Jernbanen gennem Brabrand skal gøres klar til elektrificering, og det betyder, at Banedanmark i store dele af foråret skal gennemføre støjende arbejde ved Stenbækvej og langs Jernbanevej. Men Banedanmark bør pålægges skrappere krav, skriver en lokal borger i et høringssvar.
Sporene skal sænkes under Silkeborgvej ved Stenbækvej, sådan at der er plads til køreledninger til de nye eltog. Desuden skal sporene udskiftes gennem Brabrand langs Jernbanevej.
Det arbejde vil Banedanmark udføre i en komprimeret periode fra begyndelsen af marts og frem til slutningen af juni og ønsker i den periode at få lov til at arbejde nærmest i døgndrift alle ugens dage.
Men Aarhus Kommune, som er miljømyndighed, vil begrænse Banedanmarks muligheder for at støje ubegrænset til hverdagene samt lørdage kl. 8-14. Kommunens påbud til Banedanmark er i øjeblikket i høring hos banedanmark og de lokale borgere.
En af dem, Carsten Warnich, som bor på J.P. Larsens Vej, støtter Aarhus Kommune i det påbud, kommunen har varslet. Men han tilføjer, at det er helt uacceptabelt at tillade Banedanmark at arbejde uden støjgrænse lørdag formiddage og med 50-60 dB støjgrænse på lørdage og søndage.
”Det er vi borgeres dyrebare rekreative fritid, der vil blive generet voldsomt i den pågældende lange periode. I forvejen er vi i kvarteret belastet af en tiltagende bil- og dæk-støj fra Silkeborgvej, der er inerverende og generende – trods at støjen herfra langtfra kommer op på 60 dB,” skriver Carsten Warnich i et høringssvar.
”BaneDanmark må i stedet forlænge byggeperioden og nøjes med at arbejde på hverdage. I betragtning af at den elektrificerede bane først skal være driftsklar om lang tid og at BaneDanmark har haft masser af tid til at planlægge arbejdets udførelse indenfor almindelig arbejdstid, er det urimeligt og unødigt at forcere arbejdet ved at belaste flere tusinde borgere med støj i weekends.”
Foreslår daglige støjkvoter
Carsten Warnich er selvstændig erhvervsdrivende med arbejdsadresse på J. P. Larsens Vej og finder det helt uacceptabelt, at Banedanmark kan arbejde uden støjgrænser over en periode på 3 måneder.
Han opfordrer i stedet BaneDanmark til at planlægge det mest larmende arbejde mere præcist til en kortere periode og kun søge om dispensation fra støjreglerne over specifikke dage eller uger.
”Jeg foreslår, at der fastsættes daglige støjkvoter efter samme princip som gælder på motorbaner, hvor arbejdet standses, når støjkvoten for dagen er brugt op. Alternativt at der laves differentierede støjgrænser indenfor nærmere angivne tidsintervaller, fx. fra 7-9, 9-12, 12-15 og 15-18.”
Desuden mener han, at Banedanmark bør dokumentere, hvilke tiltag man vil tage for at holde støjen på et absolut minimum – for eksempel ved opførelse af interimistiske støjvolde, brug af støjdæmpende materialer etc.
Carsten Warnich kritiserer afslutningsvis Teknik og Miljø i Aarhus Kommune for at have varslet påbuddet til BaneDanmark, allerede inden borgerne nu bliver hørt. Han frygter, at kommunen uanset høringssvarene bare vil fastholde påbuddets ordlyd.
Læs også: