Kan cykelsæsonen i Aarhus forlænges? Det skal et forsøg være med til at undersøge. Aarhus Kommune sætter som forsøg sensorer i en række cykelstier for at kunne måle deres temperaturer og deraf vurdere, om de er gode at køre på. Borgere kan tilmelde sig en sms-service og blive opfordret til at cykle på kolde men gode cykeldage.
Det er december. Termometeret viser 4 frostgrader. Det er mørkt udenfor. Du plejer at cykle på arbejde, men i dag vil du tage bilen, for du er sikker på, at cykelstierne er glatte. Pling. Du får en sms fra Aarhus Kommune, der fortæller dig, at cykelstierne er gode, og at du bør genoverveje cyklen.
Lyder det som en spændende idé? Det gør det, hvis man spørger Teknik og Miljø i Aarhus Kommune og rådmand Nicolaj Bang, der er klar med et forsøg, der skal få flere århusianere til at vælge cyklen over bilen på kolde vinterdage.
”Vi kan se, at mange vælger bilen, når temperaturerne falder, og vi har en formodning om, at det skyldes bekymringen for glatte cykelstier. Men Aarhus skal være en cykelby hele året. Derfor prøver vi at gå nye, innovative veje for at få århusianerne til at tage cyklen. Jeg håber, forsøget kan få cyklister til at fortsætte de gode vaner, selvom det bliver koldt, og
altså ikke sætte sig bag rattet for bare at sidde i kø på vej ind mod byen,” siger Nicolaj Bang.
I forsøget sætter Aarhus Kommune 40 nye sensorer sat ned i asfalten på seks cykelruter. Sensorerne måler stiernes temperaturer og giver kommunens vintertjeneste en indikation af, hvor gode stierne er at køre på.
I Brabrand omfatter forsøget Brabrandstien fra Byleddet og ind til byen. Desuden er Silkeborgvej ind til Vestre Ringgade også med.
Kør altid efter forholdene
Hvis man har tilmeldt sig forsøget, får man sms-beskeder i løbet af vinteren, der skal fungere som en venlig påmindelse om, at cyklen er en god idé. Kim Gulvad Svendsen, bylivs- og medborgerskabschef, Teknik og Miljø minder om, at man altid skal køre efter forholdene.
”Det danske vintervejr er lunefuldt, og selvom vores Vintertjeneste har rigtig meget erfaring med at læse vejrprognoser og rykke ud, når det gælder, så kan vi desværre ikke garantere, at der ikke kan være glat enkelte steder. Ingen cyklister skal komme til skade i Aarhus Kommune, og derfor vil jeg også opfordre til, at man altid kører efter forholdene og sænker farten, hvis man bliver usikker på, om der er glat,” siger han.
Forsøget med måling af temperaturer i cykelstier løbet foreløbigt denne vinter, hvorefter Teknik og Miljø evaluerer. Tilmeldte cyklister bliver opfordret til at byde ind med meninger og erfaringer.
De seks forsøgs-ruter
Som forsøg nedsætter Teknik og Miljø 40 sensorer på seks cykelruter. De seks ruter er:
- Søftenvej ved Høgemosevej til Hasle Ringvej
- Lystrupvej ved Asmusgårdsvej til Randersvej ved Nordre Ringgade
- Silkeborgvej til Vestre Ringgade
- Brabrandstien ved Byleddet til Åbrinksvej
- Skanderborg ved Kolt til Søndre Ringgade
- Oddervej ved Beder til Strandvejen
Sensorerne måler stiernes temperaturer. Målingerne hjælper Vintertjenesten med at vurdere cykelstiens tilstand og behovet for udkald. Forsøget løber foreløbigt denne vintersæson, hvorefter det bliver evalueret. Borgere, der tilmelder sig forsøget, bliver inviteret til at dele erfaringer med forsøget og derigennem bidrage til evalueringen.
Forsøget har kostet 20.000 kroner i engangsudgift og har en løbende årlig omkostning på 5.000 kr. Det er Aalborg-virksomheden Sensade, der leverer sensorerne.
Du kan klikke her og tilmelde dig den nye sms-tjeneste. Du kan læse mere om projektet via dette link.
Artiklen er blevet til på basis af en pressemeddelelse fra Teknik og Miljø.