Banedanmark har til det sidste presset på for at få lov til at støje ubegrænset, når skinnerne skal renoveres gennem Brabrand. Men Aarhus Kommune holder fast i krav til begrænsning af støjen, selvom det kan forsinke skinnearbejdet.
BaneDanmark får ikke lov til at hamre pæle i jorden og lave andet støjende arbejde i Brabrand om natten og i weekenden.
Styrelsen, der står for vedligeholdelsen af jernbanen, havde ellers ønsket at kunne støje ubegrænset i samlet 27 nætter i løbet af foråret, når skinnerne skal renoveres gennem Brabrand og sænkes under Silkeborgvej.
Men Aarhus Kommune siger nej. Det står fast efter en høringsrunde frem til d. 7. januar. Enkelte borgere havde ønsket en yderligere stramning af kravene, mens Banedanmark i et høringssvar beklager sig over, at Aarhus Kommune som miljømyndighed fastholder, at særligt støjende arbejde som ramning og vibrering kun må foregå på hverdage kl. 7-18.
Arbejdet med udskiftning og sænkning af sporene gennem Brabrand må udføres i perioden fra midt i februar til slutningen af juli, fastslår Aarhus Kommune. I den periode gælder følgende støjgrænser:
- Der må udføres støjende arbejde på ugens hverdage i tidsrummet kl. 7-18 samt lørdag kl. 7-14. Der er i dette tidsrum ikke fastsat støjgrænser.
- I tidsrummet kl. 18-22 på ugens hverdage fastsættes en støjgrænse på 60 dB.
- Lørdag i tidsrummet kl. 14-18 fastsættes en støjgrænse på 60 dB.
- På søn- og helligdage i tidsrummet kl. 7-18 fastsættes en støjgrænse på 60 dB.
- Lørdag, søn- og helligdage i tidsrummet kl. 18-22 fastsættes en støjgrænse på 50 dB.
- I tidsrummet kl. 22-7 fastsættes en støjgrænse på 50 dB og en maksimum-værdi på 55 dB.
- I aften- og natperioden opfordres til at bak-alarmer i videst muligt omfang afbrydes, under hensyntagen til arbejdsmiljølovgivningen.
Generelt fungerer lydskalaen sådan, at en øgning på 10 dB svarer til cirka en fordobling af lydstyrken.
Særligt støjende er den velkendte dumpe lyd, når der nedrammes pæle. Det er især den lyd, Aarhus Kommune ønsker at begrænse i Brabrand hen over ugen: Der må kun udføres ramning og vibrering i tidsrummet kl. 7 – 18 på ugens hverdage.
”Aarhus Kommune har gjort det godt”
Carsten Warnich, J.P. Larsens Vej, er en af de få borgere, som har indsendt høringssvar til Aarhus Kommune om sagen. Her skrev han, at han fandt det helt uacceptabelt, at Banedanmark måtte arbejde med 50-60 dB støjgrænse både lørdage og søndage.
”Det er vores dyrebare rekreative fritid, der vil blive generet voldsomt i den pågældende lange periode. BaneDanmark må i stedet forlænge byggeperioden og nøjes med at arbejde på hverdage,” skrev han blandt andet.
Selvom han ikke fik Aarhus Kommune til at stramme kravene, er han alligevel godt tilfreds med den måde, kommunen har behandlet sagen på.
”For én gangs skyld synes jeg, Aarhus Kommune har gjort det godt. Man har formået at dele sol og vind lige og tage hensyn til både projektet og til borgerne.”
Han glæder sig især over, at Aarhus Kommune ikke har ladet sig presse til at hæve støjgrænsen om natten.
”Man vægter her borgernes nattero højere end de ulemper, det skaber for pendlerne. Det er en helt rigtig prioritering,” siger han.
Han tilføjer, at han stadig synes, det er et alt for voldsomt og langvarigt projekt, der vil blive meget indgribende for mange Brabrand-borgeres liv gennem det meste af foråret.
Banedanmark: Støjkrav vil forsinke arbejdet 3-4 år
Men Banedanmark er bestemt ikke tilfreds med kommunens støjkrav. Det fremgår af styrelsens høringssvar, at det vil medføre øgede samfundsøkonomiske omkostninger på ca. 108 mio. kr. Heraf udgør de trafikale konsekvenser ca. 101 mio. kr.
Dertil kommer, at det så bliver umuligt at færdiggøre elektrificeringen af jernbanen Fredericia–Lindholm inden 2026, som det er politisk vedtaget, hævder Banedanmark. Styrelsen vurderer, at støjkravene i Brabrand vil forsinke det samlede elektrificeringsprojekt med 3-4 år.
“En forsinkelse af anlægsarbejderne ved Silkeborgvej har således store såvel anlægsøkonomiske som samfundsøkonomiske konsekvenser.”
Det får dog ikke Aarhus Kommune til at ryste på hånden. Svaret fra kommunen kommer knastørt tilbage:
”Aarhus Kommune er af den opfattelse, at de forsinkelser som nævnes, alene kan tilskrives Banedanmarks mangelfulde planlægning, herunder særligt hensyntagen til miljømæssige forhold i planlægningen.”
”Beboerne skal kunne hvile i eget hjem”
Kommunen fastholder, at når op til 310 boliger ifølge Banedanmarks egne oplysninger kan blive udsat for støjniveauer over 70 dB ved spunssætning, så er ”belastningen for et større antal beboelser så høj, at denne ikke er foreneligt med hvile i egen bolig i aften- og nattetimerne,” skriver Aarhus Kommune i afgørelsen.
”Såfremt pendlerne i en periode skal bruge togbusser anser Aarhus Kommune, Teknik og Miljø, dette som en mindre gene, i forhold til at beboere i perioder ikke kan opholde sig i egen bolig.”
Om natten fastsættes en støjgrænse på 50 dB samt en maksimalværdi på 55 dB.
”Dette er begrundet i hensynet til, at beboerne skal kunne hvile i eget hjem. Maksimalværdien sidestilles med den gældende i bykerneområde, da det er Aarhus Kommunes erfaring, at overskrides dette niveau vil det vække sovende.”
Læs også:
Skinnearbejde giver Brabrand fem måneders støj døgnet rundt
Høringssvar: Brabrand bør begrænse støj gennem Brabrand yderligere