
Sødalskolen skal have ny skoleleder. Efter ca. halvandet år på skolen er Anne Katrine Kusk fratrådt, skriver Børn og Unge-chef Stefan Møller Christiansen til forældrene. Viceskoleleder Anne Brøns Kruse fortsætter som konstitueret skoleleder.
Få dage før eleverne på Sødalskolen går på sommerferie, har Børn og Unge-forvaltningen i Aarhus Kommune meddelt, at skolen skal have ny skoleleder.
Anne Katrine Kusk, som i november 2024 tiltrådte som skoleleder, har indgået en aftale om at fratræde stillingen, skriver Børn og Unge-chef Stefan Møller Christiansen til forældrene:
“Jeg skriver til jer for at fortælle, at der er indgået en fratrædelses-aftale med skoleleder Anne Katrine. Det betyder, at Anne Katrine har haft sidste arbejdsdag. Jeg vil gerne takke Anne Katrine for en god indsats for skolen og ønsker hende al mulig held og lykke i fremtiden,” skriver han.
Viceskoleleder Anne Brøns Kruse, som har været konstitueret skoleleder det meste af foråret, fortsætter i stillingen. Hun suppleres efter sommerferien i ledelsen af Simon Frank Nielsen, som vender tilbage fra sin barsel. Desuden fortsætter Halima Rachid som konstitueret indskolingsleder.
Anne Brøns Kruse siger i en kommentar:
”Skolen er i en rigtig god udvikling, og sammen med en engageret personalegruppe har vi fortsat den positive udvikling hen over foråret. Vi glæder os til at tage hul på et nyt skoleår, hvor vi blandt andet ser frem til samarbejdet med ESAA. Det bliver en spændende mulighed for at styrke både fællesskabet og elevernes trivsel og udvikling.”
Fratrædelsesaftale skyldes ikke Sødalskolen
Meddelelsen om Anne Katrine Kusks fratrædelse blev mødt med bekymring af en del forældre til børn på skolen, hvoraf flere har kontaktet Vores Brabrand.
Spørgsmålene fra forældrene fik torsdag Børn- og Unge-chef Stefan Møller Christiansen til at udsende en opfølgende besked, hvor han understreger, at fratrædelses-aftalen ikke har noget med Sødalskolen at gøre:
“Jeg er opmærksom på, at der i den forbindelse (den oprindelige meddelelse, red.) er opstået tvivl. Derfor vil jeg gerne understrege, at fratrædelsesaftalen med Anne Katrine ikke skyldes Sødalskolen,” skriver han.
“Jeg vil samtidig endnu en gang gerne takke Anne Katrine for den store indsats, hun har ydet for skolen. Sødalskolen står stadig på et stærkt fundament, og arbejdet med den positive udvikling for elever, forældre og medarbejdere fortsætter,” tilføjer han.
Stefan Møller Christiansen oplyser, at der efter sommerferien vil blive igangsat en rekrutteringsproces til ny skoleleder.
“Vi kommer til at savne hende meget”
Også skolebestyrelsen har meget at sige Anne Katrine Kusk tak for, siger medlem af bestyrelsen, Rania Jamal:
“Vi vil gerne rette en stor tak til Anne Katrine for hendes indsats. Hun har gjort en betydelig forskel, og vi sætter stor pris på det arbejde og engagement, hun har lagt i opgaven. Vi kommer til at savne hende meget, og vores håb er, at hun af og til vil kigge forbi skolen. På den korte tid, hun har været her, er hun virkelig gået under huden på os og blevet en værdsat del af fællesskabet,” skriver hun på vegne af skolebestyrelsen.
“Vi ønsker hende alt det bedste fremover og takker endnu en gang for hendes store indsats.”
Anne Katrine Kusk tiltrådte som skoleleder på Sødalskolen i november 2024, efter at den hidtidige skoleleder, Irina Frello Hansen, var blevet skoleleder på Solbjergskolen.
Anne Katrine Kusk var tidligere viceskoleleder og pædagogisk leder for indskoling og SFO på Lisbjergskolen.
Læs også:
Ny skoleleder på Sødalskolen: ”Skolen har en utrolig vigtigt rolle i lokalsamfundet”



