Gellerup Museum er endnu en gang reddet fra lukning. I absolut sidste øjeblik blev museets økonomi onsdag sikret – foreløbig i de næste par år. Det er Landsbyggefonden, der sammen med Brabrand Boligforening og Aarhus Kommune sikrer museets drift via midler fra helhedsplanen for Gellerupparken og Toveshøj.
Gellerup Museum
Aktivisme i Gellerup gennem mere end 40 år – beskrevet af aktivisterne selv
Deltagere fra hele Brabrand fyldte lørdag eftermiddag Gellerup Museum til sidste plads, da museet åbnede sin måske sidste udstilling, der handler om aktivisme. Udstillingen bygger på masser af indleverede genstande fra nuværende og tidligere beboere.
Udstilling om aktivisme kan blive sidste initiativ fra Gellerup Museum
Der er hektisk aktivitet i den store fem-værelses lejlighed på Gudrunsvej, der huser Gellerup Museum. Nogle få måneder endnu. Lige nu tyder meget på, at en kommende udstilling om aktivisme i Gellerup kan blive det sidste projekt, inden museet må lukke og slukke.
Brabrand i arkitekturens tegn: Deltag i bl.a. cykeltur, morgensang og åben byggeplads
Hvis du interesserer dig for arkitektur, er der en masse at komme efter i 8220 Brabrand i den kommende uge. Du kan bl.a. komme med på cykeltur rundt til skelsættende Knud Blach Petersen-byggerier, opleve Aarhus største udviklingsprojekt indefra – og deltage i morgensang på toppen af Gellerup.
Udstilling om Knud Blach Petersen på Gellerup Museum: “Det er bare gode gennemtænkte lejligheder”
Arkitekt Knud Blach Petersen har gennem årene ofte været kritiseret for at stå bag Gellerupparken, som mange har betegnet som et mislykket byggeri. Men Gellerup Museum står nu bag en udstilling, der fremhæver Blach Petersens visioner for boligområdets arkitektur.
Gellerup Museum holder vejret – og præsenterer udstilling om arkitekt Knud Blach Petersen i ventetiden
De holder vejret i Danmarks højeste museum. I de kommende uger afgøres Gellerup Museums fremtid, når politikerne i Aarhus Byråd skal fordele pengene i det kommende års budget. Flere partier opfordrer til, at der findes 120.000 kr. årligt, så museet kan forblive på 6. sal på Gudrunsvej.
Gellerup Museum mangler penge til huslejen: “Der er stadig brug for at historien bliver fortalt!”
Tiden er ved at løbe ud for Gellerup Museum, der får betalt huslejen af Aarhus Kommune frem til udgangen af 2025. Museets frivillige ildsjæle håber, at der viser sig en mulighed for at fortsætte museet, der i år kan fejre 15 års jubilæum.
Litteratur på nye måder: Med Kultursted Brabrand på forfattervandring
Kultursted Brabrand fortsætter rækken af arrangementer, hvor litteraturen kan opleves på nye måder rundt om i Brabrand – blandt andet med forfatter-vandringer med digteren Peter Laugesen i Brabrand Bakker og i Gellerup. Desuden kan du i august møde digteren Søren Ulrik Thomsen.
Brabrand Kulturuge: Foredrag, fællesskab og friskbagt kage
Brabrand Kulturuge er i fuld gang. Hver dag har sine foredrag, koncerter, udstillinger og mange andre aktiviteter. Vores Brabrand var onsdag eftermiddag på rundtur til en række af aktiviteterne. Her får du en stemningsrapport.
Gellerup Museum genåbnede og rullede den røde løber ud
Forleden genåbnede Gellerup Museum efter næsten tre års nedlukning. Aarhus Byråd er klar til at betale huslejen på knap 120.000,- årligt, og gæster fra nær og fjern kan igen blive klogere på Gellerups godt 50-årige historie – og nyde den fantastiske udsigt fra ”Danmarks højest beliggende museum”.













