Nu skal der ske noget med trafiksikkerheden på Holmstrupgårdvej ved indkørslen til Egebakkeskolen. Aarhus Kommune har sat 2,4 millioner kroner af til at skabe en roligere og mere sikker færdsel på vejen for både bilister og cyklister.
Teknik og Miljø blev af politikerne i Aarhus Byråd i 2020 anmodet om at se nærmere på trafiksikkerheden på Holmstrupgårdvej og ”at undersøge muligheden for at etablere en rundkørsel ud for stikvejen til dagtilbud og skole.”
Det skete i forbindelse med budgetforliget, og politikerne satte 2,4 mio. kr.af til formålet.
Teknik og Miljøs tilbagemelding lød dengang, at en rundkørsel ikke umiddelbart virkede som den vejteknisk rigtige løsning på stedet, hvor en stikvej går op til privatskolen Egebakkeskolen.
Men de øvrige muligheder krævede dog en nærmere undersøgelse, og da mange andre projekter presser fagfolkene i Teknik og Miljø, er de først nu klar med konkrete forslag. Og forvaltningen mener fortsat ikke at en rundkørsel er det rigtige:
”Trafikafviklingen vurderes desuden ikke at drage fordel af en rundkørsel på dette sted, hvor der er tale om én dominerende retning, og hvor de enkelte ben er stærkt asymmetrisk fordelt,” skriver Teknik og Miljø til politikerne.
Ved flere besigtigelser i morgentrafikken anbefaler forvaltningen i stedet nogle mindre gennemgribende tiltag:
- At Holmstrupgårdvej udvides på strækningen, så der på nordsiden bliver plads til venstresvingsspor med et helleanlæg med plads til fem biler
- At der etableres en trafiksikker og æstetisk adskillelse mellem kørebane og rekreativt stiforløb på vest-siden af Holmstrupgårdvej
- At det eksisterende helleanlæg udbygges med et støttepunkt
- At den dobbeltrettet cykelstis krydsning af stikvejen op til Egebakkeskolen ændres med bremsekurver i stedet for bomme og suppleres med en hævet flade hen over vejen
- At der via digitale vejtavler bliver tidsbegrænset hastigheds-begrænsning på 50 km/t på strækningen
Desuden kan der evt. suppleres med pudebump omkring begge heller, skriver forvaltningen.
”Et samlet projekt, der indbefatter de fleste af – eller måske alle – disse tiltag, vil kunne gennemføres i 2024. Projektet samtænkes og koordineres med kommende skolevejsforbedrende tiltag i området,” står der i oplægget.
Det forlyder dog fra Teknik og Miljøs anlægsafdeling, at opgaven på grund af et ekstraordinært ressourcepres endnu ikke er igangsat, og det er tvivlsomt, om man når at gennemføre projektet i år.