For Niels Ravn er design af solbriller en proces med uendeligt mange kombinationsmuligheder. Han har fundet sin helt egen niche og hjælper fra lokalerne på Langdalsvej brands med at udvikle nye solbrille-designs. Desuden har han i samarbejde med Hummel skabt sin helt egen kollektion.
Tilbage i tiden var Dalsø Maskinfabrik en af de legendariske industri-virksomheder i Brabrand med en solid markedsandel og mange ansatte.
De karakteristiske røde murstensbygninger fra 1944 ligger stadig i den øvre ende af Langdalsvej, men i dag gemmer de på en lang række virksomheder – fra livsstils-butikker som KAiKU og Numero 46 til mere nørdede fagfolk inden for blandt andet fotografi og udvikling af webshops.
Og så er der Niels Ravn, som ligeledes står bag en af de nørdede nichevirksomheder. Han er en af dem, mærkevare-virksomheder kalder på, når de vil udvikle et nyt solbrille-design.
Hans virksomhed Arch Temple hjælper kendte mærker eller kæder inden for mange forskellige brancher med at udvikle solbriller, der kan sælges som accessories ved siden af mærkernes hovedprodukter. Det er et område, der betegnes som ”private label”.
Niels Ravn leder sine kunder gennem hele processen fra første idé til færdigt produkt. Hans fokus er dog først og fremmest solbriller af god kvalitet:
”Jeg spørger først og fremmest altid ind til kundens ambitioner, for at finde ud af, om der er et produktmatch. Jeg har nogle kvalitetskrav, som jeg ikke vil gå på kompromis med, og er opgaven ikke inden for disse rammer, takker jeg hellere nej”.
Især inden for modebranchen er man generelt på vej væk fra billige plasticsolbriller, og søger henimod materialer kun tidligere set i den optikbranchen, fortæller han.
Også virksomheder inden for andre brancher synes, at egne solbriller vil være interessante. Det kan være alt fra smykkevirksomheder til store fodboldklubber.
Indbygger virksomhedens dna
Det var lidt af et tilfælde, at det blev briller, Niels Ravn kom til at beskæftige sig med. Men blandt andet via en stilling som COO i brillevirksomheden Design Eyewear Group, hvor han har fået et indgående kendskab til alle processer i udvikling af et nyt brille-design. Han har nu fundet sin helt egen plads i en branche, han kender utrolig godt.
Han er med helt fra starten, hvor der måske knap nok er en strategi for et muligt produkt endnu. Sammen med virksomheden gennemgår han en proces, hvor de sammen finder frem til virksomhedens dna, der skal indgå i produktet. Gradvist begynder det at stå klart, hvad der skal kendetegne en ny type solbriller.
”Der indgår mange brikker i det puslespil. Umiddelbart er et par solbriller for de fleste mennesker bare en front og to stænger. Men der ligger mange tanker bag de forskellige elementer. Jeg tager mine kunder igennem en proces og tager deres puls på en række af emner, herunder bla. fashion og sustainability. Herefter har jeg en klar idé om produktstrategien.”
Grundlæggende er Niels Ravn ikke meget for de billige sprøjtestøbte briller. De håndlavede stel er hans fokusområde, og det giver ham en tilfredsstillelse kun at arbejde med kvalitetsprodukter. Desuden giver de en langt større designfleksibilitet med uendeligt mange kombinationsmuligheder.
Og så er der naturligvis den optiske del. Glassene. De skal grundlæggende opfylde nogle basiskrav, herunder beskyttelse mod uv-stråling. Niels foretrækker selv polariserende glas, som fjerner genskin og er yderst behagelige på vandet.
Når han har en klar idé om, hvad kunden ønsker, begynder han at tegne. Først i hånden, hvor han prøver sig frem i retning af noget, der fungerer. Selvom han ikke har en baggrund som designer, holder han særligt meget af den del af udviklingsprocessen.
I arbejdet med designet trækker han på sin store viden om brille-produktion – og naturligvis om de aktuelle trends inden for solbriller.
Klimavenligt materiale
Kravet om bæredygtighed er også kommet til brillebranchen. De fleste af brillerne hos en optiker i dag er lavet af såkaldt acetat – en blanding af polymer lavet af træmasse og bomuld, som jo allerede er biologisk nedbrydelig, men er tilført fossile oiler.
Men når man anvender vegetabilske olier i stedet, får man et næsten 100 procent bæredygtigt og biologisk nedbrydeligt materiale, man kalder bio-acetat, forklarer Niels Ravn. Det er ikke udbredt i branchen endnu, men fabrikkerne ser en kraftig stigende efterspørgsel på materialet, så det kan ikke vare længere før det ses som en standard i branchen”.
”Der indgår rigtig mange manuelle processer i at skabe et produkt med den kvalitet og dybde, vi ønsker. Den forædlingsproces afspejles naturligvis i prisen.”
Fik licensaftale med Hummel
Ved siden af sine konsulentopgaver for andre virksomheder har det kriblet i fingrene for at kunne skabe sin helt egen serie af solbriller. Men det gik op for ham, at det nok ville være en fordel, hvis han havde et velkendt brand i ryggen.
Han kontaktede i begyndelsen af 2020 Hummel, der er et anerkendt mærke inden for sportsbeklædning, og fik mulighed for at fremlægge sin idé for virksomhedens direktion og bestyrelse: Ville Hummel være interesseret i at knytte en kollektion af solbriller til det tøj- og sko-brand, der i forvejen er kendt blandt mange sportsinteresserede verden over?
Hans idé blev positivt modtaget – men måneden efter tog corona-virussen verden med storm, og alt lukkede ned. ”Alt var kaos,” som Niels Ravn udtrykker det.
Et års tid senere kom aftalen dog alligevel i hus. Niels Ravn sikrede sig her en global licensaftale, der betyder, at han kan printe Hummel-mærket på sine brillestel og sælge de tre kollektioner, kids, sport og lifestyle. overalt i verden.
Klar til at indtage verden
De nye Hummel solbriller ligger nu klar til at blive sendt ud i den store verden. Han har selv stået for alle processerne undervejs, men er godt klar over, at forløbet nok bliver en undtagelse:
”Det er super charmerende at kunne alt selv. Men det er ikke den bedste opskrift på succes. Alting går langsommere, når man selv skal være udførende på det hele.”
Hans mål har været at kombinere en god kvalitet med bæredygtige materialer og samtidig kunne sælge Hummel-solbrillerne til en rimelig pris.
Han er nu klar til at præsentere sine Hummel-solbriller på de markeder, hvor Hummel i forvejen står stærkest, blandt andet i Nordtyskland. Men også her mærker han, at recessionen er en virkelig hård modstander i øjeblikket.
Niels Ravn har desuden fået en aftale med Nyt Syn, der har ca. 67 butikker i Danmark. Desuden har flere udenlandske kæder også vist interesse. Men han er klar over, at det er en proces, der kræver stor tålmodighed, før interessen udmønter sig i en konkret aftale.