Brabrand har siden 2011 været beriget med sin egen musikskole. I over 10 år har Anders Bo Pedersen spredt glæden ved musik og bevægelse blandt især de yngste elever på Engdalskolen. Mange børn og unge går til klaver og kor hos Brabrand Musik – men er der ingen, som vil spille guitar, spørger han.
Anders Bo Pedersen har musik i hele kroppen. Han er Brabrand Musik. En musikskole for børn og unge fra hele lokalområdet, som drømmer om og er i gang med at bevæge sig ind i musikken.
Undervisningen foregår på Engdalskolen efter skoletid eller i hjemmet på Mariedalsvej. Sammen med sine medundervisere Peter Nissen og Ane Stubbe Teglbjærg står han for børnehold, musikværksted og sammenspil og underviser desuden i klaver, saxofon, guitar, bas og ukulele.
Børnene begynder typisk i 0. klasse, og mange fortsætter i nogle år, inden nogle begynder at falde fra, ofte fordi de bliver optaget af andre ting, og musikken bliver en dårlig samvittighed. Andre fortsætter op i teenage-årene og bevarer og udvikler glæden ved at spille både alene og sammen med andre.
”Jeg siger til dem, at de bare skal øve 10 minutter hver anden dag – så bliver du god. Bare øv dig lidt til næste gang, helst lige efter, du har været til undervisning, og lige før. Så har du øvet.”
Spilleglæden smitter
Anders Bo Pedersen fortæller engageret om sine sammenspilshold på Engdalskolen. Blandt andet har han fem drenge i 2. klasse, som tydeligvis har fanget glæden ved musik, men som stadig holder af legen.
”Når vi har spillet lidt for længe, så har de lyst til at lege. Så leger vi haleleg eller stopdans, og så spiller vi lidt igen. Det er en fornøjelse at opleve deres glæde ved både musik og bevægelse.”
Han tager som regel afsæt i enkle melodier, der fænger hos de fleste. Spilleglæden smitter hos børnene, og nogle går i gang med selv at lave små melodi-variationer.
For eksempel er ”Avra for Laura” sådan en grund-melodi, der let får det til at pible frem fra den musikalske grund-åre. Anders Bo Pedersen introducerer tidløse sange og melodier, selvom han godt ved, at børnene som regel foretrækker de mest aktuelle hits:
”De vil helst spille tidens musik – den musik der som regel er forsvundet igen i morgen. Jeg forsøger også at introducere Beatles-numre og sange af nogle af de store singer- songwriters – de sange der bliver ved med at leve.”
Vil også gerne undervise voksne
Sammen med sin kone Annelise Fuglsbjerg købte han hus i Brabrand tilbage i 1998. De havde begge gennemført en uddannelse på Center for rytmisk musik og bevægelse under Det jyske musikkonservatorium.
I 2011 besluttede de at åbne en musikskole i bydelen, hvor de boede. Hun underviste i sang, og han tog sig af klavereleverne og af kor- og sammenspilshold.
Senere kom andre undervisere til, og Anders Bo Pedersen glæder sig over, at Ane Stubbe Teglbjærg for nylig er kommet til og giver endnu mere bredde i musikskolens tilbud.
”Vi har mange klaver-elever, men det kunne være fedt, hvis der for eksempel var nogle flere, som har lyst til at spille guitar,” siger Anders Bo Pedersen, som oplever at Brabrand er en bydel, hvor de fleste børn og unge går til sport eller spejder, men langt færre kaster sig over musikken.
Og så har han også fortsat stor glæde ved at undervise voksne, som har lyst til at kaste sig over musikken – eller genoptage en interesse, der måske har været gemt lidt væk i nogle år. Guitar, ukulele eller saxofon. Eller måske klaver. Fast undervisning kan være det, der for alvor får spilleglæden frem igen.
Påvirket af Legekunst
Ved siden af musikskolen underviser Anders Bo Pedersen i stomp, skraldejam, salsamusik og salsadans. Og så har han fortsat projektforløb med musik i daginstitutioner.
Han taler særlig passioneret om projektet Legekunst, der bringer de yngste tættere på kunsten og kulturen, og forsker i hvad mødet med kunst og kultur i hverdagen betyder for børns leg og dannelse.
Her nyder han samarbejdet med pædagogerne, der i forløbet lærer, hvordan de kan bruge eksempelvis musik i samværet med børnene.
Han er selv dybt inspireret af en pædagogik, hvor man giver slip på sin egen styring og i stedet bakker op om, hvad børnene er optaget af. Engagementet i Legekunst har direkte ændret hans egen musikpædagogik.
”Når man begynder med bare at dele instrumenter ud og ser, hvad der sker, slapper man mere af som underviser. Og det samme gør børnene,” siger han og fortæller om glæden ved for eksempel at se et vuggestuebarn udforske og afprøve et rasleæg på helt nye måder.
”Det handler jo om børns udvikling, hvor de undersøger verden via legen. Hvert eneste barn er musikalsk på sin egen måde. Men de kan jo ikke undersøge musikverdenen, hvis instrumenterne står låst inde i et skab.”
Han fortæller om, hvordan de alleryngste kribler og krabler sig til at afprøve og udforske instrumenterne. Senere flyder krablerierne sammen med for eksempel skalatræning, hvor Anders Bo Pedersen forsøger at beholde det legende element.
Rap, remser og bodypercussion
Han har heller ikke selv bevæget sig den lige vej ind i musikken:
”Jeg havde fået ind i hovedet, at jeg ville spille sækkepibe. Min far sagde, han ikke kunne finde én til mig – men jeg tror nu, at han ikke var interesseret i at finde én…”
Senere fik han i stedet en harmonika og lærte at spille jugoslavisk folkemusik. Da han var blevet lidt ældre, fik han råd til en saxofon, og han kom med i en lang række forskellige bands, der spillede alt fra reggae til salsa. Han dyrker stadig salsamusikken sammen med Latin Dance Band, der før corona´en kom spillede masser af koncerter landet over.
Gennem sit arbejdsliv har han vænnet sig til, at musikken fylder mange af døgnets timer i en vekselvirkning mellem undervisning, koncerter og underholdning til julefrokoster, konfirmationer, polterabend´er og andre private fester.
Undervejs har han sammen med sin kone Annelise Fuglsbjerg skrevet to bøger med titlen Skraldejam, hvor der i musikken inddrages andre kreative, musiske udtryk som rap, rim, remser, bodypercussion, bevægelse, dans og leg.
I en alder af 64 år har han foreløbig udsat efterlønnen og oplever stadig glæden ved musikken – og fornøjelsen ved at se børn blive fanget ind af spilleglæden, samarbejdet og fælleskabet i musik.
På Brabrand Musiks hjemmeside kan du få et overblik over mulighederne for at få undervisning alene, sammen med andre, eller deltage på etablerede hold.