Mens debatten fortsætter om boligbyggeri eller ej på engene ned mod Årslev Engsø, fortsætter arbejdet med visionen for det andet store udviklingsområde nord for Skibbyvej. Projektet, der har fået navnet Årslev Fælled, præsenterer nu en række nye visualiseringer.
Med den megen snak om byudvikling eller ej syd for Skibbyvej er der opstået forvirring og sammenblanding af de områder, der bliver talt om. Det meget omtalte naturområde, der ligger mellem Skibbyvej og Årslev Engsø, bliver nu af Aarhus Kommune betegnet som Årslev Mark.
Men på nordsiden af Skibbyvej, hvor der nu hovedsagelig er store dyrkede marker, har der hele tiden været planer om byudvikling.
For seks-syv år siden opstod de første tanker om Årslev Fælled som en ny slags moderne landsby baseret på fællesskab og bæredygtighed. Siden har samtlige grundejere i området mellem Skibbyvej og Silkeborgvej tilsluttet sig visionen, som arkitektfirmaet SLETH A/S siden 2017 har arbejdet på.
”På Årslev Fælled er fællesskabet i fokus. Her bor man tættere på hinanden og deler mere — både ressourcer og ejerskab til det grønne. Delebiler, fællesdyrkning og fællesskabshuse er blot nogle af de konkrete tiltag, som
skal definere Årslev Fælleds fællesskab,” skriver arkitektfirmaet i det seneste oplæg.
Undervejs har tankerne om den centrale fælled ændret sig. Det er en central bydelsplads, som indeholder for eksempel fællesdyrkning, daginstitution og lokal butik. SLETH har netop færdiggjort nogle nye visualiseringer af tankerne med fælleden.
Naturen trækkes op fra engsøen
Kim Bisgaard, som er rådgiver for projektet forklarer, at tegningerne viser, hvilken stemning planlæggerne forestiller sig på fælleden. Arkitektoniske og bygningsmæssige detaljer kommer først til langt senere. De vil blive formuleret som en del af konkrete byggeprojekter.
Årslev Fælleds grundlæggende vision er stadig at trække naturen fra Årslev Mark med op på de nu dyrkede arealer nord for Skibbyvej. Og vandets veje ned ad bakken skal fortsat være med til at definere udviklingen af området i form af åboulevarder, hvor også en stor del af den gående og kørende trafik vil foregå.
Vejene skal være med til at lede trafikken ned fra Silkeborgvej, sådan at Skibbyvej ikke belastes for hårdt.
Udvikling af gadefællesskaber
Tegningerne viser en udvikling i forestillingen af, hvordan boligerne vil se ud. Det bliver ikke deciderede højhuse men dog bygninger i flere etager – ganske simpelt for at få plads til de cirka 4000 mennesker, som Aarhus Kommune forestiller sig skal bo i området.
”Århus Fælled er blevet meget mere konkret nu. Vi nærmer os et billede af, hvad det faktisk kan blive til,” siger Kim Bisgaard.
”Det betyder også, at det hele bliver mere teknisk. Der er så mange ting at tage hensyn til: Grundvand, byggelinjer, nærheden til Logistikparken og alle de ting bliver der nu taget hensyn til.”
Blandt andet viser illustrationerne, hvordan man forestiller sig gadefællesskaber udvikle sig.
”For eksempel skal der også være plads til gennemkørende biler. Det er måske ikke specielt landsbyagtigt, men vi tænker alligevel, at det kan blive ret hyggeligt. Det vil blive langt mere på naturens præmisser, end hvis det foregik inden for ringgaden.
Læs også:
Fællesskab og deling er motoren i udvikling af Årslev Fælled
Fra bar mark til bynatur: Vandets veje skal definere Årslev Fælled