I den kommende uge udstiller 21 kunstnere med tilknytning til Brabrand sammen på Gasværket. De har alle ladet sig inspirere af det fælles tema ”Ud i det blå”. For glaskunstner Annie Hjorth har det blandt andet resulteret i værket Havstigning II, inspireret af en sommertur til Grønland.
At arbejde i glas er fyldt med overraskelser. Når Annie Hjorth går i gang, ved hun aldrig helt, hvad der kommer ud af det. Men når det lykkes, giver hendes glaskunst stærke inspirerende referencer til naturen, først og fremmest havet og vand i det hele taget.
Hun og hendes mand, Carsten, er netop kommet hjem fra en sommertur til Grønland med hovedet fyldt med idéer og tanker om isbjerge, smeltevand og havstigninger.
Det første resultat kan du allerede opleve i den kommende uge i Brabrands kulturhus Gasværket, hvor hendes glaskunst er en del af en stor kunstudstilling under Brabrand Kulturuge. Her har 21 kunstnere med tilknytning til Brabrand fortolket temaet ”Ud i det blå”.
Hun har netop lagt sidste hånd på værket ”Havstigning II”, der er hendes personlige fortolkning af naturfænomenet udført i glas. Carsten har bearbejdet et smukt stykke drivtømmer, som er fundet på stranden efter en storm, og nu er det også blevet en del af kunstværket:
”Det er vores tolkning af temaet Livet i havet, der er et af de 17 verdensmål,” forklarer hun.
”Et lille aftryk i debatten”
Annie Hjorth og Carsten Drasbæk har intet imod, at deres værker indgår i klimadebatten – selvom de understreger, at de ikke direkte er skabt som politiske kommentarer:
”Jeg kan faktisk godt li´, hvis vi på den måde sætter et lille aftryk i debatten. I stedet for at møde en masse ord kan man bare opleve og reflektere over, hvad naturen betyder for os, og at der er brug at beskytte den. Det bliver til en mere autentisk snak på den måde,” siger hun.
Ud over Havstigning II viser hun på Gasværket en række andre værker, der har referencer til havet og de mange variationer af farven blå til fælles.
Inspireret af naturen
Naturen er altid flottest i virkeligheden! Det er udgangspunktet for Annie Hjorth og Carsten Drasbæk, som nyder at færdes i naturen og hver dag kan optages og forundres over naturens skaberkraft:
”Det handler ikke om, at jeg vil forsøge at efterligne naturen. Men jeg er stærkt inspireret af naturen omkring os og får masser af ideer af at færdes i den,” siger hun.
”Vi elsker begge at gå ture hernede ved Brabrand Sø, se ud over vandet og blive fanget ind af isdannelser i vandpytter og andre detaljer. Det kan være ren meditation at fordybe sig i,” tilføjer han.
En fantastisk oplevelse
”Jo ældre iskernen er, jo mere blå er den også. Det var virkelig smukt at opleve,” fortæller Annie, mens Carsten supplerer med andre oplevelser fra sommerens store rejse.
De havde i mange år drømt om at besøge Grønland, og i år skulle det være. Og drømmen om at komme tæt på isbjerge, gletchere og store is-formationer blev på ingen måde gjort til skamme. Tværtimod:
”Det blev en helt fantastisk oplevelse. Vi var utrolig heldige med vejret, og ved et utroligt held fik vi endnu flere store oplevelser, end vi havde turdet håbe på,” fortæller Carsten.
De opholdt sig især omkring Ilulissat Isfjord, der er det første område i Grønland, der har fundet plads til UNESCOs verdensarvsliste:
”De utrolige is-landskaber er jo store kunstværker i sig selv, og min hjerne blev konstant bombarderet med ideer,” fortæller Annie, som straks efter hjemkomsten har skabt kunstværket Havstigning II.
Du kan opleve processen med at skabe Havstigning II i billeder på Annie Hjorths Instagram-profil.
Variationer af farven blå
Hun er i forvejen stærkt inspireret af naturfænomener, hvor især vand og hav er centrale elementer.
I løbet af årene er hun blevet stadig mere klar over, hvor meget naturen betyder for hende i arbejdet med glaskunst. Og hun har med stor fornøjelse taget udfordringer op – som da for eksempel en kok ønskede at servere retter på en isflage.
Hun ser besøget på Grønland som en uddybning og kvalificering af sit mangeårige arbejde med glaskunst. Blandt andet er de mange slags krakeleringer i isen og de forskellige udgaver af farven blå nu indlejret i baghovedet, når hun udvikler nye ideer.
De kommer blandt andet til udtryk i hendes isbølger, der ligeledes er skabt af stykker af glas i forskellige farvespil.
Ældgammel teknik
Annie Hjorth er uddannet billedkunstner og var vant til, at farverne opførte sig nogenlunde forudsigeligt, og at hun i det hele taget havde nogenlunde kontrol over resultatet af sit arbejde. Sådan er det ikke i glaskunst.
Hun anvender en ældgammel teknik, hvor glas lægges lag på lag og opvarmes til op mod 900 grader. Der anvendes forskellige typer af glas, der opfører sig forskelligt under de høje varmegrader. Nogle gange bruger hun jævne glasflader, og andre gange er det knus glas i forskellige formationer og farver, der bygges op i klodser og forme:
”Glasset og ovnen skal have lov at spille med. Man kan aldrig få fuld kontrol over resultatet. Og jeg bliver stadig overrasket over, hvordan glasset opfører sig. Det er fortsat en læreproces, men jeg synes først og fremmest, at det er spændende og udfordrende. Det giver hele tiden anledning til nye ideer.”
Hun nævner boblerne som eksempel. Glas bobler ofte op, når det varmes op til omkring de 900 grader. Det er nærmest uundgåeligt:
”Nogen bryder sig ikke om dem, mens andre accepterer dem. Jeg hører til i den sidste gruppe. Det er spændende, at ikke alt er perfekt, og måske kan man endda gribe fejlen og lade den tilføre en særlig kvalitet.”
Du kan også opleve Annie Hjorths både større og mindre værker, hvor hele farvespektret er her i spil, til designermarked på Kunstmuseet Heart på søndag den 12. september i tidsrummet kl. 10-16.
Annie Hjorth modtager i øvrigt gerne besøg i sit værksted på Engdalsvej. Hvis man bare aftaler tid på forhånd på anniehjorth@mail.dk, må man gerne kigge forbi i løbet af kulturugen.
Udstilling af træskærer Bent Juhls værker
Udstillingen ”Ud i det blå” har været to år undervejs. Allerede i 2019 fik lokalområdets kunstnere oplægget til den fælles udstilling, men corona-nedlukningen kom også her på tværs.
Som en del af udstillingen kan man opleve en række af afdøde Bent Juhls træskulpturer. Bent Juhl blev 90 år men døde i december 2019. Efter aftale med hans sønner er det blevet muligt at udstille 8-10 af hans eminente kunstværker af træ.
Udstillingen er også i år kurateret af Unn Høje og Anna Sylvester-Hvid. De er også allerede i gang med at tænke frem mod næste års påskeudstilling.
Som noget nyt inviteres publikum til udstillingen i kulturugen til at få medindflydelse på, hvilke kunstnere, der skal inviteres til at udstille på påskeudstillingen i 2022. Man kan på særlige blanketter på udstillingen foreslå kunstnere, man mener bør være med til næste år, fortæller Unn Høje.