Brabrand-Årslev Fællesråd arbejder sammen med lokale borgere på at få bygget en passage over jernbanen mellem Sødalparken og Helenelyst. Men det haster med en beslutning, for en bro eller tunnel til cyklende og gående vil oplagt kunne anlægges, når BaneDanmark alligevel skal i gang med elektrificering af strækningen.
Da jernbanen blev anlagt, var Brabrand lang mindre end i dag, og der var ikke det store behov for at krydse banen. Men i dag gennemskærer sporene lokalområdet, og der er ganske få muligheder for at komme over på den anden side. Det ønsker en gruppe lokale borgere nu at gøre noget ved.
Når politikerne i Teknisk Udvalg d. 25. november inviterer til dialogmøde, håber beboerne at få lejlighed til at fremlægge deres forslag. De ønsker at få opført en cykel- og gangbro eller tunnel over/under jernbanen lige syd for Helenelyst, sådan at borgerne i lokalområdet kan krydse banen og blandt andet benytte naturen på begge sider.
”Da banen blev anlagt var der i Brabrand ikke det samme behov for at lave broer eller fauna-passager, som det f.eks. ses på Edvin Rahrs Vej. Vi mener der nu er behov for at skabe bedre forbindelse mellem beboerne i Brabrand. Det kan sikkert koordineres med den igangværende elektrificering af banen”, skriver de i et oplæg.
Anbefaling i ”True Skov for Alle”
Forslaget om en bro eller tunnel i området er nævnt i oplægget ”True Skov for Alle”, hvor Naturstyrelsen, Aarhus Kommune og Lokale- og Anlægsfonden sammen undersøgte, hvordan True Skov kan blive til glæde for mange flere mennesker end i dag.
Let adgang til naturen er en af de vigtigste faktorer, og en bro vil lette adgangen fra store dele af Brabrand, vurderede forskerne i projektet. Udfordringen er dog nu at finde finansiering.
De tre bagmænd har allerede været i kontakt med Salling Fondene og vil nu kontakte flere fonde. I første omgang håber man, at Aarhus Kommune vil stå for en forundersøgelse og projektering.
Også Friluftsrådet bakker projektet op og peger på, at Aarhus Kommunes cykelhandlingsplan opfordrer til ”let adgang til et overskueligt netværk af stiforbindelser der fremmer sikker mobilitet og forbedre adgangen til grønne områder.”
Bakker vil betyde nem tilkørsel
Bag oplægget om en passage står formanden for Brabrand-Årslev Fællesråd, Holger Lyngklip Strøm, sammen med to andre lokale borgere, Per Falk, Helenelyst, og Henrik Andersen, Bagerivej.
De peger på et område lige nordvest for Sødalsparken som et naturligt sted at bygge en bro. Bakkerne på begge sider af banen betyder, at tilkørslen til broen ikke bliver stejl.
I oplægget understreger de, at en passage desuden er nødvendig for at skabe sammenhæng i bydelen, hvor der på den ene side af banen bor 1500 mennesker i Helenelyst, og 800 er så småt ved at flytte ind i Høiriisparken. På den anden side af banen ligger den gamle del af Brabrand med indkøbsmuligheder, skole og kulturelle tilbud.
”Klasse-sammensætningen på Engdalskolen har i de senere år, ikke taget hensyn til hvilken side af banen, klassekammeraterne bor på. Broen vil betyde, at flere klassekammerater ikke skal ud på en længere omvej for at mødes”, skriver de.
Også for folk, som har arbejde i Logistikparken eller det kommende centralværksted i Årslev, vil en bro give mulighed for en flot cykeltur til arbejde.
Gode naturoplevelser
Grundejerforeningen i Helenelyst bakker op om arbejdet for at få etableret en broforbindelse. Formand Kim Brinck skriver i en udtalelse, at man i foreningen ser, at en bro kan være med til at give ”et sammenhængende og afvekslende område, der kan give gode naturoplevelser.”
Ifølge BaneDanmarks hjemmeside vil arbejdet med elektrificering af strækningen mellem Aarhus og Lindholm blive udført mellem 2019 og 2023. Der er derfor sandsynligvis kun kort tid til at sikre finansiering af byggeriet.
Du kan følge med i projektet og komme med kommentarer og forslag på Facebooksiden Natur kultur broen over banen, hvor der vil være nyt om projektets udvikling.