Hvorfor fylder vi vores kælderrum og garager med stort set de samme ting? Hvorfor ikke leje dem hos hinanden i stedet? Det foreslår den unge virksomhed Monto, der gør det let at leje værktøj, skistøvler, vildmarksbade og alt muligt andet. Virksomheden holder til i KollektivByen i Gellerup.
13 minutter. Det er den gennemsnitlige mængde tid, ejere af boremaskiner rent faktisk bruger dem – over hele dens levetid.
Det er Pernille Lydia Sørensen, som fortæller om den meget sporadiske brug af slagboremaskiner. Det var med til at bringe hende på sporet af idéen, der førte til etablering af Monto.
”Vi er så ressourcestærkt et samfund, at vi kan købe lige det, vi synes, vi har brug for. Men det er bare så fjollet at gøre, hvis der er en nemmere måde at løse udfordringen på,” siger hun.
”Jeg bor selv på Aarhus Ø, hvor de fleste af os har ret lidt plads – og vi fylder den sikkert op med stort set de samme ting.”
På Monto kan du sandsynligvis hurtigt finde én i nærheden af, hvor du bor, som vil leje dig en slagboremaskine – eller hvad du nu lige står og mangler. Halvandet år efter virksomhedens opstart er der nu over 1000 muligheder for at leje alverdens ting og sager for en kort periode.
Ideen og etableringen af Monto blev for nylig belønnet med førsteprisen i en iværksætterkonkurrence i forbindelse med iværksætterfestivalen i City Vest i det sene efterår 2023.
Fra holdning til handling
Monto fungerer præcis ligesom på DBA, hvor du via kategorier og underkategorier finder frem til det, du skal bruge. Her finder udlejer og lejer hinanden på præcis samme måde, som det fungerer på for eksempel GoMore og AirBnB, hvor der også er et rating-system, hvor ejere og brugere evaluerer hinanden.
”Platformen har faktisk fået anerkendelse af et stort internationalt designmagasin, og vi har også vundet en SDG Tech Award for bæredygtig teknologi,” fortæller Pernille Lydia Sørensen i Kollektivbyen, hvor hun i øjeblikket driver sin virksomhed fra.
Monto har især fået en fin udbredelse i landets tre store byer København, Odense og Aarhus, hvor der generelt er kortere afstand mellem lejere og udlejere. Hun erkender dog, at antallet af brugere af platformen har udviklet sig langsommere, end hun havde håbet.
”Afstanden mellem holdning og handling kan være svær at overvinde. Selvom man synes, det er en god idé, skal man trods alt lige downloade appen. Men vi tilknytter flere og flere brugere fra måned til måned.”
”Det gjorde virkelig ondt i sjælen”
Hun stod selv for 5-6 år siden og manglede en slagboremaskine, så hun kunne bore et par huller i nogle tykke betonvægge.
Vennerne havde kun en billig variant, og efter et pristjek via Google erkendte hun, at det trods alt var for dyrt at købe én for at bore de to huller.
”Jeg så, at de i gennemsnitligt blev brugt i 13 minutter af deres levetid, og det gjorde jo virkelig ondt i sjælen at vide, at der lå i tusindvis af slagboremaskiner, der ikke blev brugt.”
Under coronaen ville hun i gang med at sy en kjole af genbrugsstof, men igen var der ikke lige en symaskine at låne i hendes netværk – ”og man køber jo ikke en symaskine bare for at se, om man kan li´ at sy”.
I hendes job var hun vant til at kortlægge menneskelige behov og få dem kogt ned til en meningsfuld teknologi, så hun fik ret hurtigt skitseret den digitale platform, der senere blev udgangspunkt for Monto.
”Jeg har aldrig før været modig nok til at tænke, at jeg selv skulle lave en virksomhed. Men nu kunne jeg lige så godt få revet plastret af såret,” smiler hun.
Sammen med et software-bureau i Odense fik hun i løbet af 2022 Monto op at stå. Og derfra handlede det først og fremmest om at markedsføre ideen og platformen.
Glimmer på tilværelsen
Eksemplet med boremaskinen har været nævnt flere gange, og elværkstøj er i det hele taget blandt de mest lejede elementer året rundt. Og så er der de mere sæsonbetonede emner som ski, skistøvler, snekæder og tagbokse om vinteren, fadølsanlæg, borde og stole om foråret – og så en helt ny trend:
”Man kunne kalde den ”Nice to try”: Det kan være mødre, som til en børnefødselsdag lige lejer en hoppeborg, et tagtelt eller en slushice-maskine. Det kan være en måde lige at få en ny oplevelse på. Man vil bare prøve det, men gider ikke at ha´ det stående permanent.”
En anden kategori kunne man kalde ”glimmer på tilværelsen”. For eksempel et vildmarksbad på en trailer, som man lige lejer og placerer i indkørslen. Men det kan også være alle mulige slags tilbehør, der lige gør festen lidt mere festlig.
”Jeg er meget overrasket over, hvor bredt aldersspændet er. De mest aktive er nok omkring 30-45 år – nogenlunde ligeligt fordelt på køn. Det nok den slags mennesker, som også bruger platforme som To Good To Go. Altså hvor bæredygtighed betyder langt mere end at kunne spare nogle penge,” fortæller hun.
”Jeg troede egentlig, at jeg især skulle tale til det økonomiske element i folk – men det har vist sig, at det for de fleste handler om ressourcer og bæredygtighed.”
Efter opstarten i 2022 var der flest private udlejere på Monto, men nu er en anden stor brugergruppe semi-professionelle erhvervsudlejere, som på hobby-plan udlejer for eksempel værktøj. På Monto får de både platformen og en effektiv markedsføring forærende.
På grund af økonomisk støtte fra Innovationsfonden og nogle mindre fonde er det fortsat gratis at bruge platformen. Man skal dog som udbyder eller lejer logge ind.
Fra sit kontor i KollektivByen arbejder Pernille Lydia Sørensen med fortsat udvikling af Monto og markedsføring af platformen. Hun har senest fået en medejer af virksomheden, som har base i København og står for udvikling af virksomheden dér.
Du kan læse mere om Monto her på platformens hjemmeside og læse om virksomhedens opstart og fremtidsplaner her. Appen kan downloades App Store eller GooglePlay.