Hvor kommer inspirationen til City Vests særprægede arkitektur egentlig fra? Spørgsmålet har længe naget Vores Brabrands redaktion – men det viser sig, at selv de største kendere af arkitekt Knud Blach Petersens virke har svært ved at svare på spørgsmålet.
”Desværre kan jeg ikke hjælpe dig. Blach Petersen er en rigtig interessant arkitekt, men desværre er der – mig bekendt – ikke nogen, der har studeret hans arbejde og tanker nærmere.”
Sådan lyder det fra seniorforsker Vibeke Andersson Møller, Nationalmuseet, som er prisbelønnet for sin forskning om 1960´ernes danske arkitektur.
Heller ikke professor på Arkitektskolen i Aarhus, Tom Nielsen, kan hjælpe med viden om Knud Blach Petersens inspiration og grundtanker bag tilblivelsen af City Vest – Jyllands største indkøbscenter. ”Der er stort set ikke nogen kilder,” konstaterer han.
Så er der naturligvis vort eget historiske videnscenter, Brabrand-Årslev Lokalhistoriske Arkiv, hvor Vibeke Harsberg og Lars Nikolajsen har gravet dybt for at finde frem til baggrundsviden om tankerne bag City Vest.
Inspiration fra Tapiola i Finland
Vi ved, at arkitekterne Knud Blach Petersen og Mogens Harboe i årevis samlede inspiration til, hvordan et moderne indkøbscenter kunne se ud, før de udarbejdede en række forskellige forslag til bestyrelsen.
De besøgte blandt andet den internationalt kendte bydel Tapiola i udkanten af Finlands hovedstad Helsingfors, og i Frankrig kiggede de på glasfacader af hidtil ukendt størrelse, i Berlin så de på forretningscentre i flere etager osv., og i England studerede parkeringspladser og tilkørselsveje ved en række nye centre.
Herhjemme fulgte de udviklingen på center-området i Rødovre-Centret og Rosengård-Centret i Odense, der var de eneste i samme størrelsesorden som det kommende Gellerup-Center, der skulle opføres på bakken, hvor Gjellerup Nordgaard havde ligget frem til midt i 1960´erne.
Fagbladet Arkitekten skrev i 1974 om det nye indkøbscenter, hvor der tilsyneladende var tænkt på alt – også det noget svingende danske klima:
”Centret er bevidst udformet, så færdselsområderne får karakter af gader og torve i en by. Ved den store højde og overdækning med glas er der tilstræbt en eksteriør virkning, og ved et kunstigt klimaanlæg sikres det, at der altid er en temperatur passende til årstidens påklædning,” står der i artiklen om det nye center.
Understregede det kommercielle
”Centret er opbygget af fem bygninger, hvor imellem der er brede gågader, som midt i centeranlægget udvider sig til et torv. De to største bygninger er varehuse, de mindre bygninger rummer specialbutikker. Desuden er der en del kontorer og serviceprægede erhvervslokaler placeret på første sal,” skrev Arkitekten.
”Der er ligeledes bevidst planlagt en dekorativ behandling af gader og pladsrum, som giver et fælles præg trods den individuelle skiltning, og som samtidig skaber en fælles markedsagtig stemning. Ved at understrege det kommercielle, har man på en måde taget afstand fra den sammenblanding af kultur og kommers, som man i visse andre centtre har tilstræbt. I Gellerups indkøbscenter ved man, hvor man er. Her kan man ikke sælge en trepattet ko i Guds navn.”
Fagbladet forklarede, at når de brogede gadebilleder trods alt havde en holdning og et helhedspræg, skyldtes det, at farvesætningen fulgte en farveplan med relativt få nuancer, afstemt så de kunne trives side om side.
Var klar til datatransmission
Også redaktør Herluf Lumby skrev ved åbningen af City Vest en artikel om arkitekternes mange inspirationsture:
”I mange centre konstaterede man, at det kunne være slemt blæsende og koldt i gaderne. Derfor bliver Gellerup-Centers flisebelagte strøggader overdækkede i 2. Sals højde med glastage, således at centrets meget avancerede klimaanlæg også kan sørge for behagelig temperatur i gaderne selv på de mest blæsende efterårsdage og de kolde vinterdage. Gaderne bliver 6-9 meter brede.”
Herluf Lumby noterer, at der var højttaleranlæg i alle forretninger, og desuden havde man forberedt sig på, at datatransmission ville bliver en del af dagligdagen, idet man allerede havde lagt kabler i hele centret.
Det samlede areal var på 41.000 kvadratmeter, hvoraf næsten halvdelen var fællesarealer som gågader og torve. Salgsarealet var 16.000 kvm., mens der var 3500 til kontorer og 5500 til lagerplads.
Der var 1500 parkeringspladser og via gangbroen over Gudrunsvej direkte forbindelse til Kultur- og Aktivitetscentret med ungdomshus, restauration, bibliotek, kirke, hotel og selskabslokaler.
Indkøbscentret blev opført af A/S Gellerup-Center, der blev stiftet i april 1969 med Brabrand Boligforening som hovedaktionær. I forbindelse med stiftelsen gav den daværende Brabrand-Årslev Kommune tilsagn om kommunegaranti for en del af finansieringen. Den samlede pris blev beregnet til 78,3 mio. kr.
Hvis du har mere viden om, hvorfor og hvordan City Vest kom til at se ud, som det gør, så send gerne en email til voresbrabrand@gmail.com.