Who Killed Bambi. Det lyder måske som en anti-Disney-film, men er i virkeligheden navnet på fem kvindelige strygere, som har fundet deres helt egen plads i dansk musik. Tre af musikerne bor i Brabrand. Her fortæller hovedkraften, Mette Dahl Kristensen, om gruppens mange projekter.
En virtuos strygergruppe bestående af fem kvindelige medlemmer – alle med en fælles interesse for at udforske, hvordan pop- og rockmusik kan lyde, når det bliver spillet af strygere.
Det er essensen af Who Killed Bambi, der siden 2010 har været en helt speciel størrelse i dansk musik.
”Vi fandt ret hurtigt ud af, at der var et marked for vores musik. Det var noget, folk ikke vidste, at de havde savnet,” siger initiativtager, komponist m.m., Mette Dahl Kristensen, som bor på Louisevej i Brabrand.
Sammen med blandt andre Steffen Brandt, Mads Langer og Kira Skov har de skabte koncerter, hvor strygerne på forskellig måde har sat sit særlige præg på musikken. Og de har selv inviteret kunstnere som Eivør, Lydmor og Cody ind i deres særlige univers, der kan høres på to albums, senest ”12” fra 2021.
Netop dette album bliver 18. december omdrejningspunkt for en helt særlig koncert i Musikhuset i Aarhus. Sammen med 12 sangere, tre pigekor og lyskunstnerne Vertigo vil Who Killed Bambi spille de 12 numre fra albummet plus nyskrevet musik af Mette Dahl Kristensen.
Udforsker rummet mellem klassisk og rytmisk musik
Det første spæde skridt til Who Killed Bambi blev taget tilbage i 2009, hvor rockgruppen When Saints Go Machine før Spot Festival søgte strygere til et samarbejde om to koncerter.
Da gik Mette Dahl Kristensen på musikkonservatoriet i Aarhus. Og sammen med fire andre unge musikere slog hun til.
”Her gik det op for mig, hvor stort et musikalsk rum, der lå mellem klassisk og rytmisk musik. Det var to helt forskellige sprog i form af timing og rytmik, der her mødtes men det var vildt spændende at få dem til at samles i ét,” fortæller hun.
Året efter fik hun en forespørgsel fra gruppen dúné, der ligesom hende selv kommer fra Skive: Kendte hun mon nogle strygere, der kunne tænke sig at være med på nogle koncerter?
Både råt og feminint
Det var nogenlunde på det tidspunkt, at de fem strygere besluttede, at de skulle have et navn. Og det skulle bestemt ikke være noget med ”String Quartet”.
”En havde set navnet Who Killed Bambi, som var en butikskæde i Berlin. Og jeg vidste det også var navnet på et Sex Pistols-nummer. Det var på én gang både råt og feminint.”
Så gik det slag i slag, og projektet voksede sig større og større. I 2015 var de klar til at indspille det første album, der fik titlen ”Who Killed Bambi+”.
Her inviterede de solister som Pernille Rosendahl, Hannah Schneider og bandet Turboweekend ind i deres univers ud fra spørgsmålet: Hvordan ville deres musik lyde i strygerversioner?
Senere kom turen til Steffen Brandt, som de med jævne mellemrum har spillet med, senest på Folkemødet på Mors i sommer. Også andre kunstnere som Søren Huss, Hugo Helmig og Mikael Simpson har samarbejdet med Who Killed Bambi.
”Det har været mega spændende at arbejde kontinuerligt med mange af de her kunstnere. Nogle har jo fulgt os, fra vi var studerende, til vi blev professionelle musikere. Det har været en lang og spændende rejse.”
Går ikke på kompromis med identitet og lyd
Hjemmet på Louisevej i Brabrand er omdrejningspunktet for Mette Dahl Kristensens meget varierede hverdag. Her sidder hun og skaber arrangementerne til Who Killed Bambis musik – som regel på basis af eksisterende numre, der tilføres det helt særlige stryger-touch.
”Jeg har hørt og analyseret rigtig meget klassisk musik og lytter meget efter, hvorfor strygerne lyder som de gør. Men harmonisk er jeg nok mest inspireret af popmusikken. Og så prøver jeg ellers at forene de to verdener,” forklarer Mette Dahl Kristensen, som blandt andet har en kandidatgrad i musikteori.
”Jeg laver typisk ikke alt for omfattende omskrivninger af de kunstneres numre, vi arbejder med. Det er vigtigt for mig ikke at gå på kompromis med kunstnerens identitet og lyd, men samtidig forsøger jeg at fastholde hvordan vores instrumenter lyder og klinger bedst.”
Som eksempel nævner hun nummeret ”Lost at sea” af bandet Kellermensch. Originalen er mere rocket og rummer blandt andet en passage, hvor der bliver ”growlet” – mens det i Who Killed Bambis version er blevet mere feminint men dog stadig med den stærke grundkarakter bevaret.
Arbejder meget projektorienteret
Gennem årene har der været en del udskiftning i besætningen, og kun én ud over Mette Dahl Kristensen er tilbage af de fem, som lagde ud som Who Killed Bambi.
Samtidig har projektet udviklet sig fra noget, der mest var for sjov, til en virksomhed, som Mette Dahl Kristensen nu kan leve af. De øvrige fire har som hun selv også andre projekter ved siden af.
Der sker noget med musikken, når den præsenteres i nye arrangementer. Når vi har spillet med Steffen Brandt, har folk blandt publikum ofte fortalt, at de hørte hans tekster på en helt anden måde, end de plejede.
Ud over koncerterne med Who Killed Bambi står hun for strygerarrangementer til en lang række orkestre, herunder også Danmarks Underholdningsorkester. Desuden underviser hun jævnligt på Aarhus Musikkonservatorium og også på MGK i Aarhus, hvor hun dog lige nu har orlov.
I perioder er der fuld fart på Who Killed Bambi. I det tidlige efterår var de samlet næsten dagligt, mens der frem til koncerten i Musikhuset d. 18. december er mere stille.
”Vi arbejder meget projektorienteret. Det er ikke som andre bands, der mødes og øver hver uge. Jeg kommer med et oplæg, der som regel er ret færdigt, når vi ses. Nogle af de andre har jeg jo spillet med i mange år, så vi kender hinanden utrolig godt.”
I KollektivByen og på Årslevgaard
Blandt de mange spændende projekter fremhæver hun det forløb, Who Killed Bambi i 2017 gennemførte som en del af Aarhus som europæisk kulturhovedstad. Ideen var, at orkestret hver måned året igennem sammen med en ny solist ville spille en koncert et sted i Aarhus, der ikke normalt blev brugt som koncertscene.
Blandt andet optrådte Who Killed Bambi i en advokatvirksomhed på toppen af DOKK1, Dome of Visions og i Ivars Herreværelse. Også i 8220 Brabrand blev det til to koncerter:
På Årslevgaard optrådte gruppen med sanger og sangskriver Julia Maria, og det blev også til en koncert hos KollektivByen i Gellerup sammen med Kaspar Kaae fra bandet Cody.
Og nu venter så en af de hidtil største koncerter for de fem musikere i Musikhusets store sal med 12 sangere, blandt andre Jenny Wilson, Lydmor, Bjørn Fjæstad og Jonas H. Petersen. Hele albummet ”12” bliver opført, og desuden kan man som nævnt høre nyskrevet musik af Mette Dahl Kristensen.
Økonomisk støtte fra Kirsten og Gunnar Fonden har muliggjort den storslåede koncert, hvor man også kan høre tre århusianske pigekor og opleve lyskunstnerne Vertigo sætte ekstra kolorit på oplevelsen. Du kan læse mere om koncerten her.