”Renoveringen af din bolig forventes at tage 6-10 uger.” Sådan lød beskeden her i juni til beboerne i Hans Broges Parken, som skal blive boende i deres lejligheder, mens arbejdet står på. Nu klager hovedparten af beboerne til Brabrand Boligforening over den første del af forløbet, der foreløbig har varet over et halvt år.
På mandag rykker håndværkerne ind i den midterste af de ikoniske gule boligblokke på Hans Broges Vej. Og beboerne frygter det værste. En del har været på besøg i naboblokken, der stadig er pakket ind i stilladser, og hvor håndværkerne fortsat vandrer ind og ud af lejlighederne.
”Vi fik at vide, at renoveringen af lejligheden ville vare 6-10 uger, og de fleste har nok ligesom mig tænkt, at ”det skal nok gå”. Men nu kan vi se, at tidsplanen slet ikke holder. Som beboere er vi fanget i det her,” siger Lise-Lotte Kristensen, som bor i den midterste boligblok i Hans Broges Parken.
De seneste dage har hun talt med beboerne i 40 af de i alt 60 lejligheder, og bortset fra to har alle skrevet under på en klage over forholdene. Onsdag afleverede hun på vegne af de 38 beboere klagen til Brabrand Boligforenings hovedbestyrelse.
Som en normal byggeplads
Ud over mangelfuld kommunikation peger beboerne især på de problemer, de oplever ved at skulle blive boende i deres lejligheder, mens arbejdet står på. I modsætning til beboerne i rækkehusene på Udsigten, som bliver genhuset under renoveringen, skal beboerne i boligblokkene blive i deres lejligheder.
”Det er uholdbart for beboerne at skulle leve på en byggeplads, hvor uforudsigelige håndværkere af forskellig profession løbende har adgang til vores hjem. Mange af os har ikke mulighed for at opholde sig andre steder, mens vores hjem invaderes af håndværkere, vi skal leve med larm, støv og ubrugelige værelser uden dagslys,” skriver hun blandt andet til boligforeningen.
Hun oplever, at håndværkerne udfører deres arbejde, som hvis det havde været en normal byggeplads. Nogle dage bliver hun vækket, når de går i gang så tidligt som kl. 5.30. Andre dage er byggepladsen tom. Ind i mellem arbejdes der også i weekenden.
Hjemmet invaderes af håndværkere
Lise-Lotte Kristensen er tydeligt følelsesmæssigt berørt, mens hun fortæller om sine oplevelser indtil nu – og udsigten til, at håndværkerne i næste uge indtager hendes egen lejlighed:
Altan og karnap pilles ned, og der bliver i en periode sat en plade op i hullet. Der skal desuden bl.a. udskiftes vinduer, laves ventilationsarbejde, udskiftes rør og udføres installationsarbejde.
”Som beboer føler man en afmagt over, at ens hjem bliver invaderet. Jeg er nok ikke blandt de mest sårbare beboere, men alligevel er jeg hårdt ramt. Jeg kan næsten ikke overskue det, der venter. Hvordan må det så være som børnefamilie eller ældre, som ikke kan forlade lejligheden?”
Mangel på overblik og koordinering
Lise-Lotte Kristensen forklarer, at hun har taget initiativ til klagen for at gøre opmærksom på, at beboerne oplever forholdene under renoveringen som helt anderledes, end dem, de blev stillet i udsigt, inden håndværkerne gik i gang.
Hun er klar over, at den manglende genhusning først og fremmest er et spørgsmål om økonomi, og at man har valgt den nuværende model for at kunne undgå en stor huslejestigning. Alligevel beder hun Brabrand Boligforening om at genoverveje den løsning.
”Personligt har jeg som udgangspunkt været indstillet på, at renoveringen selvfølgelig ville have indflydelse og omkostninger både på mit liv generelt og på min hverdag. Men jeg havde aldrig forestillet mig disse kaotiske tilstande og mangel på overblik, koordinering og samarbejde mellem de forskellige instanser,” siger hun.
Boligforeningen må handle
Hun oplever, at det for beboerne har været umuligt at trænge igennem med ønsker og spørgsmål til de mange forskellige aktører på pladsen: projektledere, entreprenør og boligforening.
”Der er så mange aktører, men ingen tager tilsyneladende ansvar for noget. For mig handler det ikke om at udpege skurke. Jeg er sikker på, at alle håndværkerne gør det så godt, de kan. Jeg ønsker bare, at Brabrand Boligforening tager det ansvar, der er deres.”
Hun mener, at Brabrand Boligforening nu må handle og sikre, at beboerne genhuses, mens renoveringen gennemføres.
”De lovede 6-10 uger kan vi nok godt klare, men den her virkelighed har vi overhovedet ikke sagt ja til. Derfor bør boligforeningen genoverveje, om vi ikke kan genhuses – eller i det mindste dem der ønsker det?”
Alternativt opfordrer beboerne i klagen til, at man får et husleje-nedslag eller helt undgår husleje i nogle måneder.
Kortere forløb i den næste blok
Afdelingsformand i Hans Broges Parken, Asger Frederiksen, peger på, at et stort flertal på beboermøder har stemt for renoveringen.
Han er enig i, at arbejdet i den første af de tre boligblokke har taget lang tid, blandt andet på grund af coronaen, men også en vandskade tidligt i forløbet har spillet ind.
Asger Frederiksen vurderer, at arbejdet i den næste blok vil vare betydeligt korte tid, blandt andet fordi det udendørs murværk allerede er fornyet. Han regner med, at det resterende arbejde vil vare omkring fire måneder.
Boligforeningen: ”Meget utilfredsstillende”
Vores Brabrand har via mail spurgt direktør i Brabrand Boligforening, Keld Laursen, om boligforeningen kan efterkomme ønsket om at genhuse beboerne under renoveringen af boligblokkene i Hans Broges Parken. Men Keld Laursen er ikke vendt tilbage på forespørgslen.
Til TV2 Østjylland har Keld Laursen tidligere på ugen lagt ansvaret for det langstrakte forløb i Hans Broges Parken over på entreprenøren:
”Vi har i månedsvis hundset rundt med den entreprenør, som er derude. Det har været forbundet med store vanskeligheder. Det er efter min mening meget utilfredsstillende og jeg har stor forståelse for beboernes situation”, sagde Keld Laursen til TV2 Østjylland. Han vil dog hverken love huslejenedsættelser eller genhusninger.
Hovedentreprenør på projektet i Hans Broges Parken er Færch & Co. Vores Brabrand har kontaktet projektchef Søren Fønss, som har denne korte kommentar:
”Vi er dybt uforstående over for Keld Laursens udlægning. Noget tyder på, at der er nogle misforståelser internt i Brabrand Boligforening, som vi i øvrigt har et godt samarbejde med.”
Søren Fønss oplyser desuden, at der er aftalt en opfølgende dialog med boligforeningen, så snart ferien er slut.