Vejdirektoratet er ved at gøre klar til en udvidelse af motorvejen E45 til seks spor mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord og offentliggjorde i juni en VVM-undersøgelse af projektet. Her indgår en støjskærm ved Lyngby og Mundelstrup – men ingen støjbeskyttelse ind mod den kommende nye bydel ved Årslev.
Meter for meter bliver støjen kraftigere. Efterhånden som man kører ad Skibbyvej sydvest på fra Årslev mod Skibby, bliver den vedvarende brummen fra motorvejen mere og mere markant.
Cirka 200 meter fra motorvejen bor H.P. Jensen. Siden 2008 har han lært at leve med den konstante støj, men han er alligevel en af dem, som sandsynligvis vil skrive og opfordre Vejdirektoratet til at indarbejde støjbeskyttelse i planerne for udvidelsen af E45.
”Vejdirektoratet skriver i VVM-undersøgelsen, at i forhold til den støj, der er i dag, vil der ikke være den store ændring efter udvidelsen. Men i stedet bør man se på, om den støj er acceptabel? Kan vi gøre det bedre, så har vi muligheden nu,” siger H.P. Jensen.
Han nævner den kommende byudvikling sydvest for Årslev, hvor flere tusinde mennesker om få år vil komme til at bo. De vil også skulle vænne sig til den vedvarende støj fra motorvejen.
”Det er i brudfladerne, hvor der sker noget nyt, at man har mulighed for at ændre på tingene. Sådan nogle brudflader har vi nu. Omkring Aarhus har vi i ådalene en helt enestående natur. Lad os nu sikre vores uforstyrrede natur her i ådalen bedre, både mod konsekvenserne af motorvejen og af uhæmmet byudvikling,” siger han.
Begrænset miljøpåvirkning
Som H.P. Jensen fortæller, skriver Vejdirektoratet som noget af det første i VVM-rapporten:
Generelt vil miljøpåvirkningerne være begrænsede, da motorvejen er der i forvejen og påvirker omgivelserne.
Alligevel lover Vejdirektoratet, at ”betydende påvirkninger såsom øget støj og påvirkning af beskyttet natur søges afværget ved at etablere støjafskærmning og erstatningsnatur.”
Her har man bedt Niras om at lave et notat om støj og vibrationer fra motorvejen, og det arbejde blev Niras færdige med i maj i år.
Niras tager afsæt i Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for boliger på 58 dB. Myndighederne er ikke forpligtet til at overholde grænseværdierne, men man tager afsæt i dem, når man skal vurdere, om der er behov for støjbeskyttelse.
Støjen vokser frem mod 2040
Det fremgår af Niras´ beregninger, at et område ud til ca. 500-600 meter fra motorvejen er støjbelastet over den vejledende støjgrænse på 58 dB og heraf et område ud til ca. 150 meter fra motorvejen stærkt støjbelastet over 68 dB.
Samtidig ser rapporten også frem mod 2040, hvor man vurderer, at støjen vokser sådan at man nu 700-800 meter fra motorvejen vil være belastet over støjgrænsen på de 58 dB.
Rapporten nævner en lang række større og mindre bysamfund, som vil være betydelig berørt af støj fra motorvejen. Problemet er bare, skriver Niras, at det er svært at etablere effektiv støjdæmpning til en rimelig pris. Det gælder især i en afstand over 250 meter fra motorvejen:
”Støjskærme kan dæmpe støjen med op til 6 dB. Støjdæmpningen er altid størst lige bag ved den skærmende genstand og aftager på større afstand. I større afstande (over 250 meter) kan det være vanskeligt at opnå en hørbar nedsættelse af støjen fra en motorvej, hvis der ikke bruges ekstra høje skærme.”
Underforstået: Det bliver så rigtig dyrt for samfundet!
”Muligheden for at begrænse støjen med støjafskærmninger er blevet undersøgt for de dele af strækningen, hvor den samlede boligbebyggelse består af mere end 5 sammenhængende boliger, der er belastet over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for vejstøj på 58 dB,” skriver Niras.
Høring frem til 27. september
Enkelte steder, blandt andet ved Lyngby, foreslår man en støjskærm på vestsiden af motorvejen ved Lyngby med en højde på 6 meter. Alternativt kan man anlægge en jordvold, der så skal være cirka 10 meter høj.
Niras konkluderer, at det samlede antal af boliger med støjbelastning over 58 dB bliver mindre, når motorvejen udbygges. Det skyldes, at de støjdæmpende indsatser vil skærme for støjen fra motorvejen.
Men ”der vil dog stadig være boliger langs strækningen, hvor støjniveauet vil stige, fordi boligerne ikke ligger ved strækninger med støjafskærmning eller ligger ved andre støjende veje.”
Det er folk som H.P. Jensen på Skibbyvej, som bor ganske tæt på motorvejen, men i fritliggende huse, hvor støjafskærmning bliver for dyr.
”Jeg håber at mange, også de store lodsejere i området, vil være aktive og skrive nogle høringssvar til det her projekt. Både her på Årslev-siden og over mod Harlev planlægges der store nye boligområder. Det er rigtig mange mennesker, hvis hverdag vil blive præget af støjen fra motorvejen,” siger H.P. Jensen.
Du kan indsende bemærkninger til VVM-undersøgelsen via denne hjemmeside frem til 27. september 2020. Her kan du også finde VVM-undersøgelsen og de rapporter, der ligger til grund for den.