Håbet om en cykel- og gangbro over jernbanen i Årslev Skov blev fredag formiddag pustet til live igen. Et stort flertal af partierne i Aarhus Byråd var repræsenteret på en rundtur i naturen omkring Helenelyst, og der var fuld enighed om, at ideen fortjener at blive realiseret.
I syv år har Per Falk Bredgaard, Laskedalen, arbejdet for at realisere ideen om at skabe en ny forbindelse over jernbanen, der kan knytte Helenelyst, Laskedalen og True Skov bedre sammen med resten af Brabrand. Og fredag formiddag kom der sandsynligvis et afgørende gennembrud.
Efter måneders arbejde lykkedes det fredag Per Falk Bredgaard at samle fire centrale byrådspolitikere: Rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R), næstformand i Teknisk Udvalg Steen Bording Andersen (S) og Steen Stavnsbo fra de konservative.
”Allerede efter 10 minutter var de med på ideen. Jeg følte virkelig, at der var opbakning til projektet hele vejen rundt, og jeg fornemmede en vilje til at ville forsøge at realisere projektet,” sagde Per Falk Bredgaard efter rundturen med politikerne.
”Et rigtig spændende projekt”
Og der kommer til at ske noget, bekræfter Teknik og Miljø-rådmand Bünyamin Simsek.
”Det er et spændende og berettiget projekt. Det er tydeligt, at den del af Brabrand mangler at blive bundet sammen, og derfor er der behov for en løsning,” siger rådmanden, som nu vil få udarbejdet et beslutningsforslag, der kan fremlægges på et byrådsmøde straks i det nye år.
Også socialdemokraten Steen Bording Andersen er en stor tilhænger af en cykel- og gangbro over jernbanen ved Årslev Skov.
”En bro vil binde Brabrand sammen på en helt ny måde og samtidig give bedre mulighed for at komme ud i den fine natur i området. Jeg synes stadig, det er et rigtig spændende projekt, og nu hvor teknik-rådmanden er involveret, tænker jeg, der er bedre mulighed for at realisere det,” siger han.
”Det er et rigtig godt skridt på vejen, men vi er bestemt ikke i mål endnu.”
Forslag på vej til byrådet
Én ting er nemlig at samle politisk tilslutning til ideen – noget andet er at finde de cirka 10 millioner kroner, projektet er anslået til at skulle koste.
Bünyamin Simsek peger på kommunens budgetforhandlinger som stedet, hvor man sandsynligvis skal blive enige om at bevilge pengene.
”Man skulle have fundet pengene ved det seneste budgetforlig, hvor jeg fremlagde et oplæg. Men der var ikke politisk vilje til at afsætte pengene. Men jeg er stadig meget positiv, og ser frem til, at der ligger et nyt forslag til forhandlingerne i efteråret 2021,” siger rådmanden.
Han håber, at Aarhus Byråd i januar vil kunne tage stilling til et forslag om at opføre broen.
Vigtigt med BaneDanmarks tilslutning
Det har som nævnt været et langt og ujævnt forløb, inden BaneDanmark i august pludselig meddelte, at man var klar til at samarbejde om bro-projektet, hvis der kom en henvendelse fra Aarhus Kommune om sagen. Samtidig understregede BaneDanmark, at kommunen eller andre skal finansiere selve broen.
I sidste øjeblik kom forslaget frem til budgetforhandlingerne, men der var som nævnt ikke på det tidspunkt opbakning til at prioritere projektet. Men oven på fredagens møde er Per Falk Bredgaard igen optimistisk:
”Det var rigtig vigtigt, at vi fik BaneDanmarks tilslutning i sommer. Nu har vi sagsnummer hos dem, og det hele er klar. Det var ret stort, at de meldte sig klar til at hjælpe. Nu kommer det næste skridt, og her var det virkelig positivt at møde de fire politikere, og opleve, at de er så positive.”
Han har i øvrigt stor ros til kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad for at have koordineret mødet med de travle politikere.
Læs også:
Bro over jernbanen skal koble dele af Brabrand sammen
Gennembrud for broprojekt ved Helenelyst: BaneDanmark er positiv