
I den kommende tid kan beboere langs jernbanen gennem Brabrand igen risikere, at nattesøvnen bliver forstyrret af Banedanmark. I løbet af september skal betonfundamenter til de kommende kørestrømsmaster rammes i jorden, og arbejdet kommer til at foregå om natten.
Banedanmark er i gang med at forberede, at der kan køre elektriske tog på den 148 kilometer lange dobbeltsporede jernbanestrækning mellem Aarhus og Aalborg Lufthavn. Der skal opsættes ca. ni meter høje master langs banen, og banen skal udstyres med kørestrømsledninger over sporene.
En stor del af arbejdet foregår om natten, og det har mange beboere i Brabrand allerede mærket. I 2022 var arbejdet så omfattende, at Banedanmark tilbød erstatning til en del husstande. Efterfølgende måtte mange dog vente længe på pengene.
Her i efteråret tager Banedanmarks entreprenør de næste skridt i retning af at få de eldrevne tog til at køre på skinnerne i 2026. Nu skal kørestrømsmasterne sættes op. Vores Brabrand har spurgt Banedanmark om en detaljeret tidsplan for arbejdet.
”Vi forventer, at vores arbejder når til Brabrand i starten af september,” svarer styrelsen, der står for jernbanenettet i Danmark.
”Vi arbejder i to-tre uger i området med at ramme betonfundamenter i jorden og bolte kørestrømsmasterne fast på disse. Når vi banker betonfundamenterne ned i jorden, vil der være vibrationer og bankelyde,” skriver Banedanmark.
”Den enkelte borger berøres i langt kortere tid end de to-tre uger, da det som regel tager cirka 30 minutter at ramme et betonfundament i jorden. Når det fundament er i jorden, bevæger vi os op til 100 meter videre for at ramme næste fundament på strækningen.”
Alle arbejderne udføres om natten for at forstyrre togtrafikken mindst muligt – fra søndag aften til fredag morgen i tidsrummet klokken 20.00 – 05.00.
Når fundamenterne er nedrammet, kommer man forbi et par gange mere for at foretage opmåling, oprydning, opsætning af master og trækning af køretråd.
Banedanmark oplyser, at man senere på året hænger den første af i alt to køretråde op på strækningen.
”Her forventer vi at være i Brabrand omkring november. Den anden af de to køretråde hænger vi op i starten af det nye år. Disse arbejder larmer ikke, men der vil være projektørlysning de steder, hvor vi arbejder. Der vil være folk, der arbejder på strækningerne,” skriver Banedanmark.
Læs også:
Banedanmark klar til nye natlige arbejder på jernbanen gennem Brabrand