Der er udsigt til, at Aarhus Kommune inden længe beslutter at opføre endnu en tilbygning til Engdalskolen. Byggeriet skal sikre skolen tiltrækkelige lokaler i de kommende år. En beslutning vil være kulminationen på flere års intenst arbejde i skolebestyrelsen.
Mens det på overfladen kan se ud, som om der ingen fremdrift er, sker der ofte en del i kulissen. Sådan har det også været, når det gælder lokalemanglen på Engdalskolen.
Selvom planer om en ny tilbygning flere gange er blevet lagt til side, når politikerne har forhandlet om kommunens budget, er udfordringerne på kommunens tredjestørste skole på Hovedgaden i Brabrand ikke blevet glemt. Det har ihærdige medlemmer af skolebestyrelsen sørget for.
I årevis er tilstrømningen af elever til Engdalskolen fortsat. Skolens ledelse har sammen med Aarhus Kommune løbende fundet på løsninger, mens skolebestyrelsen forsøgt at råbe politikerne op for at få en mere langsigtet løsning.
”På den lange bane holder det jo ikke at blive ved med bare at lade skolen vokse.
Vi kan ikke blive ved med bare at bygge ud på de efterhånden meget sparsomme udenoms-arealer,” siger formand for skolebestyrelsen, Frank Juul Agerholm.
I flere år har de forældrevalgte repræsentanter forsøgt at komme i dialog med rådmand og byrådsmedlemmer via emails, sms´er, Facebook-opslag og korte samtaler på møder.
Ingen fiks og færdig løsning
Og nu bærer anstrengelserne tilsyneladende frugt. I maj præsenterede embedsmænd fra Børn og Unge resultatet af en ny analyse og en række løsningsmodeller for skolebestyrelsen, og for nylig blev forslagene diskuteret i Børn og Unge-udvalget.
”Jeg tror egentlig, at både forvaltningen og politikerne godt har kunnet se problematikken. Allerede den forrige skoleanalyse viste, at det ikke bliver ved med at gå,” siger formand for skolebestyrelsen, Frank Juul Agerholm.
”Det næste er jo så, at der skal træffes nogle politiske beslutninger, og der prøver vi på forskellige måder at påvirke politikerne. Det er ikke sådan, at vi sidder med en fiks og færdig løsning. Det skal vi heller ikke – det er ikke vores opgave at løse problemet”.
”Det afgørende er, at man ikke vælger endnu en lappeløsning. Dem har vi haft nok af. Nu kan skolen ikke klare det længere,” siger han.
Han understreger, at Engdalskolen på ingen måde har ambitioner om at blive en stor skole. Oprindelig fungerede den fint som en tresporet skole. Men med næsten 1000 elever er den tæt pakket med elever.
”Egentlig er det utroligt, at det kan lade sig gøre at drive så god en skole, som det er tilfældet, på så lille en matrikel og med så mange elever. Det er lykkedes personalet rigtig godt, og de har stor opbakning fra hele skolebestyrelsen,” understreger han.
Budgetter og ansættelses-samtaler
Både Frank Juul Agerholm, Winnie Dollerup Valler og flere andre medlemmer af skolebestyrelsen, var aktive i valgkampen op til kommunalvalget. De kommenterede og stillede spørgsmål til politikerne ved lokale valgmøder og var også aktive på sociale medier.
Og det lykkedes at få opmærksomhed om Engdalskolens udfordringer – blandt andet via en særlig udsendelse på TV2 Østjylland, hvor borgmester Jacob Bundsgaard og Børn og Unge-rådmand Thomas Medom blev spurgt til mulige løsninger.
Det er ikke kun pladsproblemerne, der fylder i skolebestyrelsens arbejde. Der diskuteres principper for skolens liv – lige fra pædagogiske overvejelser til toiletforholdene på skolen, fortæller Winnie Dollerup Valler, som også er medlem af skolebestyrelsen.
”Vi havde blandt andet et heldagsmøde om forholdet mellem socialpædagogik og almenpædagogik, og hvilke tiltag man har her på skolen. Det var utrolig interessant og gav et overblik, vi ikke havde før,” siger Winnie Dollerup Valler.
”Skolebestyrelsen er et godt sted at få medbestemmelse og medansvar. Det er ikke vores opgave at blande os i enkeltsager om personale og elever, men vi kan lægge nogle retninger ud og være sparringspartnere for ledelsen,” tilføjer Frank Juul Agerholm.
Blandt andet er der altid en repræsentant for skolebestyrelsen med til ansættelsessamtaler på skolen, og skolens budgetter bliver lagt frem til godkendelse.
”Det lyder måske lidt kedeligt, men det har jo stor betydning for skolens hverdag, hvad man prioriterer, både når der findes ekstra penge, og når der skal spares,” siger de.
”En skøn måde at være sammen på”
Winnie Dollerup Valler er opvokset i Brabrand og har selv gået på Engdalskolen. Hun glæder sig over at kunne engagere sig i sit lokalområde på den skole, hvor hendes børn nu går.
Både hun og Frank Juul Agerholm stillede op til endnu en periode i skolebestyrelsen og blev valgt.
”Jeg bliver nok ved, så længe jeg har børn på skolen. Jeg synes, det giver mening, fordi det har betydning for andre. Jeg ved ikke, om mine børn når at se resultatet af vores kamp for at få bedre rammer på skolen. Men det gør ikke så meget,” siger han.
”Jeg kan ikke lade være med at søge indflydelse – og jeg brænder for skoleområdet. Det ligger der nok en vis indignation i. Jeg synes, man i Danmark har kørt folkeskolen ud på et sidespor. Det er et område, der hele tiden bliver oversvømmet af alverdens forskellige projekter og koncepter, der ikke altid peger i retning af formålet med at holde skole.”
”Det her er så mit bidrag til at kunne gøre noget ved det lokalt. Og så synes jeg bare, det er en skøn måde at være sammen med andre mennesker på!”