Den grønne omstilling står foran døren, og stort set alle virksomheder er i gang med at finde ud af, hvordan de skal omstille sig til mere klimavenlig produktion. På et netværksmøde hos Ole Larsen Transport i Brabrand forleden fortalte en del lokale virksomheder om deres overvejelser.
”Vi taler meget om at fremtidssikre sin virksomhed. Men en afgørende pointe er: Hvis man om 1-2 år ikke er kommet i gang med den grønne omstilling, så har man ingen virksomhed.”
Så kontant lød det fra virksomhedskonsulent Brian Sørensen fra Erhvervshus Midtjylland på netværksmødet ”For enden af vejen” hos virksomheden Ole Larsen Transport, Dalgaardsvej, i sidste uge. Interessen for mødet var stor, og alle stole var besat i virksomhedens kantine.
I de fleste virksomheder er man allerede i gang. Ole Larsen Transport er en af de virksomheder, der er gået i gang med den grønne omstilling.
”Nu hvor teknologien endnu ikke er til, at vi kan køre store modulvogntog på 60 ton til Sjælland og tilbage igen på en eldrevet lastbil, så er vi nødt til at kigge på alternativer. Og det gør vi blandt andet med solceller, fordi vi bruger meget strøm,” fortalte Ole Larsen Transports CFO, Kristian Ladefoged.
Derfor er virksomheden lige nu ved at etablere solcelle-anlæg på taget. Og flere initiativer er på vej, fortalte repræsentanter for virksomheden.
”Vi er en del af en forholdsvis co2-tung branche, og vi står over for ret store grønne investeringer. Vi skal sikre os, at vi får mest muligt ud af de investeringer, og at den økonomiske og bæredygtig bundlinje kan følges ad,” fortsatte Kristian Ladefoged.
”Vi går meget lavpraktisk til værks og kigger efter reelle ting, der kan gøres os mere bæredygtige. Og så skal vi have det ud og leve i forretningen. Det kan ikke ordnes fra et skrivebord. Vi er alle ansvarlige for at gøre noget,” sagde han.
Nødvendigt at gentænke værdikæden
Aarhus Kommune var arrangør af mødet og fortalte sammen med Erhvervshus Midtjylland om de mange tilbud, der er til virksomheder, der er gået i gang med at tænke grønt.
Det gælder blandt andet virksomheden Triscan A/S på Engmarken i Brabrand. Virksomheden sælger reservedele til biler, og 90 procent af de cirka 60.000 varenumre importeres fra udlandet, blandt andet fra Kina.
”Jeg er helt enig i, at man er nødt til at få gentænkt sin værdikæde i en grøn kontekst. Man kan i dag ikke tænke strategi uden også at tænke grønt,” sagde logistik- og IT-direktør Morten Hallum.
Han lagde dog ikke skjul på, at det for en mellemstor dansk virksomhed med flere hundrede producenter i mange forskellige lande, kan være lidt af en udfordring at få dem til at tænke i klimaneutral produktion.
Hos langt størstedelen af producenterne er Triscan blot en mindre kunde med en mindre stemme i forhold til de store kunder. Hertil kommer at det også kan være udfordrende at få kunderne med på, at være med til at betale regningen for en mere bæredygtig løsning.
”Vi skal i gang med at se på, hvordan vi skaber værdi i et marked som vores ved at tænke det grønne ind i vores strategi – og samtidig få en forretning der er bæredygtig både økonomisk og klimamæssigt, så vi også kan leve af det fremadrettet,” sagde Morten Hallum.
Investerer i teknologi der ikke er færdigudviklet
De samme overvejelser går de med i en anden lokal virksomhed, elektronikproducenten ISIC A/S på Edwin Rahrs Vej. Her er Henrik Taastrøm kvalitetssystemchef, hvilket nu også omfatter initiativer inden for den grønne omstilling.
”Vores udfordring er, at kunderne rigtig gerne vil den grønne omstilling, og de foreslår os en masse grønne projekter – men de vil ikke nødvendigvis betale for det,” sagde Henrik Taastrøm.
”Vi ved, at vi skal nå 2030-målene, hvor vi skal være klima-neutrale, samtidig med at vi gerne vil vokse lidt i vores forretning. Det er svært at forene de to ting, men vi ser først og fremmest på teknologiske løsninger: Vi skal investere i teknologi, der endnu ikke er færdigudviklet,” fortsatte han.
Fælles håndtering af affald
Henrik Taastrøm benyttede lejligheden til at tale om en helt konkret udfordring: At sikre genanvendelse af de store mængder emballage og andet industriaffald.
”En af vores store udfordringer er at få affaldet hen, hvor det kan genbruges. Det kan ikke være rigtigt, at ”skumfiduser”, plast og alt muligt bare skal brændes af. Vi kan godt få det hentet og kørt væk for 3500 kr. pr. læs. Men der må være mulighed for en fælles lokal løsning, hvor vi har fælles containere og koordinerer, at affaldet kommer de rigtige steder hen,” sagde han.
Der var mødet igennem talrige kommentarer fra både konsulent- og produktionsvirksomheder om, at alle nu oplever kravet fra alle sider om at tænke mere bæredygtigt og klimavenligt.
Blandt andet nævnte flere, at unge jobansøgere som noget af det første spørger til arbejdsopgaver og projekter, hvor de kan arbejde med den grønne omstilling. Og en af kommentarerne lød:
”Det er jo ikke kun de unge generationer – men også os som skal indstille os på et grønnere mindset. Hvad er vi egentlig til for? Måske kan vi godt lave grøn omstilling og tjene penge samtidig. Hvis vi alle tænker på den måde, kan det måske lykkes.”
Læs også:
Ole Larsen Transport fra Brabrand går forrest på den grønne rejse