banedanmark kunne godt se ideen i at lave et togstop i Brabrand:
”Jeg var forbi Brabrand Station for første gang i dag, og det er nok ikke så overvældende kompliceret at lave en station der, men med banen skal man selvfølgelig aldrig sige aldrig,” sagde han.
Thomas Bruun Jessen understregede dog, at det er en politisk beslutning, at en togstandsning i Brabrand ikke er med i den kommende forundersøgelse af Silkeborg-banen.
”Vi skal undersøge banen fra Aarhus til Silkeborg på grundlag af det oplæg, Trafikstyrelsen tidligere har lavet. Og i det grundlag indgik jo faktisk ikke, at der skulle være en standsning i Brabrand på Silkeborg-banen, men at en eventuel standsning i Brabrand skulle ske på den linje, der går op mod Viborg,” sagde han.
Da Trafikstyrelsen i 2016 præsenterede en forundersøgelse af en ny Aarhus-Silkeborg-bane forestillede man sig, at der med et enkelt spor kun ville kunne være ét stoppested undervejs. Og det var i Galten.
”Det betyder ikke, at vi ikke kan se på det igen og vurdere, om vi kan få lavet en bane til Silkeborg med standsning i Brabrand. Det vil blive undersøgt, men det er jo ikke givet, hvor det lander,” sagde områdechefen.
”Vi er jo nødt til at komme med et forslag om et antal standsninger, som matcher, at man kan køre på banen, og at togene skal kunne krydse hinanden et eller andet sted, givet at banen er enkeltsporet. Og vi skal have det til at gå op med det materiel, der er.”
Brabrand Station undersøges særskilt
Og så var der den adskillelse af de to undersøgelser. Hvorfor er Brabrand Station ikke med i forundersøgelsen af Silkeborgbanen. Også det havde Thomas Bruun Jessen et svar på:
”Der kommer endnu en undersøgelse, der skal se på en eventuel genåbning af Brabrand Station. Og deri kan vi jo lytte meget til kommunens ønsker om, hvor stationen præcis skal ligge i Brabrand, og hvordan den skal have forbindelse med letbanen og mange andre ting,” forklarede han.
Det, Banedanmark nu undersøger, vedrører altså alene standsnings-mulighederne. Vil det være muligt, hvis der kommer en station i Brabrand, at der her kan være et stop på Silkeborg-linjen, eller vil det ikke?
”Alt det, der så vedrører design af selve stationen – det kommer i en særskilt undersøgelse, vi først starter op enten næste år eller om to år. Jeg vil gætte på, uden at jeg kan sige det præcist, at hvis både bane og station i Brabrand bliver besluttet, så bliver de nok bygget samtidig. Men det bliver et gæt.”
Her svarede områdechefen på spørgsmålet, om man ikke bare kan få lavet det trinbræt hurtigst muligt? Det så han altså ikke de helt store muligheder for. Men det er dog en løsning, Aarhus Kommune og borgerne i Brabrand senere vil argumentere kraftigt for.
Du kan sende dine forslag og ideer til hvordan en kommende bane mellem Aarhus og Silkeborg bør planlægges i et høringssvar på aarhus-silkeborg@bane.dk. Læs mere på projektets hjemmeside. Svarfristen er d. 16. oktober.