På Værkstedet Rørdrumvej har man repareret brugte cykler i mange år. Nu har værkstedet lavet en aftale med Aarhus Kommune, så man kan reparere udtjente elcykler, som kommunens ansatte har kørt på. Cyklerne bliver solgt til private, der ikke har samme kørselsbehov.
Tekst og foto: Flemming Krogh
En gul fabriksbygning i Åbyhøj rummer forskellige værksteder, hvor udsatte voksne kan bruge deres evner og blive en del af et fællesskab. Det handler om at finde en mening med hverdagen, hvor ensomheden kan presse sig på.
I et lyst og nyindrettet cykelværksted hænger værktøjet i snorlige rækker ved arbejdsbordene. To lifte bærer på et par brugte cykler, der trænger til et par nye reservedele og grundig smøring.
Andreas Svinth er nyansat i Værkstedet Rørdrumvej, hvor han skal hjælpe med til at reparere cykler og ellers holde overblik over cykelværkstedet og butikslokalet, der grænser op til værkstedet. I butikken står en snes brugte men klargjorte cykler klar til at få nye ejere.
”Jeg er glad for at være her. Jeg nyder at arbejde med målgruppen, de udsatte voksne. Det er vigtigt, at Aarhus Kommune kan tilbyde et værested for en gruppe mennesker, der nemt bliver overset. Her kommer de tæt det ”rigtige” arbejdsmarked,” siger Andreas Svinth, imens han pumper slangerne op på en hvid Centurion damecykel, så han kan tjekke om cyklen skal have nye slanger – som en del af en større renovering.
Nyt med elcykler
Cyklerne henter værkstedet rundt om i Aarhus, når blandt andet boligforeninger samler forladte cykler sammen. Som noget nyt er værkstedet begyndt at reparere elcykler, som de gør klar til salg i butikken.
”Vi har fået en aftale med Aarhus Kommune, hvor vi aftager de brugte elcykler, som man bruger i hjemmeplejen og andre steder i kommunen,” forklarer Andreas Svinth.
”De kommunale elcykler kræver noget særligt, da de skal køre hver dag i mange timer. Når cyklerne er ved at være udtjente, kan vi aftage dem og sætte dem i stand til private – som ikke har samme behov. Det kan være til studerende, som cykler til og fra studiet,” siger Andreas Svinth, der naturligvis ikke præcist kan vide, hvem målgruppen for elcyklerne er, da det er under en måned siden, man begyndte at sælge brugte elcykler.
Ligesom de almindelige cykler bliver elcyklerne gennemtjekket og leveret med seks måneders garanti. I enkelte tilfælde får en elcykel et nyt batteri, udover andre nye dele, men i de fleste tilfælde er batterierne brugbare – ifølge Andreas Svinth.
”Det er sjældent, vi udskifter batteriet. Men vi tester altid de brugte batterier, så vi er sikre på, at elcyklen fungerer.”
Prisen på en nyrenoveret elcykel begynder ved 5.500 kroner. En almindelig cykel, der er klar til brug, koster 1.000 kroner og op til 2.000 kroner.
Værksted giver indhold i hverdagen
Værkstedet Rørdrumvej tiltrækker især mænd, der er er på førtidspension, kontanthjælp, uddannelseshjælp m.m. De arbejder omkring 10 til 15 timer om ugen, alt efter hvad de er i stand til. Aldersgrupperne er meget blandet, og stedet repræsenterer også yngre mænd, der er ved at blive udredt eller få en afklaring.
Kristian Jensen, der bor for sig selv i en 3-værelses lejlighed i Hasle/Åbyhøj, nyder at komme og reparere cykler flere gange om ugen. Han har engang arbejdet som lastbilsmekaniker – inden han kom ud for en slem ulykke som ung. Nu kommer han på værkstedet for at være en del af et meningsfuldt fællesskab.
”Jeg er meget glad for at være her. Jeg arbejder kun på cykelværkstedet, hvor jeg skruer i de brugte cykler. Det giver mig indhold i livet at komme her. Sammenholdet er godt, og så er det rart, at man kan spise her. Køkkenholdet er gode til at lave varme retter, men de serverer nu aldrig mig yndlingsret, som er boller i karry. Det kunne de altså godt gøre indimellem,” lyder det fra Kristian Jensen, der har nemt ved at finde et smil frem.
Kristian Jensen er en af de mest rutinerede cykelmekanikere på værkstedet. Men det nye tiltag med eldrevne cykler er han dog ikke begejstret for.
Jeg har ikke meget forstand på elektronikken, så jeg vil hellere reparere almindelige cykler, funderer Kristian Jensen, der hurtigt bliver afbrudt.
”Elcyklerne har jo mange dele, som svarer til dele på en almindelig cykel. Det kan du da nemt klare, hvis det handler om at skifte bremser eller sætte ny kæde på,” lyder det kækt fra Andreas Svinth, som tidligere har arbejdet med at vedligeholde elcykler.
En række vinduer ligger på gulvet i den ene ende af værkstedet. De skal monteres i en ydervæg, der vender ud til en af vejene i området. Formålet er at skabe mere synlighed, så endnu flere af renoverede cykler kan få nye ejere – uanset om man foretrækker en almindelig eller en eldreven cykel.
Værkstedet Rørdrumvej rummer forskellige værksteder, der løser træopgaver, montageopgaver, auto- og cykelreparation, og sæsonopgaver som eksempelvis vedligehold af grønne områder. Adressen er Rørdrumvej 13, 8220 Brabrand.