I sommeren 2017 er arbejdsgruppen ”Brabrand på Skinner” blevet etableret med det formål at arbejde for igen at få regionaltoget til at stoppe i Brabrand. Andre vigtige emner for arbejdsgruppe er letbanen og etableringen af en kommende ny Brabrand Station.
Ikke siden 1978 har Brabrand haft en togstation og været et stop på vejen mellem Aarhus og Aalborg. Mellem 1862 og 1978 var toget en del af infrastrukturen i Brabrand – hvorefter trinbrættet blev lukket.
I 2015 tog rådmand Kristian Würtz hul på debatten, da han annoncerede et høringssvar til Banedanmark i forbindelse med ‘Elektrificering og opgradering Aarhus H-Lindholm’, som er et af Togfondens projekter.
Til Aarhus C på 5 minutter
I høringssvaret beskrev rådmanden, hvordan Brabrand kan blive et knudepunkt i en fremtidig togløsning i Østjylland. I første omgang et trinbræt, hvor regionaltogene kan standse, og på sigt et knudepunkt hvor letbane, busser og tog mødes, og man kan hoppe af og på bilen eller cyklen.
“Det er klogt at sørge for en standsningsmulighed i Brabrand. Her bor mange, og byen vokser. Det vil være attraktivt for mange at kunne komme til Aarhus C på fem minutter og at kunne slippe for kø både ud og hjem. Folk længere væk fra vil desuden kunne køre ind ad Silkeborgvej, smide bilen på Brabrand Station og så tage toget den sidste vej ind til centrum,” sagde Kristian Würtz til Lokalavisen i 2015.
Før starten for alvor går, kan det være på sin plads med lidt historisk perspektiv. Her er køreplanen fra 1945 for toget mellem Brabrand og Aarhus H. Som det ses, tog turen dengang 12 minutter – inklusive et stop i Aaby.
Vi vil her på Vores Brabrand snarest muligt se nærmere på, hvordan toget tidligere har forbundet Brabrand med Aarhus og resten af verden.
Tak til Henrik Andersen, Brabrand-Årslev Lokalhistoriske Arkiv, for dokumentationen.