Folk fra hele Aarhus kører til Brabrand om mandagen for at hente aftensmad. Line Lone Kristensen har udviklet ideen bag ”Smag a la Gellerup”
Klokken er kun 18, og gryden er tom. Kokken Sakaria skraber bunden og finder en smagsprøve frem. Somalisk bønne-ret med peberfrugt, spinat og pænt med koriander – og især chili.
Heldigvis har Sakaria stadig nogle få sambusa tilbage. Han frituresteger dem på stedet og pakker dem med chilidressing. Desuden prøver vi et par sushi-burritos hos den anden af dagens mad-leverandører, Teriyaki Sushi. Aftensmaden er reddet.
Smag a la Gellerup er smagen af succes. Konceptet med mad-mandage er virkelig slået an. Folk strømmer til. Især kommer der en del inde fra centrum af Aarhus og henter take away i Gellerup. Nogle sætter sig på trapper og bænke og spiser, mens andre tager maden med hjem.
Konceptet er enkelt: På Facebook kan du nogle dage i forvejen se, hvad der er på menuen. Så dukker du bare op mellem kl. 16 og 19 ved E&P-Huset på Karen Blixens Boulevard. og vælger hvad du kan tænke dig.
En paraply man kan slå sig ned under
Bag Smag a la Gellerup står Line Lone Kristensen. Sammen med Sabrina Lund Borg udviklede hun konceptet som afgangsprojekt på Kolding Designskole. Få måneder efter var de i gang med at føre ideerne ud i livet i Gellerup.
”Jeg er helt vildt beæret over, at man kan bruge mit skoleprojekt”, siger Line Lone Kristensen, som af de to initiativtagere nu er alene tilbage på projektet.
Hun kalder Smag a la Gellerup for ”en paraply man kan slå sig ned under”. En fælles markedsføring af alt, hvad Gellerup står for, når det gælder mad. Og det er faktisk ikke så lidt. Hele 80 kulturer er repræsenteret her – og derfor også alverdens eksotiske retter.
Projektets bærende idé er, at mad har et kæmpe potentiale for at blive murbrækker for noget af det, der ellers har været så svært gennem snart mange år: At bygge bro mellem ”ghettoen” og resten af Aarhus.
”Visionen er, at nogle flere får lyst til at komme til Gellerup og spise noget lækker mad. I Smag a la Gellerup handler det overhovedet ikke om integration. Det handler om at smage noget af alt det spændende mad, som området er fuld af.”
Kommunikationsdesign gør det usynlige synligt
Da hun gik på Kolding Designskole, vidste hun ret tidligt, at hun kunne tænke sig at arbejde med madkultur.
”Jeg elsker mad. Jeg elsker at spise, at smage nye ting. Og mad kan bare nogle ting. Det er fantastisk som mødested. Det er noget, vi alle kan forholde os til. Samtidig er mad forbundet med rigtig meget identitet. Mad rummer store muligheder som ramme for en fortælling.”
Hun bor med sin kæreste i det nordlige Aarhus – men kunne se, at et madprojekt som Smag a la Gellerup havde et stort potentiale for kunne være med til at løfte lokalområdet. Og så havde det også betydning, at Region Midtjylland er på vej til at blive europæisk gastronomi… Her er virkelig noget at bygge på.
Line Lone Kristensen understreger, at hun ”bare” leverer den visuelle identitet til projektet. Hun gør noget synligt, der ellers ikke ville være så let at få øje på. Det er det, hun kan. Kommunikationsdesign hedder det.
”Det er jo ikke fordi, vi har opfundet noget nyt. Vi har fundet det, der er – og så arbejder vi ud fra det. Værdierne skal findes – ikke opfindes.!”
”Mad har hele tiden været noget særligt i Gellerup. Der har været masser af madklubber, og folk har udvekslet opskrifter. Men det har kun været internt kendt i Gellerup. Nu kommer vi Aarhus i møde. Mentalt er der meget længere end 5 km. Vi vil gerne forkorte afstanden!”
Og hvad er Smag a la Gellerup så? Ja, det er faktisk mange ting:
- Hver uge lægger Line Lone en ny video på Facebook med en spændende opskrift. Du kan se videoen og selv lave retten
- Men du kan også blive så interesseret, at du får lyst til at smage, hvordan de laver maden i Gellerup. Så kan du hver mandag mellem kl. 16 og 19 komme forbi på Karen Blixens Boulevard og købe nogle af retterne med hjem.
- Endelig kan du være heldig at møde Smag a la Gellerup rundt omkring i Aarhus. Eksempelvis kunne koncertgængerne til Spot Festival tidligere i maj spise sig mætte ved de parkerede food trucks fra Gellerup.
Iværksætteri ved hjælp af den gode historie
For at noget kan vokse, skal et betydeligt antal mennesker synes, at den grundlæggende idé er interessant og spændende. Der skal være en god historie at fortælle. Det er det, Line Lone Kristensen kan.
Som kommunikationsdesigner er hun med til at fortælle en historie, som mange forhåbentlig føler sig tiltrukket af. De mange kulturer, der er samlet på ét sted. De bliver en styrke i stedet for en svaghed.
Konceptet er bygget op omkring det særlige logo med den firkantede parentes, hvor ordet ”smag” kan erstattes af alle mulige slags retter … ”a la Gellerup”. En visuel præsentation af den bærende idé om mangfoldighed.
Et andet vigtigt element er naturligvis aktiviteterne. At Smag a la Gellerup bliver synlig, ikke bare med videoer på Facebook, men fysisk, hver mandag på Karen Blixens Boulevard, og rundt omkring i byen, for eksempel til arrangementer på Godsbanen.
Her er Alexander Muchenberger en vigtig person. Han er ligesom Line Lone Kristensen kommunikationsdesigner og er ansat af Aarhus Kommune til via blandt andet madprojektet at skabe dynamik og udvikling i Gellerup-området.
Hvad projektet kan udvikle sig til, tør Line Lone Kristensen ikke spå om. Hun kalder det et kooperativ, hvor de involverede alle har et ord at skulle have sagt. Det skal vokse nedefra og udvikle sig i den hastighed, de kan følge med til.
”Helt fra starten har vi set det meget som en proces. Vi prøver nogle ting af og ser om det virker. Tag for eksempel vores mad-mandage: Nu prøver vi først med mandage. Måske kan vi senere udvide til alle ugens dage.”
Foreløbig er det en mindre kerne af dedikerede madfolk, som sørger for fremdriften. Der er plads til mange flere. Men det tager tid at udvikle sig fra madglad til mad-iværksætter.
Videoerne er drivkraften
Det er videoerne på Facebook, der er den store drivkraft i udbredelsen af kendskabet til Smag a la Gellerup. 11.000 har nu liket Facebook-siden, og rigtig mange får således en video med mad fra Gellerup i deres nyheds-feeds en gang om ugen. Meningen er, at de skal blive inspirerede i køkkenet – men også få lyst til at smage retterne, som de laves i det vestlige Aarhus.
”Det er jo nærmest uendeligt, hvad der kan komme ud af det. Vi kan blive ved med at udgive videoer med nye opskrifter.”
Og der er som sagt rigtig mange, der kan li´ smagen af Gellerup. Sakaria og de andre kokke må have gang i nogle endnu større gryder næste mandag.
…..
De centrale personer, ambassadørerne, i Smag a la Gellerup er:
Mustafa — er ejer af den gule food truck. Han er opvokset i Gellerup men har rødder i Palæstina.
Sakaria — er mad-iværksætter med rødder i Somalia.
Aysha — hjælper bla. med at facilitere Mad Mandag og video-opskrifterne. Hun er født i Gellerup men har kurdiske og indonesiske rødder.
Chadi — fremstiller med sin kone de lækreste chokolade-dadler! Han har rødder i Palæstina men har boet i Gellerup i 32 år.
Ilham — har bl.a. stået for en samosa-workshop til Vild smag festival. Hun har rødder i Somalia.
Malek — Har rødder i Palæstina og inviterer jævnligt til palæstinensisk madklub i Gellerup.