
Snart kan Brabrand være blandt de bedst klædte bydele i Aarhus. Det vil Nick Pihlkjær og hans partner hjertens gerne hjælpe med. I slutningen af april åbner deres start up-virksomhed SuitUp butik i City Vest.
Bag glasruderne på den øverste etage i City Vest knokler Nick Pihlkjær sammen med sin partner og gode ven Kenni Munch på at blive klar til åbning d. 26. april. SuitUp hedder virksomheden, og på hylderne har de skræddersyede jakkesæt, skjorter, frakker og blazere til både mænd og kvinder.
Eller ”på hylderne” er faktisk ikke helt rigtigt – forretningsmodellen er netop, at butikken ikke bestiller en masse varer hjem, der alligevel ikke bliver solgt. Ideen er at man får syet sit tøj efter mål – og så får man det udleveret senest fire uger efter.
Så hvorfor skal man så dukke op i butikken? For at få en ordentlig rådgivning og service, inden man betaler i tusindvis af kroner for et jakkesæt.
”Man kan forvente en lidt anderledes købsoplevelse, end de fleste er vant til. Måske lidt i retning af en lounge-stemning – lidt mere afslappet, med en kaffemaskine i hjørnet og måske lidt godt til ganen,” fortæller Nick Pihlkjær, som er idémanden bag SuitUp. Han indrømmer blankt, at jakkesæt er hans store passion:
”Jeg har altid godt kunnet li´ at gå i jakkesæt. Jeg kan huske, da jeg skulle konfirmeres, hvor stolt jeg var over det jakkesæt. Den dér selvsikkerhed, man oplever ved at være iklædt et pænt jakkesæt, synes jeg at nogle flere skal opleve.”
Ledte aftener og nætter efter det rigtige skrædderi
Ideen opstod for fire år siden. Nick Pihlkjær skulle til personalefest og gik ud for at købe sig et jakkesæt.
”Det var et helt almindeligt sort jakkesæt, og jeg var da ok tilfreds med det, men jeg havde ikke rigtig nogen idé om, hvad jeg havde købt. Og det passede mig ikke fuldstændig, som jeg kunne ønske mig. Jeg tænkte, at det må jeg kunne gøre bedre.”
Først legede han lidt med ideen i hovedet – og så begyndte han at søge efter et jakkesæt i en kvalitet, han var tilfreds med. Aftener og nætter blev brugt på at afsøge muligheder og skrive med leverandører. En del af de produkter, han fik hjem, var bestemt ikke tilfredsstillende.
”Så fandt jeg endelig et skrædderi, der kunne sy jakkesæt i en rigtig lækker kvalitet, til en pris hvor alle kan være med.”
Han håber, at den gode service og personlige betjening sammen med en fornuftig pris vil tiltrække kunder til den nye butik – selvfølgelig kombineret med en attraktiv pris. Nick Pihlkjær lover, at SuitUp´s avance vil ligge i den lave ende af, hvad der ellers er almindeligt i tøjbranchen.

Anbefaler jakkesæt af uld
Et jakkesæt er ikke bare et jakkesæt. Nick Pihlkjær indrømmer blankt, at han for fem år siden intet vidste på området – men nu er han leveringsdygtig i både den korte skarpe forklaring – og den noget længere og grundige. Vi nøjes med den korte her:
Ud over pasformen er stoffet altafgørende. Mange jakkesæt indeholder en betydelig mængde polyester og nylon, og det betyder, at det ikke er særlig åndbart. Man sveder i det, og det kommer hurtigt til at lugte en smule grimt.
”Vi vil anbefale jakkesæt af 100 procent uld, der er et naturmateriale og på en måde selvrensende. Det holder bare længere,” forklarer han.
Hos SuitUp vil de blandt andet også spørge ind til, hvad du skal bruge jakkesættet til. Skal det være formelt eller uformelt – klassisk eller lidt mere smart?
Til den store fest kan få et flot jakkesæt med evt. lidt kashmir-uld eller silke spundet ind i stoffet – men hvis du bagefter bruger det dagligt på jobbet, bliver det hurtigt slidt.
Hør er også en mulighed, hvis du godt vil gå sommeren i møde i den lidt mere lette stil. I virkeligheden er valgmulighederne utallige, og du kan endda personliggøre dit jakkesæt med både indsyet navn og personligt foer.
Nick Pihlkjær ved godt, at kunderne er meget forskellige: Nogle vil bare have bestillingen ordnet hurtigst muligt, mens andre har tid til både at drikke kaffe og diskutere stof- og design-valg. Nogle skal have gode råd til deres første jakkesæt, mens ”skjortekrigerne” hurtigt skal afgive en ny bestilling.

Har ikke lagt et vildt budget
Da City Vest i efteråret 2020 inviterede to iværksættere inden for med tre måneders gratis husleje, var SuitUp også blandt ansøgerne.
”Vi vandt ikke konkurrencen, men det var starten på en rigtig god dialog med City Vest. Vi er jo begge opvokset i Åbyhøj og kender centret rigtig godt,” fortæller han og mindes de tider, hvor forældrene betalte for et sommer-kort til ham og kammeraterne, der så blandt andet kunne få en is hos Frellsen og et stykke legetøj hos Fætter BR.
Han regner selv med indtil videre at beholde sit job i Power i Tilst, hvor han er varehuschef. Han er klar over, at det nye projekt vil kræve de fleste af døgnets resterende timer.
”Jeg kan godt li at være i gang – der skal ske noget. Jeg er blevet testet for adhd, og det er ikke dét… Jeg elsker bare at være med til at bygge noget op og kan li´ relationerne til medarbejdere og alt det dér. Det er virkelig min passion. Jeg har stået i butik i 10 år, og jeg elsker at have med kunder at gøre.”
”Nu skal vi bare se, om vi kan få det til at køre. Vi har ikke lagt et vildt budget, så nu er det bare et spørgsmål, om vi kan få det til at fungere for kunderne og os selv. Nu gør vi det. Jeg vil ikke sidde om 10 år og sige: Hvorfor gjorde vi det ikke?”