Alle taler om klimaet og hvordan vi kan leve mere miljøvenligt. Men hvad kan vi gøre ved det? Rundt omkring i Brabrand bor der mennesker, som aktivt forsøger at gøre en forskel. En af dem er Carsten Drasbæk, som i godt to år har været en passioneret ejer af en elbil.
Carsten Drasbæk trykker på speederen, og bilen accelererer hen ad Engdalsvej. Det er en speciel oplevelse. Man kan ikke høre accelerationen, kun mærke at det sker.
”Hold op, der er stille,” udbryder jeg.
Han slukker for klimaanlægget, inden han svarer:
”Nej, nu er der stille!”
Han kører forsigtigt forbi en cyklist på Engbakken, vel vidende at det kan være svært at høre en elbil, før den er helt tæt på.
Han er godt klar over, hvad en elbils-skeptiker især vil lægge mærke til – så han sætter kursen mod Årslev, og da vi har motorvej under dækkene, trykker han på speederen og accelererer trinløst – og ikke i ”hak” som med automatgear – let og ubesværet forbi en lastbil og et par personbiler. Overbevisende!
”Vinden skubber mig”
”Jeg er fuldstændig vild med tanken om at ha´ en forureningsfri bil, hvor vi kan køre alt, hvad vi vil uden at tænke på miljø og bæredygtighed”, siger Carsten Drasbæk.
”Når jeg kører, tænker jeg tit, at det er vinden, der skubber mig. Det er det selvfølgelig kun indirekte, men vi har en kontrakt med el-leverandøren om, at vi får grøn strøm, baseret på vindkraft. Det med at køre forureningsfrit betyder virkelig meget.”
Han har installeret en oplader i carporten og sætter stikket i, når han kommer hjem. Han kan indstille systemet til først at lade batteriet op om natten, hvor der er overkapacitet af strøm.
”Jeg kan se på kommentarerne i elbilforeningens Facebook-gruppe, at rigtig mange lader bilen op om natten og derved får en lidt lave pris pr. kilowatt”.
De økonomiske overvejelser
Før han blev 50, havde Carsten Drasbæk aldrig ejet en bil. Og egentlig brød han sig slet ikke om biler. Når familien havde brug for en bil, lejede de én. I dag ville de nok have klaret sig med samkørsels-ordningen GoMore.
Alligevel havde de anskaffet sig en benzindrevet bil, som de egentlig var glade for. Og det var ikke, fordi han og Annie konstant gik og snakkede om at få en elbil. Omvendt blev bilen ofte stående foran huset, og korte ture blev klaret på cykel – med tanke på koldstarter, energiforbrug, benzin-os…
Men så, i august 2016 kom de forbi et arrangement, Forenede Danske Elbilister holdt i Silkeborg. De fik en god snak med formanden og blev tilbudt en prøvetur. Det blev vendepunktet. Alligevel gik der et halvt år, før de blev ejere af en elbil.
”Det var nok mest på grund af økonomiske overvejelser. Var det virkelig nødvendigt at give så mange penge for en elbil?”
Dengang var der ikke mange brugte elbiler på markedet. Men pludselig havde en forhandler i Brønderslev en Nissan, der kun havde kørt 8000 km til 235.000 kroner. Så slog de til.
”Fra den allerførste tur har vi været enormt begejstrede. Man får en masse komfort forærende med sådan en ny bil. Som mange andre elbiler er vores knyttet til en app, hvor vi blandt andet kan se, hvor meget strøm, der er på batteriet. Men vigtigst her er, at man kan starte bilens klimaanlæg inde fra sin smartphone, så den er lun – eller kølig – når man kommer ud.”
Hvor langt kan den køre?
Forenede Danske Elbilister holder ind i mellem events, hvor man kan komme og snakke med elbils-folket. Carsten Drasbæk har selv stået for et informationsmøde på havnepladsen i Aarhus og bidrager selv gerne med sine erfaringer ved andre elbils-events.
”Jeg var virkelig imponeret af den ekstremt gode hjælp, jeg fik i foreningen, og jeg kan godt li´ den slags organiseret formidlingsarbejde. Og så er jeg så begejstret for min elbil, at jeg gerne vil fortælle om det.”
Det mest almindelige spørgsmål, han møder, er: Hvor langt kan den køre på en opladning? Og svaret falder kort og kontant: Sandsynligvis langt nok til dit kørselsbehov!
”Det rækkevidde-spørgsmål er helt vildt overdrevet synes jeg. Bortset fra et mindre antal langturspendlere vil de allerfleste kunne klare den daglige transport på en opladning.”
Han sammenligner det område, man kører igennem hver dag, med en ø! Men kører måske børnene i skole, derefter på arbejde og så skal mange ind og købe ind på hjemvejen. Det kan minde om, at man kører på den samme ”ø” hver dag. Spørgsmålet er så, hvor stor den ø er?
”De allerfleste danskere kan sagtens nå det, de skal, på en almindelig hverdag – og så er der stadig 20-30% strøm tilbage, når de kommer hjem. Så sætter man stikket til opladeren og hælder noget vindstrøm på om natten. Og så er bilen klar til en tur mere næste morgen.”
Og hvad så med de lange ture?
Annie og Carsten kører ofte til København, hvor deres børn bor. Som regel tager de Mols-Linjen og kan så de fleste gange let nå frem til hovedstaden uden at lade batteriet op på vejen. Men hvis det kniber en dag i strid modvind, kører de ind og lader lidt strøm på vejen.
”Det går virkelig hurtigt. Jeg tror aldrig, jeg har holdt stille og ladet batteriet op i mere end 20 minutter. Jeg kan se, at børnefamilier skriver, at efter de har fået elbil, er de aldrig trætte, når de når frem. Alle har været glade for en lille pause.
Man kan også sige, at det øger trafiksikkerheden.”
Hos familien har han også installeret en oplader, så bilen er fuldt opladet, når de kører hjemad igen.
Når det gælder ferierejser, deler elbils-entusiasterne løbende en masse eksempler på succesfulde køreture sydpå i elbil. Med appen ”A Better Routeplanner” er det let at planlægge turen efter, hvor der findes lade-standere.
Bedre driftsøkonomi
Elbiler er stadig for dyre! Det er en af de kommentarer, Carsten Drasbæk hører mange gange. Også her har han svaret på rede hånd:
”Ja, hos forhandleren! Men er du klar over, at du kører på strøm for 25 øre pr. kilometer. Driftsøkonomien er i det hele taget bedre end i en traditionel benzinbil. Især de lave udgifter til vedligeholdelse ændrer billedet: Der er ikke de samme omkostninger til vedligeholdelse af oliefilter, gearkasse og de mange andre bevægelige dele i en benzinmotor.”
”Hvis man har et tilpas stort pendlerbehov inden for batteriets rækkevidde, så kan du virkelig spare penge ved at købe en elbil, når man ser på hele bilens levetid.”
Og så tilføjer han sin glæde ved komforten i sin elbil. Helhedsoplevelsen. Man kører i en glidende bevægelse, mere jævn end i en bil med automatgear. De små rystelser, man kender fra de fleste benzinbiler, findes ikke her.
”Samtidig er den meget kontant, den flytter sig virkelig. Det er ikke fordi jeg holder af race – men jeg synes da, det er sjovt at kunne accelerere. ”
”Man kan jo bare købe en brugt elbil. Der er mange til salg nu – også brugte Tesla´er. Det er bare at springe ud i det. Og nyde det!”