Ideen om etablering af en bro over jernbanen mellem Årslev og Helenelyst er pludselig tættere på en realisering end nogensinde. Banedanmark har meldt positivt tilbage, og der er også stor interesse hos flere medlemmer af Aarhus Byråd.
Jernbanen skærer sig igennem Brabrand og deler bydelen i to. Men det vil borgere i Brabrand med Per Falk Bredgaard, Laskedalen, i spidsen gøre noget ved. De ønsker at få opført en cykel- og gangbro over jernbanen lige syd for Helenelyst, sådan at borgerne i lokalområdet kan krydse banen og blandt andet benytte naturen på begge sider.
Projektet har opbakning fra Naturstyrelsen, Brabrand Fællesråd, Friluftsrådet og Helenelyst Grundejerforening. Til gengæld har Banedanmark hidtil forholdt sig tavs i sagen. Midt i sommerferien skrev Per Falk Bredgaard igen til den statslige styrelse med en opfordring til at se på sagen:
”I har jo fældet mange meter af Aarslev-skoven på begge sider af banen, det vil derfor være en flot kompensation at hjælpe os med at kunne komme forbi banen og nyde naturen på begge sider uden at skulle gå langt for at finde en tunnel/bro,” skrev han.
Og til stor overraskelse for Per Falk Bredgaard kom der forleden svar fra Banedanmark:
”Tak for dit indsendte forslag. Vi er meget positive overfor at hjælpe med processen, hvis kommunen vil bekoste en ny bro. Banedanmark har desværre ikke budget til at imødekomme ønsker om nye broer,” lød den kortfattede besked.
Nye broer etableres i februar 2021
Men det var nok til at sætte fart i ildsjælen fra Helenelyst. Han har nu fået bekræftet, at bro-projektet har fået et sagsnummer i styrelsen, og at der faktisk er en reel mulighed for at få etableret en bro, når Banedanmark i februar 2021 alligevel stopper togtrafikken mellem Aarhus og Langå for at etablere broer andre steder på strækningen.
”Hvis der bliver økonomi til broen, så kommer det til at have sit eget projekt hos os. Man kan forsøge at ramme datoerne som er planlagt midt februar 2021, og ellers søger man om sine egne sporspærringer,” skriver specialkonsulent Lars Dalsgaard Sørensen, BaneDanmark.
Per Falk Bredgaard er begejstret over tilbagemeldingen, som han mener pludselig gør det muligt at skabe den håbede forbindelse mellem de to dele af 8220 Brabrand.
”Det er helt fantastisk! Det er en sag, jeg har kæmpet for i rigtig mange år. Så jeg er helt oppe at køre over, at BaneDanmark er så positive. Jeg har aldrig troet mere på det, end jeg gør nu,” siger han.
”Et fantastisk stykke arbejde”
Han lagde dog også godt mærke til, at Banedanmark i tilbagemeldingen understregede, at andre – sandsynligvis Aarhus Kommune – skal betale for broen, hvis projektet skal realiseres.
Derfor har han taget kontakt til flere byrådsmedlemmer i sagen. Både Eva Borchorst Mejnertz fra De Radikale og socialdemokraten Steen Bording Andersen har været i Brabrand for at høre om projektet, og de har begge udtrykt stor interesse.
”Her er en borger, der virkelig har gjort et fantastisk stykke arbejde. Jeg kan ikke rose Per Falk nok for sin ihærdighed,” siger byrådsmedlem Steen Bording Andersen som bekræfter, at han synes, at en bro over jernbanen syd for Helenelyst er et rigtig spændende projekt.
Bro kan bringe Brabrand sammen
Han ønsker nu den fulde økonomi i bro-projektet belyst nærmere af Teknik og Miljø. Derfor vil han nu sende en såkaldt 10 dages-forespørgsel med en række spørgsmål om økonomien.
”Man kan ikke forvente, at Banedanmark vil betale, men det er positivt at de ikke har nogen indvendinger. Det er nok os i Aarhus Byråd, der skal sikre finansieringen. Derfor er det vigtigt at kende økonomien i projektet.”
Steen Bording Andersen er ikke sikker på, at et forslag kan nå med i kommunens budgetforhandlinger, der begynder først i september. Til gengæld peger han på en pulje, Aarhus Kommune har afsat til projekter, der binder byen bedre sammen.
”Det mest spændende ved det her projekt er set fra en by-vinkel, at det kan bringe Brabrand sammen på en ny måde. Nu går banen helt uigennemtrængeligt gennem Brabrand, og især Helenelyst er helt afskåret. Vi skal have en by, der hænger sammen, og derfor er det bro-projekt rigtig godt.”
Hans radikale kollega Eva Borchorst Mejnertz har tidligere meldt tilbage, at hun også har bedt om at få forslagets økonomi nærmere belyst.
Læs også:
Bro over jernbanen skal koble dele af Brabrand sammen
Per Falk vil skabe forbindelser i naturen ved Helenelyst