I disse dage er grafiker Joe Ingvartsen, Jydsk Grafisk Værksted, i fuld gang med omhyggeligt at hænge 134 gipsfliser op på kunstcentret Silkeborg Bad. Når han er færdig – og inden udstillingen åbner på lørdag d. 11. januar – går han i gang med at slå sit hidtil største kunstprojekt i stykker med en hammer.
I halvandet år har han arbejdet på at skabe de 134 gipsfliser, der et kort øjeblik kommer til at pryde væggene og gulvet på Silkeborg Bad – før han begynder at nedbryde værket igen. Grafiker Joe Ingvartsen forklarer her selv, hvorfor han ødelægger de mange grafiske fliser, han dag efter dag så møjsommeligt har arbejdet på at skabe:
”Når først de mange gipsfliser er hængt op, ser det højst sandsynligt ganske smukt ud. Men der er ikke historie nok i det for mig. Jeg går meget op i naturen, og den måde vi behandler den på. Det her værk er en kommentar til vores måde at behandle naturen på”, forklarer han.
”Når mennesket møder naturen, sker der en nedbrydelse i en eller anden form. Derfor begynder jeg først at bryde det ned, når det er hængt op.”
Joe Ingvartsen henviser blandt andet til den globale klimakrise som et udtryk for denne ødelæggelse.
Den manglende kontrol
56-årige Joe Ingvartsen er uddannet grafiker og er stifter af og formand for Jydsk Grafisk Værksted, der ligger i et kælderlokale på Engdalsvej.
Han har ikke tidligere arbejdet med et så langvarigt og fagligt krævende projekt. Hver eneste af de 134 gipsplader er omhyggeligt skabt som et element i det samlede grafiske udtryk for den uberørte skov. Når dele af pladerne bliver slået i stykker, falder de ned og lægger sig i en bunke på gulvet. Dertil kommer nogle tynde træstammer, der skal placeres forrest i installationen.
Han har lavet en model af installationen i mindre skala, men er spændt på at se, hvordan det hele tager sig ud til sidst. Måske vælter der et træ, eller måske knækker et par fliser:
”Det er fedt at få lov at lave en installation. Måske får man kun den ene chance. Men det er også en prøvelse, for der er så mange faktorer, jeg ikke har helt styr på”, siger han og nævner ophængningen som et eksempel. Han har aldrig sat fliser op før, og har forsøgt at gennemtænke processen rent håndværksmæssigt.
Han glæder sig over, at Silkeborg Bad har antaget det overordnede projekt, som han har beskrevet sammen med sine grafiske kolleger Tina Gjerulff, Lis Rejnert Jensen og Steen Rasmussen. De kender hinanden fra tidligere og har arbejdet sammen parvis som henholdsvis Ingvartsen/Rejnert og Hotel Vanitas.
Fortællinger om tiden
Mennesket befinder sig mest i fortid eller fremtid og sjældent i nutid. Kunsten er et billede på nutid.
Joe Ingvartsen har skrevet de to sætninger ned. For ham er de centrale i, hvad han prøver at udtrykke. Titlen på udstillingen er ”ØJEBLIK. Kontrapunktiske beretninger”, og omfatter forskellige fortællinger om tiden og en visuel undersøgelse af den.
”I en tid hvor meget flytter sig afsindigt hurtigt kan man være heldig at finde åndehuller, en parallel verden hvor tiden ikke synes at eksistere. Midt i en sansning, et nærvær, kan tiden gå i opløsning og blive til en uendelighed. Måske et kærkomment modspil til et hektisk liv,” skriver de fire kunstnere om temaet.
Netop mødet med kunsten ser Joe Ingvartsen som et eksempel på, at vi som mennesker tvinges til at være i nu´et.
For ham er vandreture ud i naturen desuden en måde at ”gå i nutid” på. Med rygsæk og et lille telt traver han af sted og lader op fysisk og psykisk.
Jagten på den helt rigtige skov
Selve ideen til værket har Joe Ingvartsen haft, lige fra han første gang hørte om temaet ”Øjeblik”. Allerførst gik han på jagt efter et stykke uberørt skov, han kunne bruge som afsæt for det grafiske arbejde.
Turen gik først til Mols Bjerge, men han var ikke helt tilfreds med, hvad han fandt. Han blev så foreslået et sted ved Frederikshavn. Et dejligt sted, men heller ikke det helt rigtige. Men endelig – efter 600-800 billeder fandt han i Hald Ege ved Viborg den urørte egeskov, han ledte efter.
Selve det grafiske arbejde på gipspladerne har været et langt, anstrengende forløb, hvor han siden januar 2019 bortset fra enkelte fridage hver dag har arbejdet i værkstedet på Engdalsvej.
”Jeg tror, de andre i værkstedet er lettede over, at alt det gipseri nu er færdigt, for det støver jo temmelig meget”, siger han med et skævt smil.
Udstillingen ”ØJEBLIK. Kontrapunktiske beretninger” kan ses på Silkeborg Bad fra 11. januar og frem til 10. maj. Læs mere om udstillingen her.