Naboerne til det kommende DSB-værksted i Årslev behøver ikke at frygte støj fra arbejdet, mener afdelingschef i DSB, Steffen Juul-Andersen. Værkstedet til 1,1 mia. kr. ventes klar i foråret 2027 og skal drives i et tæt samarbejde mellem DSB og franske Alstom.
Da DSB i april 2021 skrev under på aftalen med den franske togproducent Alstom, blev det også klart, at der fremover vil blive snakket en del fransk i Logistikparken i Årslev.
I aftalen til over 20 mia. kr. blev det nemlig også aftalt, at Alstom skal vedligeholde og reparere de nye eltog, og det kommer til at foregå som en del af det værksted, DSB er ved at gøre klar til at bygge i den østlige ende af Logistikparken.
Det bliver et otte spor stort værksted, der sammen med et værksted i København skal stå for al vedligeholdelse af eltogene i Danmark. Det kommer til at foregå i et tæt samarbejde mellem DSB og Alstom. DSB tager sig af klargøring og rengøring, mens Alstom tager sig af vedligeholdelse og reparation.
Egentlig skulle lokalplanen have været færdiggjort, men DSB har været nødt til at tilpasse projektet, da det ikke lykkedes at købe en nabogrund til det 300.000 kvadratmeter store aflange areal, DSB allerede ejer.
Det har betydet nogle tilpasninger af projektet, forklarede afdelingsleder i DSB, Steffen Juul-Andersen, på Brabrand Erhvervsforenings netværksmøde tirsdag formiddag.
Samtidig har DSB måttet sætte projektet på pause en periode. Men nu er planlægningen i fuld gang igen, og i efteråret 2022 vil en skurby på området markere, at projektet nærmer sig igangsætning.
Klar i 2027
Det kommende værksted i Årslev er en del af den store investering i eldrevet tog-transport i Danmark. Et nyt signalsystem til 20 mia. kr. er på vej, mens elektrificeringen af banestrækningerne ventes at koste ca. 15 mia. kr. Og dertil kommer så de nye eltog.
Målet er, at de nye togsæt skal være på skinner i 2030, og derfor skal det nye værksted i Årslev også være funktionsdygtigt til den tid.
DSB håber at kunne indgå aftale med MT Højgaard om totalentreprisen næste år, og at byggeriet så kan gå i gang i 2023. Målet er, at det nye værksted er klar til at modtage de første eltog i marts 2027.
Minimal støj fra værkstedet
Steffen Juul-Andersen regner med, at cirka 100 personer vil arbejde i toholdsskift på værkstedet. Han mener ikke, at naboerne behøver at frygte støjgener.
”Grunden var oprindelig udlagt til kombiterminal, hvor man kunne flytte gods fra lastbiler til skinnerne. Den aktivitet ville have været langt mere støjende, end det naboerne kommer til at opleve omkring det nye værksted.”
Han fortalte, at man i København har valgt at lægge eltogs-værkstedet op og ned af et beboelsesområde, og at støjgrænsen dér er nede på 45 dB.
”Hvis man ved, hvor meget en elbil støjer, så er det nogenlunde i det niveau. Der kan være lidt støjen fra en kompressor på taget, men ellers vil der kun være skinnestøj, når togene kører ind og ud. Men de kører meget langsomt, så støjen fra hovedsporet vil nok overdøve selve værkstedet,” vurdererede han.
Opførelsen af værkstedet i Årslev er dog ikke uden udfordringer. Betydelige højdeforskelle på grunden betyder, at der nogle steder skal fjernes jord ned i otte meters dybde. Det kan blive både dyrt og generende, erkendte Steffen Juul-Andersen.
”Vi vil gerne lave jordvolde i kanten af grunden, men det kan slet ikke tage al jorden. Vi kigger på forskellige muligheder. Blandt andet er der mulighed for at det kan bruges til havneopfyldning eller terræn-regulere marker,” sagde han.