Aarhus Kommune ønsker et fortættet Gellerup, og det skal 43 nye lejligheder og rækkehuse ved Gudrunsvej hjælpe med til. Men nybyggeriet betyder, at der forsvinder parkeringspladser, og det skaber utilfredshed hos beboerne.
En privat udvikler står klar til at bygge 18 rækkehuse i 2-3 etager og en etageejendom i 4-5 etager ud mod Gudrunsvej over for Globus 1 og det nye sundhedshus. Grønne arealer og en del af de nuværende parkeringspladser ved blokkene B3 og B4 bliver inddraget til byggeriet.
Målet med byggeriet er at medvirke til at skabe et mindre, samlet bydelskvarter med forskellige boligtyper og bebyggelsesformer foran de to otte-etagers boligblokke langs Gudrunsvej.
Lokalplanen for området har netop været ude i høring, og Gellerupparkens afdelingsbestyrelse har afholdt en beboerhøring for at høre beboernes mening om projektet. De udtrykte især bekymring for, at der forsvinder parkeringspladser foran de nuværende blokke.
”Afdelingsbestyrelsen vil gerne udtrykke sin store bekymring omkring det lille antal parkeringspladser, der er tiltænkt beboerne i de to boligblokke B3 og B4, Gudrunsvej 22-46. I alt 90 parkeringspladser, hvilket vores oplevede erfaring siger er alt, alt for lidt til to blokke med pt. 217 lejemål,” skriver afdelingsbestyrelsen i høringssvaret.
En optælling fra Brabrand Boligforening har tidligere konkluderet, at der ikke er brug for så mange pladser. Ekstra behov for parkering kan opfyldes ved at benytte p-pladser foran de øvrige høje blokke, B1-B5 vurderer boligforeningen.
Men beboerne er stærkt skeptiske over for boligforeningens konklusion:
”Afdelingsbestyrelsen har ikke været vidende om, at sådan en tælling har fundet sted (og vi ved derfor heller ikke, hvornår der er blevet talt) – og vi er meget skeptiske over for konklusionen, at beboerne i B3 og B4 kan bruge de andre blokkes p-pladser,” skriver afdelingsbestyrelsen.
Beboer-repræsentanterne mener samtidig ikke, at der i beregningerne er taget højde for, at renoveringsplanerne for blok B1-B3 samt B5 vil betyde, at der kommer over 30 nye lejligheder i hver ejendom. Det svarer til mindst 120 ekstra lejemål på hele strækningen B1-B5.
Afdelingsbestyrelsen udtrykker yderligere utilfredshed med, at Aarhus Kommune har nedsat den såkaldte parkeringsnorm for området til en halv p-plads pr. bolig.
”Vi har endnu ikke set, at der formelt er truffet nogen beslutning om en letbane til området. Hvad nu hvis Letbane/BRT aldrig kommer til området,” spørger beboernes repræsentanter.
Også Brabrand Boligforenings projektchef Jens Martin Møller har i et høringssvar peget på, at der er behov for en tydeliggørelse af, hvor parkeringspladserne bliver placeret i forbindelse med nybyggeriet. Boligforeningen ønsker, at der etableres supplerende p-pladser ud for den sydlige del af blok B4.
Boligforeningen mener også, at der mangler anvisning af nye muligheder for cykelparkering i området.
Læs også: