Togene på jernbanen mellem Aarhus og Aalborg skal fra 2025 køre på strøm frem for diesel, og det får også konsekvenser for en del grundejere i Brabrand. En del kan blive tvunget til at beskære buske og fælde træer, og enkelte får tilbudt at sælge huset til staten.
Rådighedsindskrænkning. Det er et ord, mange grundejere i Brabrand med ejendom op til togskinnerne må forholde sig til i denne tid, hvor Banedanmark er ved at forberede omlægning af togdriften til el.
Det betyder, at der skal sættes elmaster op langs hele banelinien, og det får nogle konsekvenser for, hvilke bygninger og beplantninger, der er tilladt langs banen.
Med afsæt i bestemmelser fra ”Servitut om el-drift” vil Banedanmarks folk i de kommende år på rundtur for at se på, hvilke træer og buske, der vil kunne være til fare for køreledningerne og bør beskæres. Hvis fagfolkene vurderer, at beplantning eller andet udgør en risiko, skal det beskæres eller fjernes for grundejerens egen regning. Banedanmark vil dog sørge for en indledende beskæring.
”Det er i første omgang en forst-faglig person, som vurderer, om beplantningen vil kunne være til fare for el-ledningerne”, siger landinspektør Kenneth Vittrup, Banedanmark, som er fagprojektleder på projektet.
”Man kan sammenligne det lidt med de hensyn, man tager til andre naboer. Når man for eksempel har et sygt træ, der vil kunne falde ned på naboens grund, vil man også sørge for at fjerne det”, siger Kenneth Vittrup.
I en afstand af tre meter fra de nye master må der ingen beplantning være, og i seks meters afstand kan grundejere blive pålagt at beskære træer og buske.
Inden for 10 meter fra midten af skinnerne må der ikke nyopføres bygninger eller laves oplagringspladser, og der må ikke være flagstænger eller andet, der kan falde ned over køreledningerne.
Ombygning ved Stenbækvej udsat til 2021
En af de store udfordringer i planlægningen har været broen under Silkeborgvej ved Stenbækvej. Som over 50 andre broer på strækningen mellem Aarhus og Lindholm er broen for lav til, at der er plads til køreledninger.
Der har længe været tvivl, om broen skal bygges om, eller sporene sænkes. Begge dele vil skabe store trafikale problemer – enten for togdriften eller biltrafikken.
Det bliver togtrafikken, der må vige. Sporene vil blive sænket ved Silkeborgvej, hvilket formentlig betyder, at der ikke kan køre tog fra Aarhus mod Langå i 2-3 uger i 2021, hvor arbejdet skal udføres.
Borgerne kan så glæde sig til, at der, når det hele er gennemført, vil der køre mere miljøvenlige og knap så støjende tog gennem bydelen.
Risiko for magnetfelt?
Den strøm, der vil løbe i køreledningsanlægget, vil skabe et magnetfelt omkring jernbanen, ligesom dette også er tilfældet fra helt almindelige elektriske apparater såsom en mobiltelefon, vaskemaskine eller støvsuger m.m.
Ud fra et forsigtighedsprincip på 0,4 mikrotesla fastlagt af Sundhedsstyrelsen og Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har Banedanmark tilbudt enkelte grundejere nær jernbanen at overtage deres ejendomme, hvis de ønsker at flytte.
”Det er ikke fordi, man mener magnetfeltet udgør nogen form for sundhedsfare, men staten anvender forsigtighedsprincippet for at imødekomme en usikkerhed. Derfor tilbydes enkelte boligejere, at afstå deres ejendom til Banedanmark”, siger Kenneth Vittrup.
Han understreger, at magnetfeltet ikke pr. automatik findes i en bestemt afstand fra banelegemet. Der ligger komplekse beregninger til grund for tilbuddet til de specifikke husstande.
Uafhængig kommission skal godkende projektet
Selvom projektet for de fleste grundejere ikke har de store konsekvenser, gennemføres processen efter statens regler om ekspropriation. Det betyder, at en uafhængig ekspropriations-kommission skal afgøre, om projektet kan gennemføres efter Banedanmarks plan.
Det sker på tirsdag d. 29. maj, hvor Banedanmark gennemgår projektet, og en kommission på fem medlemmer vil lytte til eventuelle protester og indvendinger, inden de tager stilling til projektet. Det foregår på Radisson Blu Scandinavian Hotel på Margrethepladsen 1 i Aarhus.
Grundejere i Brabrand, som bor øst for broen over Silkeborgvej ved Stenbækvej, er indbudt til kl. 9.00, og lodsejere, som bor vest for broen er inviteret til kl. 11.00.