
I flere år har beboerne ved Hejredalsvej og J.P. Larsens Vej ønsket fartdæmpning på de to veje, og nu tyder alt på, at en løsning nærmer sig. I onsdags godkendte Teknisk Udvalg en bevilling på 1,5 millioner kroner til projektet.
”Fællesrådet har længe ønsket sig hastighedsdæmpning på strækningen, hvor der kører langt over den skiltede hastighed. Der etableres pudebump på begge strækninger samt en hævet flade ved krydsningshellen på J.P. Larsens Vej, der forbinder skoleruten med tunnelen under Silkeborgvej.”
Sådan står der i indstillingen, som Teknisk Udvalg i onsdags godkendte. Det har i lang tid været diskuteret, hvilken praktiske løsning, der vil være den bedste. Men Aarhus Kommunes trafikplanlæggere har også tidligere over for Vores Brabrand gjort det klart, at de hælder til pudebump som den bedste løsning.
Når politikerne har sagt ja til at bruge de 1,5 mio. kr. i Brabrand, er der lagt op til at projektet gennemføres her i 2019.
Mere sikkerhed ved City Vest
I oplægget til Teknisk Udvalg nævnes der flere projekter, der vedrører trafiksikkerheden i Brabrand. Blandt andet vil der blive sat 200.000,- af til sikring af krydset på Silkeborgvej ved City Vest.
”Der er flere ønsker om bedre krydsningsmuligheder på Silkeborgvej, herunder den eksisterende underføring ved City Vest, som med få midler kan opgraderes til en tryggere korridor for bløde trafikanter”, står der i oplægget.
Desuden lægger forvaltningen op til at anvende 500.000,- til trafikdæmpning på Sigridsvej i 2020:
”Ligesom resten af Gellerup er der målt meget høje hastigheder på Sigridsvej. Der etableres hastighedsdæmpende foranstaltninger på strækningen fra Hejredalsvej til Gudrunsvej”.
Endelig vil der i 2021 blive brugt 500.000 til fartdæmpning på den del af Gudrunsvej, der går forbi City Vest og Gellerup Kirke.
Læs mere: