
Det er rekordernes tid hos rejsebureauet Check Point Travel i Brabrandhus. I virksomhedens 25. leveår har medarbejderne aldrig tidligere blevet solgt så mange rejser som nu. Samtidig oplever indehaver Henrik Særmark Thomsen et skifte i den måde, folk bestiller rejser på.
Der er igen blevet fuldt hus på øverste etage i den store hvide bygning midt i Brabrand, der går under navnet Brabrandhus.
Efter en ulideligt lang coronatid, hvor alle var sendt hjem, og mange medarbejdere gradvist fandt nye jobs, er Check Point Travel igen den sunde rejsevirksomhed, den også var før coronatiden.
Virksomheden er begyndt at betale af på det lån, staten bevilgede, da det så sortest ud. Men der kommer igen penge i kassen i den lille rejsevirksomhed, der blev stiftet for 25 år siden, og som Henrik Særmark-Thomsen og John Lau-Jensen i 2010 overtog som lidt af et håndværkertilbud.
Der er dog ikke tid til at holder store jubilæumsfester, for kunderne vil igen ud at rejse i stor stil, og årets første måneder har været de mest travle i virksomhedens levetid.
”Der var jo 18 måneder, hvor der intet skete, men nu kæmper vi for at følge med efterspørgslen. Vi kan mærke, at folk prøver at være tålmodige, men de vil gerne ha´ det hele hurtigt på plads. Det kan for eksempel være den store USA-tur med mange detaljer. Der kan godt gå et par dage, før vi har det på plads, men heldigvis er vi blevet rigtig effektive,” siger Henrik Særmark-Thomsen.
”For nogle mennesker er det bare nemmere”
Corona-ventetiden blev blandt andet brugt til at strømline virksomhedens interne procedurer. Blandt andet har man valgt at samle nogle af de mest populære rejse-valg i nogle online-pakker, som kunderne kan tage afsæt i.
Han understreger, at kunderne som altid kan sammensætte præcis den rejse, de ønsker. Men pakkerne er for mange et godt grundlag at starte på – og for mange er det en nemmere beslutningsproces end først at skulle ringe mellem kl. 9 og 17.
”Vi har traditionelt altid skræddersyet rejserne til folk, men vi kan se, at mange i virkeligheden har de samme ønsker og præferencer. Så hvorfor ikke tilbyde nogle pakker, hvor man så selv kan justere til, så de passer præcis til de individuelle ønsker?”
”Vi kan se, at der er god efterspørgsel, og flere er begyndt at bestille online. Det er nemt at forholde sig til, og alt er regnet med. Vi er faktisk lidt overraskede over, hvor stor interessen er. Ellers er det jo kun charterrejser, der sælges på den måde – men vi laver jo det samme gode kvalitets-produkt,” understreger han.

Cirka 20 procent af virksomhedens omsætning kommer nu fra direkte online-salg, og vurderingen er, at det vil stige til en tredjedel inden udgangen af 2025. Det er betydeligt over gennemsnittet i en branche, hvor den personlige kontakt traditionelt har været højt værdsat.
”Der er ikke mange i branchen, der gør som os og sælger pakker online. Men vi kan mærke, at det for nogle mennesker bare nemmere selv at kunne gå ind og kigge på et forslag først i stedet for at skulle gennem den flaskehals at skulle snakke med nogen.”
”Vi ringer jo stadig til folk, når vi har modtaget deres bestilling. Vi er jo ikke noget stort firma, og mange synes, det er rart nok lige at blive ringet op.”
Rundt i Syditalien på Vespa-scooter
Mens det tidligere var mere eksotiske destinationer som Thailand, USA og Cuba, Check Point Travel satsede særligt på, har rejsebureauet nu også kastet sig over Italien – og med stor succes.
”Vores kunder søger typisk efter det unikke og autentiske og foretrækker nok et hotel med 5 hjerter frem for et med 5 stjerner. Jeg har selv prøvet nogle af de hoteller, og der er da noget eksklusivt over at bo på et hotel på en bjergside på Amalfi med seks værelse og spise indehaveren Marias lækre mad, mens man sidder og ser ud over havet. Det er da fedt!”
”Nogle af de små hoteller har aldrig samarbejdet med et rejsebureau før og undrer sig over, at vi vil samarbejde med et lille hotel med værelser uden aircondition. Men der er også noget over slå skodderne fra og få brisen fra havet direkte ind i værelset.”

Når man så skal lidt rundt og se sig omkring i lokalområdet tilbyder Check Point Travel ture på el-cykel, i en lille rød cabriolet – eller måske på en ægte italiensk Vespa scooter.
”Vi havde aldrig kørt scooter før, men det var virkelig sjovt. Der var en følelse af eventyr over det. Du har jo nogle rutekort og turforslag, men du har din fulde frihed og bestemmer selv. Man kigger sig hele tiden omkring og har mange stop, når man kommer til en flot udsigt.”
Foredrag rykker også online
Hjemme i Brabrandhus er pladserne efterhånden fyldt godt op igen efter corona-nedlukningen.
”Vi har været vanvittig heldige at finde nogle dygtige folk med branche-kendskab. Vi er cirka 15 ansatte nu – tæt på det samme som før coronaen,” fortæller Henrik Særmark-Thomsen.
Men omsætningen er alligevel stigende i en hverdag, hvor arbejdsgangene er blevet både effektiviseret og digitaliseret.
Også på et andet punkt har den digitale udvikling for alvor fået tag i Check Point Travel: De populære rejseforedrag bliver nu sjældent gennemført rundt om i landet. I stedet sætter folk sig til rette ved computeren for at høre om lande som Bali, Seychellerne, Thailand og Cuba.
”Vi ved, at folk har travlt i hverdagen, og så er det bare nemmere at sætte sig ved computeren med en kop kaffe. Samtidig er det en stor fordel, at folk senere kan gense foredragene, for eksempel sammen med nogle venner, de måske skal rejse sammen med.”