Aarhus Kommune og en del borgere ønsker øget støjafskærmning af E45, blandt andet af hensyn til de mange brugere af naturområderne omkring Årslev Engsø og True Skov. Men Vejdirektoratet tøver, da effekten af støjskærme i det åbne land ifølge fagfolkene er stærkt begrænset.
60-100 millioner kroner. Det er prisen for støjafskærmning langs motorvejen E45 gennem hele Aarhus Ådal. Det svarer til omkring 3-5 procent af den forventede anlægsudgift på 2,1 milliarder kroner for udvidelsen af E45 til seks spor.
Og det er alt for mange penge, set i forhold til hvor stor en effekt, støjafskærmning har, skriver Vejdirektoratet i den VVM, undersøgelse af udvidelsen af E45, der i sommer blev offentliggjort. På et borgermøde forleden forklarede Vejdirektoratets støjekspert, Jakob Fryd, at en støjafskærmning ud mod eksempelvis Årslev Engsø formentlig ikke er pengene værd:
”Vi vil helst bruge pengene, hvor den har en god effekt. Og ved rekreative områder er det ikke overkommeligt for os at foreslå støjafskærmning. En støjskærm virker kun 2-300 meter væk, så derfor er det ikke realistisk at kunne afskærme ret meget for støjen i det åbne land,” sagde han på borgermødet.
”Vores udgangspunkt for at vurdere støjbelastningen er Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi. Vi er godt klar over, at vi har en udfordring langs hele statsvejnettet med mange støjbelastede boliger. Vi forsøger at gøre, hvad vi kan, inden for de rammer vi får.”
”Støjen presses gennem ådalen”
Men Vejdirektoratet er nu under pres fra både Aarhus Kommune, beboere langs motorvejen og brugere af naturområderne langs motorvejen.
På borgermødet forleden blev der gentagne gange spurgt ind til, hvorfor man ikke vil sørge for støjdæmpning gennem Aarhus Ådal, der anvendes af så mange mennesker:
”Støjen presses ind mod Aarhus gennem ådalen og virker utrolig koncentreret omkring Skibby og Ormslev Stationsby. Det er utroligt, at sådan et skønt naturområde skal ødelægges af støj,” lød kommentaren fra en borger.
Også Aarhus Kommune lægger i sit høringssvar pres på Vejdirektoratet for at genoverveje støjdæmpning gennem ådalen, for eksempel ved True Skov, Geding Skov og engområdet ved Aarhus Å/Årslev Engsø.
”Disse områder bør vurderes i forhold til støjafskærmning, så kommunens rekreative områder og naturområder bliver så attraktive som muligt for mennesker og dyr,” skriver kommunen. Det blev på mødet fulgt op af spørgsmål som dette:
”Hvordan er sammenhængen med kommunens ønske om en øget brug af de rekreative områder? Det virker som om, I kun snakker støj ved boliger og ikke så meget ved rekreative områder?”
”Vi lytter!”
Projektleder Rene Juhl Hollen svarede, at så længe Vejdirektoratet skal prioritere, hvordan pengene til støjværn anvendes, vil man have fokus på de områder, hvor folk bor.
”Hvad kan man som borger gøre for at få udvidet støjafskærmningen,” lød et opfølgende spørgsmål.
”Ja, lige nu står vi og lytter til, hvad I har af bemærkninger, og så må vi gå tilbage og kigge på de vurderinger, vi har foretaget og se, om der er noget, der skal justeres,” svarede støjekspert Jakob Fryd.
”Vi hører, at der er et stort ønske om støjafskærmning af det område. Hvis man ønsker det genovervejet, skal man skrive et høringssvar,” supplerede projektleder Rene Juhl Hollen.
Høringsfrist d. 27. september
En VVM-undersøgelse er en forkortelse for ”Vurdering af Virkninger på Miljøet” og er en omfattende faglig undersøgelse af konsekvenserne for bl.a. miljø, økonomi, trafik og naboer.
Som en del af Finansloven for 2018 afsatte den tidligere regering 18 mio. kr. til VVM-undersøgelsen af udvidelsen af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N. Blandt andet er Vejdirektoratet forpligtet til at inddrage offentligheden, inden det endelige oplæg afleveres til politikerne. Derfor blev der forleden holdt borgermøde om sagen.
Der er frist for indsendelse af høringssvar via denne hjemmeside d. 27. september. Derefter forbereder Vejdirektoratet en indstilling til trafikministeren.