Aarhus Kommune er næsten færdig med en analyse af, hvor mange mennesker der vil stige af eller på toget, hvis det stopper i Brabrand. Tallene viser, at et togstop i Brabrand vil have lige så mange rejsende som eksisterende mellemstore jyske stationer.
Planerne om igen at lade regionaltoget stoppe i Brabrand lever stadig. Aarhus Kommune har gennem længere tid arbejdet på et grundlag for at rejse spørgsmålet om et togstop i Brabrand overfor Transportministeriet.
Civilingeniør i Teknik og Miljø, Hans V. Tausen, forventer, at undersøgelserne nu kan gøres færdige. Senest er der gennemført beregninger i Aarhus Kommunes nye trafikmodel. Der er regnet på forskellige scenarier med både biltrafik og kollektiv trafik.
Grundlæggende viser beregningerne, at et togstop i Brabrand vil kunne få et antal rejsende, der kan måle sig med de eksisterende mellemstore østjyske stationer, hvor der er op til ca. 2000 daglige brugere.
”Det er en vigtig viden når det i Transportministeriet skal vurderes om de ulemper passagererne i toget får ved et stop, kan opvejes af fordelene for dem der kommer til, med en ny station i Brabrand. ” siger Hans V. Tausen.
Mulighed for flere afgange i timen
Hans V. Tausen understreger, at antallet af daglige brugere vil være meget afhængigt af, hvor mange tog der stopper i Brabrand hver time.
Helt tilbage i 2014 beregnede Trafikstyrelsen, at med to stoppende tog i Brabrand kunne der forventes ca. 300 passagerer pr. dag, og det var for lidt til, at der blev arbejdet videre med det.
Nye beregninger, med fire stoppende tog i timen, lander på 8-900 passagerer. Hertil kommer at Transportministeriet i 2016 beregnede at en dobbeltsporet bane Aarhus-Silkeborg kunne give 8-900 passagerer via Brabrand Station.
Dermed har Brabrand Station et potentiale for at komme på op på 1600-1800 passagerer, hvilket er på niveau med stationer som Viby, Ry, Hinnerup og Hørning.
I kulissen venter en stor politisk beslutning i staten, om at prioritere en ny bane mellem Aarhus og Silkeborg. Den vil kunne give den lokale og regionale kollektive trafik et stort boost.
Statens forundersøgelser i 2016 viste at rejsetiderne mellem Silkeborg og Aarhus kan komme ned på ca. 23 minutter og at man kan komme fra Brabrand til Aarhus H på kun ca. 7 minutter.
Brabrand kan blive et knudepunkt
Siden 1978 har toget drønet lige igennem Brabrand uden at stoppe. Det har borgergruppen Brabrand på Skinner i flere år forsøgt at gøre noget ved, og en stor undersøgelse viste i 2018, at der er stor lokal opbakning til ønsket.
Direktør og iværksætter Paw Simon Krogh, som er talsmand for Brabrand på Skinner, finder omtalen af den nye analyse virkelig interessant:
”De tal, der er nævnt her, ligger markant højere end den terskel-værdi, der tidligere har været nævnt af Trafikstyrelsen, så det lyder som om, der nu er et solidt grundlag for vores ønske om et trinbræt i Brabrand.”
Til gengæld mener han, at det er ærgerligt, hvis Brabrand skal vente 10-15 år på, at projektet kan realiseres, fordi ideen om et trinbræt nu er blevet en del af en meget større og mere omfattende trafikplan.
”Der er ingen grund til at vente. Vi har allerede nu meget store trængselsproblemer i Aarhus Vest, så lad os tage fat med det samme med en forholdsvis enkel model.”
Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek (V), oplyser, at han endnu ikke har set analysen. Når han har haft lejlighed til at se nærmere på materialet, er han klar til at kommentere det, siger han til Vores Brabrand.