I et hjørne af Logistikparken i Årslev er gravemaskiner gået i gang med at flytte enorme mængder af jord. Hele 400.000 kubikmeter jord skal flyttes eller fjernes i det kuperede terræn, før det kommende DSB-værksted til 1,3 mia. kr. kan etableres. Det forventes at stå klar i 2026.
For tre år siden begyndte Aarhus Kommune miljøbehandlingen af det omfattende byggeri af et DSB-værksted i Logistikparken i Årslev, hvor fremtidens eltog skal repareres og holdes ved lige.
Siden har der været stor opmærksomhed på nabogener i form af især støj og lys, men forholdene er nu afklaret, så arbejdet med at etablere værkstedet på den 300.000 kvadratmeter store grund kan begynde.
DSB har netop indgået en betinget kontrakt med MT Højgaard Danmark om at opføre værkstedet, meddelte man forleden i en pressemeddelelse.
Det kommende værksted er 20.000 m2, det er udstyret med otte spor og har en kapacitet til at vedligeholde mere end 80 togsæt. Der etableres desuden en separat bygning til hjulafdrejning, og parkerings-, klargørings- og forsyningsfaciliteter.
Der er i de seneste måneder udført jordarbejder og etableret en ny bro over banelegemet ved Espenhøjvej. Dette arbejde er reguleret i en særskilt aftale om fremskudte arbejder på 70 millioner kroner.
Fra den nye bro har man et godt overblik over anlægsarbejdet, hvor entreprenøren flytter hele 400.000 m3 jord.
Grønne løsninger
Værkstedet, der er designet af Gottlieb & Paludan Arkitekter og Rambøll, skal benyttes til vedligehold af DSB’s kommende eltog, der har fået betegnelsen IC5.
Sammen med værkstedet på Godsbanen i København, som MT Højgaard Danmark også opfører, skal værkstedet i Årslev være de primære lokaliteter for vedligehold af IC5-togene i fremtiden.
“Byggeriet er et væsentligt skridt frem mod målet om at gøre DSB CO2-neutral i 2030. Et af de største skridt var, da vi sidste år skrev kontrakt med Alstom om levering af op mod 150 eltogsæt. Jeg ser frem til, at vi fortsætter arbejdet i udførelsesfasen, sammen med MT Højgaard Danmark og deres underentreprenører, om byggeriet af vores nye grønne værksteder,” siger underdirektør for Nye Værksteder i DSB Finn Bloch.
DSB arbejder med adskillige grønne og digitale tiltag, der reducerer CO2-forbruget. Solceller og batteriinstallationer er en del af løsningen, og det er målsætningen at opnå certificeringen DGNB Guld for bæredygtigt byggeri.
Kontrakten på byggeriet i Aarhus har en værdi på 1,32 mia. kroner, og den er først endelig godkendt, når DSB’s bestyrelse har endeligt tiltrådt den i december.
Planen er, at værkstedet skal stå klar til brug i 2026.
Læs også:
Franskmænd skal stå for reparation af eltog i Årslev
Byråds-ja til DSB-værksted – men stadig debat om støjgener
Planer om DSB-værksted i Årslev: Naboer er bekymrede