Hovedgaden skal have flere mødesteder, mere handelsliv – og færre hurtigtkørende biler. Det var de største ønsker, da fremtiden for Brabrands hovedgade mandag var til debat. Og rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, tror, at der kan findes penge til et udviklingsprojekt.
Hovedgaden skal være gaden, der samler Brabrand.
Det er essensen af de ønsker, som 75 borgere har fremsat i en nylig spørgeskema-undersøgelse om Hovedgadens fremtid. Anledningen er, at gaden senere i 2023 alligevel skal graves op i forbindelse med et omfattende ledningsarbejde.
På Vores Brabrands årsmøde mandag fremlagde Joke Habben fra arbejdsgruppen resultaterne og der var efterfølgende stor debat. Der var enighed om, at Hovedgaden trænger til en kærlig hånd, og at der bør være fokus på at skabe flere steder, hvor folk kan mødes, og at der skal gøres noget ved den hurtigtkørende biltrafik.
”Nu er der jo allerede en hastighedsbegrænsning på 40 km/t i Hovedgaden – men hvor mange af bilisterne tror I, overholder det? Ingen! Ikke en gang de forældre som kører deres børn i skole.”
Det sagde en af årsmødets deltagere, som selv bor i Hovedgaden. Og andre af hendes naboer i gaden bakkede hende op. Det er stadig bilerne, der styrer i Brabrands hovedgade.
Fredeliggørelse af Hovedgaden
Rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, deltog i mødet og var positiv over for de mange forslag til en fornyelse af Hovedgaden.
”I skal ikke forvente en total omlægning af hele gaden. Der er simpelthen for mange andre steder i Aarhus, der står foran i køen og som har ventet i mange år. Men jeg tror dog, at det er muligt at komme relativt langt. Jeg synes at mange af de tanker, I har, er spændende, og er inden for det rimelige,” sagde Nicolaj Bang i en kommentar.
Rådmanden noterede sig især, at der på mødet var et stort ønske om et torv, der kan blive et nyt mødested i bydelen.
”Og så ønsker man en fredeliggørelse af Hovedgaden, samtidig med at der også stadig skal kunne køre biler. Gaden har altså fortsat en del erhvervsliv, der skal kunne fungere,” tilføjede Nicolaj Bang.
Effektfulde ”hundeører”
Rådmanden så for sig, at der kan foretages nogle ændringer i gaden, der indbyder til, at bilisterne sænker farten. Han foreslog blandt andet nogle heller midt på vejen, der medvirker til at indsnævre gaden. Nicolaj Bang nævnte desuden de såkaldte ”hundeører”, der er udbygninger af fortovet ved gadehjørnerne.
”Det skaber noget ro på gaden og får bilisterne til at køre pænere omkring hjørnerne. Der findes en række greb, som ikke koster en formue og er inden for mulighedernes grænse – men som kan være ganske effektfulde.”
Desuden så han muligheder for at etablere såkaldte lommeparker, der bidrager til en mere rolig og hyggelig stemning i bydelen.
Nicolaj Bang roste i øvrigt det forarbejde en gruppe borgere havde gjort ved at formulere et spørgeskema, som 75 havde svaret på.
”Det er mange flere, end man normalt får i tale i sådan en proces,” sagde rådmanden, som selv har bidraget til at få mere borgerinddragelse ind som en del af byudviklingen.
”Jeg vil gå tilbage til min forvaltning og sige, at de skal tale med jer. De er ganske dygtige til at forstå og ”læse” et område. De vil kunne lave en fredeliggørelse af gaden, uden at det bliver til skade for erhvervslivet her. Jeg tror, der kan komme noget spændende ud af det arbejde,” sagde Nicolaj Bang.
Få holder sig på 40 km/t
”Vi vil rigtig gerne ha´, at Hovedgaden bliver til en handelsgade igen. Der er kommet nogle rigtig gode muligheder med Ibens Kaffehus, strikkebutik og vinhandel, men vi kan få endnu mere ud af det. Og der skal også være muligheder for noget hygge. Det er der bare ikke, når gaden er sådan en hovedfærdselsåre, hvor mange biler kører igennem.”
Sådan lød en af mange kommentarer med ønsker og ideer til Hovedgadens udvikling. Og mange af dem handlede om biler og parkering.
En del beboere i og omkring gaden oplever, at trafikken gennem gaden er blevet tættere. Også lastbiler og anden tung trafik er i stigende grad et problem på Hovedgaden og de nærliggende veje, lød meldingen fra flere beboere.
Andre nævnte, at parkeringen især ved krydset ved Truevej er blevet nærmest kaotisk. Flere ønskede sig, at parkeringen kun foregår i den ene side af vejen.
90 procent af kunderne kommer i bil
I salen var også repræsentanter for gadens erhvervsliv. Bagermester Lars Hartmeier argumenterede for, at biltrafik gennem Hovedgaden er en nødvendighed, hvis man stadig ønsker et handelsliv i gaden.
”Det er godt at have drømme og visioner, men man skal også være realistisk. Jeg vil tro, at ca. 90 procent af de handlende hos os kommer i bil, og jeg tror, at det også gælder de andre butikker i gaden. Så hvis man har en drøm om, at man gerne vil have en gade uden biler og uden parkeringsmuligheder, så er jeg helt sikker på, at man ikke har noget handelsliv mere,” sagde Lars Hartmeier.
Han opfordrede til, at man undersøger, hvordan man i andre byer er lykkedes med at skabe levende handelsgader, hvor der også er plads til biltrafik.
Se på Adelgade i Skanderborg
Jørgen Vinther, som er en del af arbejdsgruppen, der står bag spørgeskema-undersøgelsen, pegede på Adelgade i Skanderborg som et godt eksempel:
”Det er en gade, der er helt jævn uden kantsten men med markeringer med farver, hvor der er plads til biler, cykler og fodgængere. I ét niveau. Så snor man sig igennem gaden, for bilerne skal stadig kunne være i byen og komme til de handlende,” sagde Jørgen Vinther, som selv bor i gaden.
”Vi kan se, at mange bruger Hovedgaden som gennemkørsel, når Silkeborgvej er sandet til. Lastbiler gør det samme. Det vi skal have droslet ned, ved at det bliver sværere at køre igennem. Så kan alle være der, og handelslivet kan profitere af det. Muligheden er der til at få en mere levende hovedgade, hvor der også er plads til skolebørnene.”
Gentænkning af Brabrand Torv
Flere nævnte muligheden for at skabe et nyt samlingspunkt ved Brabrand Torv, der blev etableret i 1994. Lige nu fylder et springvand en stor del af pladsen, men det vil Jørgen Vinther, gerne have fjernet.
”Området er cirka 3-400 kvadratmeter stort, men springvandet fylder rigtig meget af pladsen. Her kan der skabes et uderum, hvor der kan lukkes af mod trafikken, og hvor der kan opstilles borde og bænke, medbringe sin mad og måske spille petanque og andre ting. Og der skal selvfølgelig også være noget, børnene kan være i gang med,” sagde han.
”Lad os tænke på, hvad vi selv kan gøre”
Som nævnt vurderede rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, at det vil være muligt at tilgodese mange af ønskerne i forbindelse med det kommende gravearbejde i Hovedgaden. Men beboerne i Brabrand bør også selv gøre noget, lød en opfordring på mødet:
”Lad os tænke på, hvad vi selv kan gøre for at få noget til at ske. Vi kan sagtens selv skabe nogle steder, hvor der foregår nogle ting, og hvor man har lyst til at smutte forbi og opleve eller gøre stop ved. Når man gør gaden mere attraktiv at opholde sig i, så smitter det jo af på rigtig mange andre ting. Nogle gange er det en god idé at starte med det, man har mest indflydelse på,” lød opfordringen.
”Det kan sagtens være noget midlertidigt – det behøver ikke at være enormt fint og poleret det hele.”
Læs også:
Fornyet Hovedgaden skal have flere mødesteder
Hvis du ønsker at svare på spørgeskemaet om Hovedgaden, kan du gøre det via dette link. Arbejdsgruppens præsentation af de første 75 besvarelser finder du her.