Corona-nedlukningen sendte Lars Strandridder fra Årslev i retning af et helt nyt arbejdsliv. Da rejsebureauet, hvor han arbejdede, måtte lukke ned, sprang han ud i en ny tilværelse som selvstændig youtuber. Efter to år tjener han nu betydeligt mere på sin YouTube-kanal ”Best in Tesla”, end han tjente før.
Sammen med sine kolleger i Jysk Rejsebureau havde Lars Strandridder lige skålet på rejsebureauets bedste måned nogensinde. Det var i februar 2020 – få uger før corona-virussen lukkede Danmark og resten af verden ned.
Han var leder af gruppeafdelingen og glad for sit arbejde. Men da hans afdeling i sommeren skulle skæres ned fra 12 til 4 medarbejdere, vidste han, at tiden var kommet til at tage springet.
Han havde da i næsten et år arbejdet på sit fritidsprojekt, Youtube-kanalen Best in Tesla.
Et fritidsprojekt
Han og hans kone Anne er selv tilfredse ejere af en Tesla, og han var blevet så provokeret af de store mængder mis-information om elbiler. Historier om batterier, der var slidt op efter 100.000 km, og forestillinger om at det var umuligt at leve en normal hverdag med en elbil. Det var langt fra de oplevelser, de selv havde.
Da han som 38-årig gik i gang som youtuber, var det på rent hobbyplan, og han brugte meget tid på at lære at redigere video og forstå dybderne i YouTubes algoritme.
Da han i foråret 2020 traf beslutningen og sagde sit job op, var Best in Tesla stadig kun et fritidsprojekt, der gav ham omkring 10.000 kr. om måneden i annonceindtægter. Men mulighederne var åbenlyse. Han besluttede sig for at give det et skud. I det mindste kunne han så tjene lidt penge, mens han overvejede, hvad han ville med sit arbejdsliv.
”Det var det her, jeg ville”
Han var i sin tid havnet i rejsebranchen nærmest ved et tilfælde. Han skulle bare bruge et job, mens han trænede sig op til at komme ind i frømandskorpset. Og efter to store jordomrejser, vidste han allerede en del om rejselivet.
På grund af tilfældigheder endte han aldrig i frømandskorpset – men pludselig havde han været en årrække i rejsebranchen. Hvad skulle der så ske nu?
”Jeg var bestemt ikke sikker på, at YouTube kunne blive en levevej. Vi sidder i et stort hus, så jeg skulle nok finde et job med en god løn. Men nu kunne jeg da lige hive stikket ud, indtil coronaen var slut…,” siger Lars Strandridder.
”Jeg kunne dog hurtigt mærke, at det var det her, jeg ville. Og i slutningen af 2020 begyndte indtjeningen faktisk at nærme sig min gamle løn. Men turde vi tro på, at det kunne fortsætte?”
Amerikansk virksomhed meldte sig som sponsor
I starten af 2021 tog det hele pludselig fart. Best in Tesla nærmede sig 50.000 følgere, og det var tilsyneladende det punkt, hvor YouTube-kanalen blev interessant for mulige sponsorer. Det var tydeligt, at kanalen havde mange engagerede brugere, og virksomheder begyndte at henvende sig.
Den første interesserede sponsor, der henvendte sig, var den amerikanske virksomhed Alset E Homes, som ønskede at betale, hvad der svarede til 75.000 kr. om måneden for at blive nævnt i begyndelsen af hver video.
Lars Strandridder måtte knibe sig i armen. Det var virkelig mange penge. Sammen med annonceindtægterne var der pludselig udsigt til, at Best in Tesla kunne blive en rigtig fin forretning.
En klar målgruppe på YouTube
Men hvorfor skulle en stor amerikansk virksomhed være interesseret i at betale en dansk youtuber så mange penge? Jo, cirka halvdelen af Lars Strandridders cirka 50-70.000 seere på kanalen er amerikanske. Og de er i præcis det segment, virksomheden er interesseret i:
Personer interesseret i Tesla er sandsynligvis også nysgerrige på innovation og bæredygtig udvikling. Og Lars Strandridder kunne præsentere detaljerede data om køn, alder og bopæl.
”Det er præcis derfor, YouTube er blevet så stor. Med så præcise data kan sponsorerne se præcis, hvor de får mest for deres penge. Derfor er de også villige til at betale så store beløb til en kanal som min,” forklarer han.
Populær nyhedsudsendelse om søndagen
Lars Strandridder er bestemt ikke den eneste i verden, som beskæftiger sig med Tesla og Elon Musk. Tværtimod – der er rigtig mange om buddet. Men hvordan kan han så samle så mange mennesker, som trofast uge efter uge klikker sig hen til lige præcis hans videoer om udviklingstrends hos Tesla og elbiler i det hele taget?
”Jeg tror, min styrke er, at engelsk ikke er mit modersmål, så jeg laver tingene let forståelige. Og så gør jeg en dyd ud af, at udsendelsen skal være ordentligt redigeret,” vurderer han.
Det han får mest positiv feedback på er søndagens udsendelse med en gennemgang af de seneste nyheder fra Teslas og Elon Musks verden. På 20 minutter forsøger han at fortælle både informativt og underholdende om de nyheder, han selv finder interessante.
”Jeg prøver hele tiden at finde nye informationer og vinkler, som vi kan diskutere, og jeg kommer så med mit bud, hvad jeg tror der sker. Der er så meget at fortælle om Elon Musk, og alt det han sætter i gang. Han er vanvittig innovativ.”
Lars Strandridder fortæller både om innovation hos Tesla og om Elon Musks rumprojekt SpaceX – senest bl.a. om Teslas arbejde med at gøre bilerne mere sikre. Han indrømmer, at da han startede, havde han bare én idé til en video – men nu kommer ideerne løbende fra dag til dag.
”Der er så meget sindssygt spændende i gang.”
Hver morgen, når der er blevet ro i huset, sætter han sig med en kop kaffe og gennemgår dagens nyheder, som han først og fremmest følger via Twitter.
Ud over søndagens nyhedsudsendelse, som han bruger mange kræfter på, producerer han i løbet af ugen yderligere 2-3 videoer om specifikke emner, han mener er særligt interessante.
”Jeg kan godt gå i gang om morgenen uden nogen idé om, hvad jeg skal fokusere på – og klokken 14 har jeg skrevet mit manus. Det kommer bare, når man følger med i, hvad der sker. Der er så meget sindssygt spændende i gang.”
Han oplever en stor fleksibilitet i sin nye hverdag og kan vælge at gå i haven eller løbe en tur, hvis vejret er til det. Omvendt er der som regel en del arbejde i weekenden for at få søndagens udsendelse gjort klar.
Det er om søndagen, han har allerflest seere, blandt andet også mange nye abonnenter.
Cirka 50.000 seere pr. video
Han har adgang til store mængder video-materiale, som Tesla lader alle bruge fuldstændig gratis. Det handler først og fremmest om at skrive et godt manuskript – og så få redigeret en god stram udsendelse, der helst ikke må vare længere end 20 minutter.
”Folk kan godt li´, at jeg ikke bare sætter mig og snakker. Jeg bruger meget tid på at skrive et ordentligt manuskript og på selve video-redigeringen.”
Endelig ved Lars Strandridder, at han også skal bruge lidt tid på at få lavet den helt rigtige overskrift og ”thumbnail” – et miniature-billede, der kan skabe blikfang i YouTubes liste over søgeresultater.
Gennemsnitligt ses videoerne af omkring 50.000 personer, mens de mest populære sagtens kan ses af mange flere. Især søndagens nyhedsudsendelse har mange faste seere.
Håber at blive en lidt større fisk
Ud over bidragene fra sponsorer og annoncører har Best in Tesla også indtægter fra mange af de mest engagerede brugere, som via en platform kaldet Patreon, støtter med et fast beløb.
Foreløbig er økonomien sikret via sponsoratet fra den amerikanske virksomhed. Og han ved, at flere andre sponsorer har vist interesse for at træde til. I takt med at ”Best in Tesla” vokser med cirka 3000 abonnenter om måneden, bliver kanalen løbende endnu mere attraktiv for annoncører og sponsorer.
”Der er mange udviklingsmuligheder, men lige nu handler det stadig om bare at knokle på. Jeg føler, jeg har fundet en god formel og håber, at jeg kan blive en lidt større fisk på Youtube.”
Han har stadig mange flere arbejdstimer end de fleste lønmodtagere, men han håber gradvist at kunne lægge flere delopgaver ud til andre, så han kan koncentrere sig mere om at udvikle forretningen yderligere.
”Men jeg kan godt li´ selve arbejdet, så jeg ønsker ikke at ende med kun at være vært. Blandt andet er det et sjovt og interessant håndværk at redigere video.”
Han ser store muligheder for andre, som har ideer til at starte en kanal på YouTube:
”Men man er nødt til først at sætte sig grundigt ind, hvordan YouTube fungerer og først og fremmest forstå platformens algoritme. Det er den, der bestemmer, hvor bredt videoerne kommer ud. Det kræver en del benarbejde, men så kan man sagtens komme ud til et stort publikum.”