Banedanmark vil ikke rette sig efter de støjkrav, Aarhus Kommune har fastsat for spor-arbejdet gennem Brabrand. Sandsynligvis giver Trafikministeriet nu lov til, at banearbejdet langs Silkeborgvej må støje ubegrænset døgnet rundt. Allerede fra fredag d. 18. februar går det løs.
Så kom brevet, som en del naboer til banen gennem Brabrand havde frygtet: Banedanmark vil ikke overholde Aarhus Kommunes støjkrav til den kommende renovering af skinnerne ved Silkeborgvej.
Banefolkene vil have lov til at støje ubegrænset døgnet rundt – og det vil Trafikministeriet give dem lov til. Folketinget vedtog i efteråret 2021 en lov, der giver mulighed for netop det.
Det betyder, at hele Brabrand allerede fra fredag d. 18. februar godt kan forberede sig på en støjende weekend, hvor Banedanmark vil tage fat på renoveringsarbejdet ved broen ved Stenbækvej.
Elektrificeringslovens §14a
Det handler om den længe planlagte elektrificering af jernbanen. I den forbindelse skal broen over jernbanen ved Silkeborgvej forstærkes, når sporene under den bliver sænket.
”Banedanmark har ikke mulighed for at gennemføre de støjende arbejder i dagtimerne, da udførelsen skal ske i forbindelse med sporspærringer af jernbanen, som kun finder sted i aften- og nattetimerne af hensyn til den trafikale afvikling af jernbanetrafikken i dagtimerne,” lyder den lidt knudrede forklaring i et brev fra Banedanmark, som de nærmeste naboer torsdag modtog.
Banedanmark havde anmodet Aarhus Kommune om tilladelse til at udføre støjende arbejde i aften- og nattetimerne i en periode i forbindelse med projektet, men det afviste kommunen. Vores Brabrand har tidligere skrevet en del om sagen – bl.a. i denne artikel.
Aarhus Kommune havde fastsat en støjgrænse for anlægsarbejderne på henholdsvis 60 dB og 50 dB i dag- og nattetimerne. Men det kan Banedanmark ikke leve med:
”Som følge af de støjende arbejders karakter kan anlægsmyndigheden, Banedanmark, ikke gennemføre de pågældende anlægsarbejder under overholdelse af disse støjgrænser. Der er blandt andet tale om diverse jordarbejder samt afstivningsarbejde ved ramning og jordankring, hvor der anvendes meget støjende entreprenørmaskiner såsom rambuk og borerig.”
Derfor har Banedanmark anmodet transportministeren om at få lov til at støje ubegrænset også om natten og i weekenden.
Det får Banedanmark sandsynligvis lov til. I efteråret 2021 vedtog Folketinget nemlig en tillægslov om fravigelse af støjkrav ved jernbaneprojekter. Den betyder, at selvom miljømyndigheden – her Aarhus Kommune – skulle kræve, at Banedanmark støjer mindre, når de renoverer sporene, ja så kan ministeriet tilsidesætte disse krav.
Transportministeren kan efter forhandling med miljøministeren bestemme, at krav, påbud eller forbud efter lov om miljøbeskyttelse, og regler fastsat i medfør heraf, om støj ikke finder anvendelse, i det omfang det er nødvendigt for at undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af et jern-baneprojekt.
”Meget negative, samfundsøkonomiske konsekvenser”
Det er præcis det, der er ved at ske i Brabrand. I løbet af få dage vil Banedanmark sandsynligvis få lov til at støje som de vil, når arbejdet går i gang langs Silkeborgvej gennem Brabrand.
Det skal nemlig gå stærkt. Allerede d. 18. februar planlægger Banedanmark at begynde de særligt støjende arbejder, og planerne indebærer i alt seks døgn med særligt støjende arbejder:
- 18.-21. februar
- 1.-4. april
Her vil Banedanmark rive den eksisterende bro ned og foretage ramning i forbindelse med etablering af den nye bro, skriver Banedanmark i brevet. Myndigheden har ellers tidligere skrevet, at man ville sænke sporene gennem broen. Det har ikke været muligt for Vores Brabrand at få denne uklarhed undersøgt nærmere.
”Hertil kommer en række almindelige støjende arbejder i form af jordarbejder, arbejdskørsel og støbearbejder, der periodevis udføres døgnet rundt i hele projektets periode mellem den 18. februar 2022 til og med den 30. maj 2022,” skriver Banedanmark.
Banedanmark mener ganske simpelt, at de samfundsmæssige omkostninger ved at skulle lukke sporene gennem Brabrand flere gange for at overholde kommunens støjkrav er for høje. Helt konkret skriver myndigheden i brevet til naboerne:
”De af Aarhus Kommune fastsatte støjvilkår har en række meget negative, samfundsøkonomiske konsekvenser; særligt at en række store anlægsprojekter (elektrificeringen af jernbanen i Jylland og installationen af det nye signalsystem) forsinkes og fordyres væsentligt, jf. kriteriet i elektrificeringslovens § 14 a,” står der i brevet til jernbanens nærmeste naboer.
600 kr. pr. husstand eller overnatning på hotel
Banedanmark forventer, at transportministeren (som nu hedder Trine Bramsen) ”fastsætter en tålegrænse i intervallet 55-65 dB(A) afhængig af arbejdernes karakter, varighed og omfang i øvrigt.”
Tålegrænsen er udgangspunkt for det støjniveau, der skønnes som tåleligt i forbindelse med nattearbejderne ved Silkeborgvej. Det er den grænse, der afgør, om naboer kan få ret til kompensation.
Berørte beboere ved Silkeborgvej kan få kompensation, enten i form af 600 kr. pr. husstand pr. døgn, eller genhusning på hotel. Banedanmark anviser hotellet.
Hvis man er blandt modtagerne af dette brev fra Banedanmark, er man automatisk berettiget til at anmode om kompensation. Kompensationen gælder i første omgang nætterne 18. – 21. februar.
Carsten Warnich på J.P. Larsens Vej er en af de beboere, som er rasende over, at Banedanmark nu vil forsøge at få lov til at støje ubegrænset:
“Staten er som forventet fuldstændig ligeglad med tusindevis af borgeres fritid og nattesøvn. Det er for BaneDanmark vigtigere at holde gang i togdriften for ganske få mennesker – en togdrift der lakonisk nok subsidieres i hoved og hale af de selvsamme borgere, der nu får spoleret deres nattesøvn, weekender, feriedage og forårsaftener,” siger han.