Bilræs og vild, provokerende bilkørsel skaber utryghed og holder beboere i Gellerup vågne om natten. På et møde i Samvirket tirsdag blev problemet diskuteret, og både lokalpolitiet og en gruppe beboere vil nu forsøge at gøre noget ved problemet.
23-årige Johannes Primdahl flyttede den 2. januar sammen med sin kæreste og lille datter ind i en lejlighed på Gudrunsvej. De er glade for at bo i Gellerup – men bilkørslen i området skal der gøres noget ved, lød opfordringen fra Johannes Primdahl på tirsdagens Samvirke-møde:
”Vi oplever trafikgener hver eneste dag: Når vi går i seng, bliver vi holdt vågne af hjulspin og bilræs nede på gaden. Og når vi går rundt i området oplever vi jævnligt provokerende kørsel. Vi må løbe med barnevognen over for grønt for ikke at blive kørt ned”, fortalte han.
”Der bor så mange søde mennesker her i området, så lad os nu gøre noget, for at det kan blive bedre. Lad os nu sammen sende et signal om, at det skal blive bedre. Det skal ikke være mit projekt alene, men et fælles projekt”.
Johannes Primdahl opfordrede alle til at deltage i en fælles aktion d. 26. april, hvor beboere vil gå gennem boligområdet og opfordre til en sundere trafikkultur.
Flere hastighedskontroller
Leder af Lokalpolitiet i Aarhus Vest, Klaus Hvegholm Møller, oplyste på mødet, at politiet i den senere tid har gennemført seks store færdselskontroller og har beslaglagt 14 køretøjer. Sidste år blev flere end hundrede biler og knallerter ligeledes beslaglagt.
”I 2019 slår vi endnu hårdere ned på den ukontrollerede kørsel. Vi ønsker alle sammen at få hastighederne ned og den utryghedsskabende adfærd fjernet”, sagde han.
Blandt de problemer, der opleves som utryghedsskabende, nævnte han også hurtig og larmende bil- og knallertkørsel på stierne i Gellerup og Toveshøj.
Klaus Hvegholm Møller understregede, at politiet ønsker at gennemføre endnu flere trafik- og hastighedskontroller i området og arbejder på nye utraditionelle løsninger.
Problemer på Karen Blixens Boulevard
Også trafikplanlægger i Aarhus Kommune, Lars Clausen, deltog i mødet og lyttede til beboernes ideer og ønsker til infrastrukturen i området.
En stor del af kommentarerne handlede om Karen Blixens Boulevard, hvor mange oplever, at der bliver kørt for hurtigt og i strid med færdselsreglerne. Der blev blandt andet efterspurgt en cykelsti langs vejen.
Desuden er der en del utilfredshed med lyssignalerne, der skifter meget langsomt og derfor opfordrer til, at der køres over for rødt.
Lars Clausen oplyste, at vejen nu har den udformning, som Brabrand Boligforening og Aarhus Kommune ved udformningen af Helhedsplanen blev enige om.
”Der har været meget fokus på bygadens udformning. Ønsket har været, at det skal blive et vigtigt byrum, der ikke kun rummer plads til kørende trafik men også udeservering og byliv”.
Derfor ønsker man ikke at inddrage en del af de brede fortove til cykelstier, forklarede Lars Clausen, som dog takkede for de mange konstruktive forslag, som forvaltningen nu vil kigge nærmere på.