Aarhus Kommune ønsker at sælge ældreboligerne på Hejredalsvej til en privat køber. I den forbindelse skal der laves en ny lokalplan. Oplægget fortæller blandt andet, at støjen fra Silkeborgvej ligger langt over den anbefalede grænseværdi ved beboelse.
I sig selv er der ingen dramatiske nyheder i det oplæg til en ny lokalplan, som Aarhus Kommune har sendt i høring. Lokalplanen gælder Hejredalsvej 2-12 – nogle gule etage-ejendomme, der rummer 46 lejligheder, som i en årrække har været ældreboliger.
Men det er svært for kommunen at få lejet ældreboligerne ud, og de tomme lejligheder har i flere år givet kommunen et betydeligt huslejetab.
Men en forudsætning for, at kommunen kan sælge ejendommen, er at der udarbejdes en ny lokalplan for området, der ændrer anvendelsen til boligformål – i stedet for som nu hvor områdets anvendelse er fastlagt til ”offentlige formål”.
Interessant nok har Aarhus Kommune i forbindelse med lokalplanen fået foretaget en måling af støjniveauet på Silkeborgvej, og den fortæller interessant nok, at støjen fra vejen fremover klart vil overskride den vejledende grænseværdi for boliger.
Grænseværdien går ved 58dB, mens kommunens fremskrivning af trafikken på Silkeborgvej viser, at støjen på dele af boligernes facader ud mod Silkeborgvej vil være helt oppe på 66 dB.
Støjberegningen viser, at støjkravene til udendørs opholdsarealer overholdes i bebyggelsens to indre gårdrum samt på arealer nord og øst for bebyggelsen.
Til gengæld kan grænseværdien på 58 dB ikke overholdes på facaden mod Silkeborgvej, understreges det i oplægget:
”I stedet er der krav om, at grænseværdierne overholdes på opholdsarealer, og at bygningerne støjisoleres således at grænseværdien for det indendørs støjniveau kan overholdes. Det anbefales, at bebyggelsen udformes, så sove- og opholdsrum orienteres mod den stille facade,” står der i oplægget til lokalplanen.
Den kommende ejer af de tidligere ældreboliger må altså indstille sig på en omfattende støjisolering af boligerne.
Mulig nedsættelse af farten på Silkeborgvej
Oplægget til lokalplanen for Hejredalsvej 2-12 fortæller altså, hvor udfordrende støjen langs Silkeborgvej er blevet for mange af de mennesker, som bor langs vejen.
I foråret igangsatte Aarhus Kommune et analysearbejde, der kan føre til, at farten på kommunens veje kan blive sat ned: 40 km/t i byen, 50 på indfaldsvejene og højst 80 km/t på motorveje tæt på byen, lyder målet.
Forslaget blev diskuteret i byrådet. Det blev ikke vedtaget – men gav anledning til, at man sandsynligvis igangsætter en grundig analyse af fordele og ulemper ved fartnedsættelser. 19 af byrådets 31 medlemmer er principielt for generelle nedsættelser.
Det kan blandt andet få betydning for den store trafikåre gennem Brabrand, Silkeborgvej, hvor man nu må køre 70. Her kan fartgrænsen med forslaget blive sænket til 50.
Beboerne fik en forsmag på konsekvensen under forårets lastbilsblokader, der havde en betydelig effekt langs Silkeborgvej. Da de demonstrerende lastbiler sørgede for, at farten på vejen blev sænket til 30-40 km/t, var effekten ”en helt utrolig reduktion af vejstøjen på Silkeborgvej,” skrev en beboer til Vores Brabrand.
Fare for oversvømmelse
Som nævnt betyder den aktuelle støjmåling kun, at en kommende ny ejer af Hejredalsvej 2-12 skal forberede sig på, at støjisolering bliver nødvendig, når trafikmængden på Silkeborgvej i de kommende år sandsynligvis stiger yderligere. Det samme skal formentlig andre beboere langs den trafikerede vej.
Oplægget til lokalplan fortæller ligeledes, hvad konsekvenserne af klimaforandringerne kan blive:
Området er udpeget som et af de arealer, hvor der er fare for oversvømmelse i forbindelse med ekstremregn og stormflod.
”Derefter skal det vurderes, om/hvordan området kan disponeres og afværgeforanstaltninger realiseres, så oversvømmelsen håndteres hensigtsmæssigt i forhold til at forebygge oversvømmelse af bygninger, infrastruktur og hotspots,” står der advarende i lokalplanen.
Du kan læse oplægget til lokalplan og indsende et høringssvar via dette link.