Nu kommer helhedsplanen for Årslev. Trods stor borger-modstand fastholder Teknik og Miljø nybyggeri syd for Skibbyvej. Her får du et overblik over de centrale dele af helhedsplanen, der om nogle uger kommer ud i offentlig høring.
”Visionen for fremtidens Årslev er, at der skal udvikles en moderne Landsby der tager afsæt i landskabet – med indpassede bebyggelser, markante grønne by- og landskabsrum og med fokus på fællesskab, hverdagsliv og på grøn mobilitet.”
Sådan lyder det i indledningen til den helhedsplan, som såvel borgere som jordejere og udviklere har ventet på i cirka to år.
Undervejs har de fleste borgere været optaget af et enkelt af elementerne i planen – nemlig om der må bygges på engene syd for Skibbyvej, ned mod Årslev Engsø. Og det må der, fastslås det i oplægget til helhedsplanen, der tirsdag blev drøftet i Aarhus Kommunes Magistrat.
I helhedsplanen er den efterhånden velkendte ”takkede” byggelinje ned mod Årslev Engsø indarbejdet. Det betyder, at der nogle steder kan bygge op til 30 meter syd for Skibbyvej, mens der andre steder tillades byggeri på engene ned mod engsøen helt op til 200 meter fra Skibbyvej.
En borgergruppe har afleveret 1754 underskrifter imod, at der bygges syd for Skibbyvej. Men det ønske kan ikke opfyldes. Teknik og Miljø er helt utvetydige i tilbagemeldingen og henviser til en tidligere beslutning i kommuneplanen:
“Synspunkter om at udlade byudvikling syd for Skibbyvej anbefales ikke imødekommet, eftersom helhedsplanen udmønter kommuneplanens udlæg af et perspektivområde på denne placering. Planen bør muliggøre byggeri langs med Skibbyvej i et omfang, der giver mulighed for en realistisk udvikling langs med Skibbyvej,” skriver Teknik og Miljø.
Tilpasning til landskabet et bærende princip
Alligevel mener Teknik og Miljø, at der er lyttet til de fleste af de indvendinger, borgerne er kommet med i den indledende høringsfase. Også rådmand Nicolaj Bang er tilfreds med udspillet til helhedsplan:
”I fremtiden vil 4.000 nye borgere komme til at kalde Årslev for deres hjem – og de er heldige. For her kan de mødes med naboerne på de grønne fællesområder. Her bliver fredeligt, så de trygt kan lade deres børn cykle. Her er naturen lige uden for døren – og i baghaven ligger Årslev Engsø,” skriver Teknik og Miljø-rådmand Nicolaj Bang i forordet til helhedsplanen.
Han understreger, at helhedsplanen står ved det store ansvar, det er at udvikle i Aarhus Ådals særlige landskab.
”Tilpasning til landskabet og naturen er det bærende princip for udviklingen. Netop derfor er bebyggelsen koncentreret ved Silkeborgvej, mens den trapper ned mod Årslev Engsø og landskabet,” skriver han.
”Jeg er stolt over at være afsender på en helhedsplan, der så tydeligt har læst området og bygger videre på de særlige karakteristika. Jeg glæder mig til at deltage i debatten om helhedsplanen, inden den vil leve videre som retningen for det nye bysamfund.”
1600 nye boliger
Helhedsplanen omfatter et areal på ca. 118 ha svarende til 117.820 m2. Området er afgrænset af Logistikparken mod nord, af motorvej E45 mod vest og af Lyngbygård Ådal mod sydvest. Mod syd afgrænses området af det fredede landskab omkring Årslev Engsø.
Når Årslev er fuldt udbygget, bor der ca. 5000 borgere i Årslev. Det svarer til cirka en femdobling af landsbyens indbyggertal i dag. Desuden er der mulighed for ca. 1000 nye offentlige og private arbejdspladser.
Det svarer til, at der i Årslev skal bygges ca. 1600 nye boliger og at der kan etableres virksomheder i overgangszonen mellem erhvervsområdet Logistikparken og den nye boligbebyggelse syd for Silkeborgvej. De fleste af de nye byggerier vil blive placeret på arealet mellem Skibbyvej og Silkeborgvej.
Bevaringsværdigt landskab
Dallandskabet i Aarhus Ådal og sidedalen Lyngbygårds Ådal er udpeget som bevaringsværdigt landskab i kommuneplanens Temaplan ”Landskabet i Aarhus”. Landsbyen Årslev ligger på et højdedrag, ca. 37 meter over vandspejlet i Årslev Engsø.
Området har igennem en årrække været presset af ny infrastruktur, som motorveje, erhvervsområder, højspændingsmaster og af flere udvidelser af Silkeborgvej, der har opdelt landsbyen i nord og syd. Det forsøger helhedsplanen at rette op på. Der skal arbejdes med Silkeborgvejs forløb igennem landsbyen, byens kant mod Logistikcentret, jordlægning af højspændingsledninger mv.
Nybyggeri må ikke skæmme naturoplevelsen
I helhedsplanen understreges det, at kontakten med engsøen er vigtig, både visuelt og tilgængelighedsmæssigt. Man skal kunne se Årslev Engsø fra udvalgte punkter, og der skal være stier fra landsbyen ned mod engsøen.
Omvendt skal det sikres, at nybyggeri ikke kommer til at skæmme naturoplevelsen fra stien ved Årslev Engsø. Det skal ske ved at:
- Nye bebyggelser i bydelens sydlige kant begrænses til 1-2 plan
- Der skal arbejdes med grønne bykanter ud mod landskabet.
- Grønne læhegn mod engsøen skal bevares og fungere som skærme der begrænser kig til byudviklingsområdet
Det ønskes, at arealer, der drives som landbrug, omdannes til naturarealer ”med bedre naturkvalitet, mere biodiversitet og dermed gode forhold for både beplantning, dyreliv og for de mennesker, der skal nyde naturen.”
Eksisterende beplantninger og læhegn skal bevares og forbedres, men ellers skal området generelt holdes åbent som eng/overdrev.
Op til fire etager
Helhedsplanen fastlægger højdeprofiler for de nye byggerier. De laveste byggerier er placeret mod landsbyen, mod Årslev Engsø og mod Lyngbygård Å. De højeste bebyggelser er placeret i områdets midte og mod Silkeborgvej i den nordlige del af området.
Syd for Skibbyvej må der som nævnt bygges i 1-2 etager. Nærmest Årslev Engsø kan der bygges i én etage og nærmest Skibbyvej må bygges i to etager. Umiddelbart nord for Skibbyvej kan der bygges i 2-3 plan og nærmest Silkeborgvej kan byggeriet få et etageantal på max 3-4 etager.
Årslev skal bindes bedre sammen
Helhedsplanen fremhæver ligeledes en del initiativer, der skal bevare, udvikle og fortætte den nu opdelte landsby omkring Silkeborgvej.
”Der ligger et klart potentiale i at få landsbyen bundet bedre sammen. Det kan for eksempel ske ved, at Silkeborgvej får et smallere forløb og en ny og mere bymæssig karakter,” står der i helhedsplanen.
”Landsbyens fællesskab er udvisket i dag – og de fælles mødesteder er få. Oplevelsen af at der er en særlig identitet for Årslev er uklar. Med udviklingen af et nyt stort byområde i Årslev er der potentiale for, at identitet og fællesskab i den eksisterende landsby kan nytænkes, omdannes og defineres på ny.”
Helhedsplanen lægger op til, at de større erhvervsbyggerier i byens østlige ende kan nedskaleres, ”så deres fodaftryk og anvendelse bedre bidrager til livet i landsbyen og landsbyens udtryk.”
Desuden vurderer Teknik og Miljø, at Logistikparken, er kommet tæt på landsbyen med store bygninger og lysforurening som en konkret gene. Derfor bør der etableres et grønt bælte ud mod Logistikparken, foreslås det.
Befæstelsesgrad på højst 50 procent
”Årslev skal være en ”grøn” bydel, som med et omfattende grønt natur netværk og begrænsede befæstelsesgrader, skal omdanne området fra bar mark med landbrugsdrift til et grønt og frodigt byområde i naturen,” fastslår helhedsplanen.
Befæstede arealer er arealer, hvor der ligger bygninger, veje, og parkeringsarealer. Befæstelsesgraden i Årslev skal generelt være højst 50 procent inden for de enkelte byggefelter. Det efterlader 50 procent til rekreative grønne beplantede områder.
Befæstelsesgraderne bliver yderligere skærpet inden for de områder, der er udpeget som sårbare for grundvandsdannelsen. Her er befæstelsesgraden for boliger 30 procent og 50 procent for erhverv.
Vandets veje
Den nye bydel i Årslev skal bestå af et sammenhængende netværk af grønne landskabelige byrum, som primært skal håndtere regnvandet i forbundne regnvandsbassiner.
For mere præcist at kortlægge har Aarhus Kommune udført en undersøgelse af vandets naturlige strømningsveje i området. Strømningskortet er en del af en regnvandsdispositionsplan for Årslev, der danner grundlaget for definitionen af områdets blå-grønne struktur.
Ny skole og fritids-faciliteter
Ifølge helhedsplanen skal der reserveres arealer til en tre-sporet skole, der med aktive udearealer skal være en aktiverende del af byens centrale rekreative område. I den videre planlægning og udvikling af byområdet skal der tages stilling til skolebehov og skoleplacering.
Der er desuden på sigt vurderet behov for 3-4 daginstitutioner i Årslev med 6-8 grupper.
Det vurderes desuden, at der er behov for et areal til 3,5 boldbaner og 1-2 idrætshaller samt arealer til andre fritidsformål.
Der peges på to mulige placeringer af sport og fritidsarealer. Den ene placering er nord for Silkeborgvej ud mod Logistikparken. En alternativ placering er umiddelbart syd for Silkeborgvej, hvor boldbaner og haller kan ligge tæt på skolen.
Problemer med støj
Kortlægning af vejstøj i dag viser, at dele af udviklingsområdet og landsbyen Årslev har et støjniveau, der er højere end grænseværdierne for, hvornår man kan anlægge nye boliger og andre støjfølsomme anvendelser. Det betyder konkret, at der er begrænsninger for hvor boliger, skole og daginstitutioner kan placeres.
Der skal derfor laves støjskærme, støjvolde mv. for at reducere støjpåvirkningen, hvis dele af området skal udvikles. Dette gælder særligt i de områder, der ligger nærmest E45, men også ved Silkeborgvej og nord for Årslev landsby.
Helhedsplan ud i offentlig høring
er ikke i sig selv regulerende, men danner et afsæt for den efterfølgende planlægning af området. Helhedsplanen sætter således retningen for de lokalplaner og kommuneplantillæg der bagefter skal udarbejdes for dele af området.
Planen sendes nu i en otte ugers offentlig høring, hvor der er mulighed for at indsende kommentarer til planen. Efter høringsperioden er overstået, bliver høringssvarene fremlagt for Århus Byråd i forbindelse med, at de skal tage stilling til den endelige vedtagelse af helhedsplanen.
Når helhedsplanen er vedtaget endeligt, kan der ansøges om lokalplaner og kommuneplantillæg for konkrete projekter, der er i overensstemmelse med helhedsplanens vision, strategier og nedslag.
”I forbindelse med at der kommende lokalplan processer vil borgerne blive inddraget igen, og der vil være mulighed for at tage stilling til de konkrete projekter,” lover Teknik og Miljø.
Læs også:
Årslev Fælled: Visionen om en moderne landsby nærmer sig virkelighed
Helhedsplan for Årslev på vej: Her er de vigtigste punkter
Byudvikling ved Årslev afhængig af støjdæmpning langs E45