
Du kan godt forberede dig på et forår, hvor støjen fra Banedanmarks arbejde på skinnerne gennem Brabrand bliver generende i store dele af døgnets timer. Fra midt i februar til sidst i juli skal skinnerne ved Brabrands gamle station udskiftes, og sporene skal sænkes ved Stenbækvej.
Sporet mellem Aarhus og Langå er slidt og skal fornyes og det skal i foråret ske gennem Brabrand langs den gamle station ved Jernbanevej.
Samtidig skal strækningen gøres klar til elektrificering, hvor det bl.a. skal sikres, at der under broerne er plads til kørestrøms-anlægget. Hvor banen går under Silkeborgvej ved Stenbækvej betyder det, at sporene skal sænkes.
Banedanmark ønsker at udføre arbejdet i ét koordineret projekt, så generne for passagererne minimeres. Det rammer så til gengæld beboerne i Brabrand, som med Banedanmarks oplæg må findes sig i særligt støjende arbejde på alle tidspunkter af døgnet.
Ifølge Banedanmarks støjberegning betyder det, at ved spunssætning kan op til 310 boliger være støjbelastet over 70 dB, mens over 9.000 boliger vil være belastet med mere end 40 dB.
Til sammenligning svarer 70 dB til lyden af en håndmixer på 1 meters afstand, mens de 40 dB ligger tæt op ad grænseværdien for vindmøllers støj ved boligområder på 39 dB.
Aarhus Kommune vil begrænse støjen
Siden marts 2021 har Aarhus Kommune og Banedanmark diskuteret kravene til begrænsning af støjen gennem Brabrand. Banedanmark har ønsket at kunne støje kraftigt – ved for eksempel nedbrydning, fundering og spunssætning – i aften- og nattetimerne gennem 27 nætter.
Desuden ønsker Banedanmark at udføre støjende anlægsarbejde i døgndrift i en lang sammenhængende periode på ca. 60 dage, herunder også weekender og helligdage.
Omvendt vil Aarhus Kommune som miljømyndighed begrænse det støjende arbejde om natten og i weekenderne og lægger nu op til et påbud til Banedanmark med følgende krav:
- Der må udføres støjende arbejde uden støjgrænser på hverdage i tidsrummet kl. 7-18 samt lørdag kl. 7-14.
- I tidsrummet kl. 18-22 på hverdage fastsættes en støjgrænse på 60 dB.
- Lørdag i tidsrummet kl. 14-18 fastsættes en støjgrænse på 60 dB.
- På søn- og helligdage i tidsrummet kl. 7-18 fastsættes en støjgrænse på 60 dB.
- Lørdag, søn- og helligdage i tidsrummet kl. 18-22 fastsættes en støjgrænse på 50 dB.
- I tidsrummet kl. 22-7 fastsættes en støjgrænse på 50 dB(A) og en maks-værdi på 55 dB.
De nævnte støjgrænser følger ifølge Aarhus Kommune Miljøstyrelsens vejledning om støj fra virksomheder.
Arbejdet ved Stenbækvej
Sporsænkningen ved Stenbækvej foretages i et spor ad gangen. Anlægsperioden er fastlagt til 7. marts–7. juni. Af trafiksikkerhedsmæssige årsager skal en del af anlægsarbejdet udføres i perioder uden togdrift på sporet.
Øst og vest for broen afstives sporene ved etablering af en midlertidig spuns imellem sporene. Eksisterende fløje forstærkes ved ankre og der etableres spuns/støttevægge i forlængelse af eksisterende fløje.
Spor og sporkasse fjernes og jord afgraves etapevis, således at der kan etableres forstærkninger. Efter etablering af dræn/afvanding genindbygges råjord og sporkasse genetableres. Derefter etableres nyt spor.
Der etableres en arbejdsplads syd for banen ved de røde boligblokke på Engdalsvej. I hele anlægsperioden kan der forventes almindeligt støjende arbejder fra jordarbejder samt arbejdskørsel til og fra byggepladsen.

Arbejdet ved Brabrand station
I forbindelse med Sporfornyelsen på strækningen fra Aarhus til Langå skal alle skinner og sveller udskiftes. Derudover skal skærverne renses eller udskiftes. Desuden skal sporskifterne udskiftes.
Med opstart d. 1. april 2022 skiftes skinner, sveller og skærver i det midterliggende spor umiddelbart efter broen for Silkeborgvej med brug af jordflytningsmaskiner. Den resterende del af arbejderne i hovedsporene og udskiftningen af sporskifterne udføres i perioden 8.– 19. april.
Arbejdet med udskiftning af skinner, sveller og rensning af sporene mellem Aarhus og Brabrand sker i perioden fra d. 20. maj til 7. juni, hvor sporsænkningen ligeledes udføres. Efterfølgende vil der være bortkørsel af materialer og oprydning på byggepladserne omkring broen for Silkeborgvej og den forhenværende Brabrand station.
Udenfor sporspærringer vil anlægsarbejderne foregå i perioden mandag – fredag, kl. 7.00- 18.00 samt lørdage kl. 7.00-14.00 og omfatte almindeligt støjende anlægsarbejde. Det er ikke muligt at undgå særligt støjende arbejder om natten i sporspærringerne, står der i et notat fra Banedanmark:
”I videst muligt omfang udføres de mest støjende arbejder på hverdage og i dagtimerne. Banedanmark vil varsle gener fra anlægsarbejder ved intensiv information af de berørte naboer forud for anlægsarbejdets opstart og forud for sporspærringer.”
De største hensyn til pendlerne
Banedanmarks teknisk/økonomiske beregning viser, at hvis arbejdet skal udføres på Aarhus Kommunes vilkår, vil det medføre et samfundsøkonomisk tab på 134 mio. kr., svarende til en forøgelse af udgifterne på 98 mio. kr., og en forlænget anlægsperiode.
Banedanmark har overordnet angivet hensynet til pendlere og samfunds-økonomi som den primære grund til, at der i den indsendte tidsplan placeres arbejde i weekender, på helligdage og i natperioder.
Omvendt mener Aarhus Kommune, at Banedanmark i deres beregninger glemmer at indregne generne for beboerne langs banen. De er ikke medregnet i det samfundsøkonomiske regnestykke.
Banedanmark har desuden fremført et andet argument for, at det vil være for besværligt at ændre planer efter Aarhus Kommunes nye støjgrænser – nemlig at det vil være svært og dyrt at ændre den nuværende tidsplan:
”Sporspærringer af varighed over 56 timer skal indmeldes 20 måneder før det pågældende udførelsesår, jf. bekendtgørelse nr.1245 af 11. november 2015, om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet. Banedanmark har allerede meddelt perioder for dette med baggrund i tidsplanen, hvorfor det er forbundet med store vanskeligheder at ændre dette, og med forsinkelser til følge,” har Banedanmark meddelt kommunen.
Aarhus Kommune har nu givet Banedanmark frist til d. 7. januar 2022, hvis de har en sidste kommentar til støjgrænserne. Inden for samme periode kan du som borger skriver til Teknik og Miljø med et høringssvar eller en kommentar. Det kan ske til emailen: virksomheder@mtm.aarhus.dk, att.: Carsten Ryom.